Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 17:44
  #13
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ett gott råd
Snurra inte till det mer än du behöver
Erkänn fakta och ta det som man och inte hålla på att fjolla runt på det där sättet
Fakta är att du kommer att åka på ringa

Det är mycket möjligt och i så fall accepterar jag det. Hur är det manligt att ge upp, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att du tagit bilder med din telefon, med ett datum du ställt in?

Nä.

Problemet är att du skall skapa en historia som tingsrätten känner väl till och som många tilltalade försöker sig på. De har, som man säger, hört det förr.

Jag säger inte att du MÅSTE misslyckas, men det räcker, som du säkert förstår, att du missar någon liten detalj, så spricker det.

Ja, ok. Är det värt att försöka? Blir påföljden annorlunda huruvida jag erkänner eller försöker bortförklara?
Citera
2017-09-18, 18:45
  #14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Det är mycket möjligt och i så fall accepterar jag det. Hur är det manligt att ge upp, menar du?



Ja, ok. Är det värt att försöka? Blir påföljden annorlunda huruvida jag erkänner eller försöker bortförklara?

Det är i princip så att (om du nu blir åtalad) så skall du få precis samma straff vare sig du tar emot ett strafföreläggande eller fälls i rätten, vare sig du ljuger eller talar sanning. I praktiken påverkas naturligtvis alla bedömningar av hur du agerar. Här påstår jag att om du dukar upp en historia som är uppenbart osann, så struntar man i den, och så dömer man dig på samma sätt som eljest.

Det gängse rådet i alla (svenska) rättegångar (och i samband med polisförhör) är att undvika att säga någonting överhuvud taget. Det här är mycket svårare än man kan tro, de flesta säger alldeles tillräckligt för att trassla in sig och själv stänga celldörren, litet bildligt talat. För dig är det väl första gången, men det är det inte för poliserna (som utreder) och rätten (som tar ställning i frågan om brottet).
Citera
2017-09-18, 18:48
  #15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clidjur
Om det är så ringa mängder som du påstår så kan du alltid hävda passiv rökning. Alternativt säger du att du tidigare under dagen var i Danmark och har ingen lust att längre medverka i någon utredning. Orsaken är att kan de inte visa att du inte har varit i Danmark så kan de inte heller uppfylla rekvisitet av dubbel straffbarhet eftersom den danske rigsåklagaren har sagt att i Danmark åtalar man inte folk för mindre mängder cannabis. I praktiken så är cannabis (i kroppen) de facto legaliserat i södra Sverige och i stort sett alla blattar känner till det men knappast någon svensk. Visst är det fint med diskriminerande brännvinsadvokater?
Dubbel straffbarhet innebär inte att danska riksåklagaren måste åtala - utan att det är ett brott som är kriminaliserat också i det andra landet.
Citera
2017-09-18, 19:15
  #16
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är i princip så att (om du nu blir åtalad) så skall du få precis samma straff vare sig du tar emot ett strafföreläggande eller fälls i rätten, vare sig du ljuger eller talar sanning. I praktiken påverkas naturligtvis alla bedömningar av hur du agerar. Här påstår jag att om du dukar upp en historia som är uppenbart osann, så struntar man i den, och så dömer man dig på samma sätt som eljest.

Det gängse rådet i alla (svenska) rättegångar (och i samband med polisförhör) är att undvika att säga någonting överhuvud taget. Det här är mycket svårare än man kan tro, de flesta säger alldeles tillräckligt för att trassla in sig och själv stänga celldörren, litet bildligt talat. För dig är det väl första gången, men det är det inte för poliserna (som utreder) och rätten (som tar ställning i frågan om brottet).

Ja okej. Då försöker jag mig troligtvis på en historia. Jag talade under förhöret, men då endast om helt irrelevanta saker eller av ren hövlighet, inget över huvud taget relevant till händelsen. Jag hoppas att det inte påverkar! Jag får skrapa ihop lite bevis för att jag befunnit mig i Danmark och öva på historien. Blir straffet detsamma, är det värt ett försök.

Stort tack för dina svar. Om detta någonsin skulle ske igen så håller jag knäpptyst.
Citera
2017-09-18, 20:54
  #17
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ja okej. Då försöker jag mig troligtvis på en historia. Jag talade under förhöret, men då endast om helt irrelevanta saker eller av ren hövlighet, inget över huvud taget relevant till händelsen. Jag hoppas att det inte påverkar! Jag får skrapa ihop lite bevis för att jag befunnit mig i Danmark och öva på historien. Blir straffet detsamma, är det värt ett försök.

Stort tack för dina svar. Om detta någonsin skulle ske igen så håller jag knäpptyst.

Eftersom de hade så pass stark anledning att ta in dig från första början så tror jag inte det gör varken till eller från om du övertygar dem att du rökt i Danmark. Du blev ju i stort sett tagen på bar gärning bara det att du lyckades kasta beviset i ån.
Citera
2017-09-18, 22:01
  #18
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Hej på er! Det är sällan frågar om tips här då jag är en relativt lugn och skötsam kille. Nu har jag dessvärre hamnat i trubbel

Blev plockad då en polisman känt att det luktade cannabis. Detta skedde utomhus. Tre andra personer var delaktiga vid händelsen. Polisen gick genast på mig då de såg mig kasta saker i ett närgående större vattendrag. Vid händelsen ej märkbart påverkad.

Intagen på stationen, lugn och sansad. Fullständigt medgörlig exklusive verbalt (dock ändå trevlig sinnad). Får trots detta utstå begränsat våld inklusive strypgrepp redan vid gripandet vilket jag utan annan uppmaning kommer att ignorera.

Nekar urinprov (då jag faktiskt inte kan urinera i den spända stämningen) trots att jag hotad med diverse åtgärder bland annat blodprov, husrannsakan och att de ska ta in mig direkt de ser mig i fortsättningen. Blir därmed blodprov trots min nålfobi angående mig själv.

Polisens fullständigt misslyckade försök att få mig att erkänna fungerar ej. Jag frågar mig själv om det är någon som faktiskt går på deras övertalningsförsök? Jag kontrar simpelt med att straffet är detsamma oavsett i och med praxis och att jag egentligen inte behöver prata alls. Snackar lite om polisens kängor och deras datorsystem. Polismannen är nu väldigt arg trots att han till och från svarar på irrelevanta frågor, frågade i trevlig ton.

Blodprovet blev taget trots att jag var nära gränsen att svimma. Sjuksköterskorna som tog hand om mig var mycket professionella och förstående. Det var någorlunda komiskt att uttrycka sig i medicinska termer inför polisen när jag tidigare yttrat mig om att jag både har betygen och motivationen att läsa läkarlinjen. Den argare av poliserna blev mycket frustrerad när jag vid hans fråga poängterade att universitet inte alls inspekterar eller tar hänsyn tills brottsregister och att jag således i just detta fall inte har något att oroa mig för. 😅

Jag är inte orolig över körkort eller tillstånd då dessa inte intresserar mig. Inte heller jobbet då jag är mycket tveksam att de skulle kontakta min arbetsgivare.

Min fråga är relevant till texten då: (i punktform)

Jag inte har erkänt till något brott.

Jag har inte uppgett någon identitet och inte heller har denna kunnat påvisas med legitimation då denna redan var försvunnen.

Någon av människorna i sällskapet kan ha uppgett min identitet. Är detta relevant om personen i fråga inte vittnar?

Mina telefoner blev inte kollade då de var låsta och polisens IT-avdelning kopplades enligt min vetskap inte in.

Blodprovet togs ungefär en timma efter att jag tog ett bloss av en spliff meckat med ungefär 10 grönt/90 tobak. Inget märkbart rus uppstod (kanske för er stoners att diskutera) Jointen var menad som något extra innan krogen. Jag är sedan innan helt ren.

Nästa moment är troligen en kallelse till tingsrätten då jag nekade strafföreläggande.

Hur går jag till väga? Renhet är en självklarhet som inte behöver nämnas. Bör jag fortsätta blåneka och möjligen påstå att det inte var jag, samtidigt som jag gör ett gott och socialt intryck i tingsrätten? Bör jag hålla tyst helt? Vilka är fördelarna med att höra av sig och skriva på strafföreläggande i efterhand? Bör jag tömma mitt hushåll från minsta spår inför en kommande möjlig husrannsakan?

Finns det någon möjlighet att klara sig undan straff, och i så fall vilken? Jag välkomnar de mest fantasifulla idéer och sollar givetvis bland svaren i jakt på seriositet.

Hjälp mig att inte torska, Flashback, så ska jag för evigt fortsätta hjälpa osäkra själar i kläder och stildelen av detta livsviktiga forum.

Ber om ursäkt för eventuella oklarheter. Jag är fortfarande något alkohol(!) påverkad. Som avslut är värt att nämna att polisen inte lyckades hitta min orörda etta tjack i bakfickan trots att de ideligen diskuterade huruvida jag skulle klä av mig naken eller ej (slapp detta). 😅

Hoppas någon orkar läsa mitt enorma inlägg och ge mig ett konstruktivt svar.

Rymdkramar (ta det hur ni vill )

Mvh
Eder

Aaerlig

Uppdatering kommer ske fortlöpande om det finns intresse för tråden.

Vad som har hänt var att du blev misstänkt för ringa narkotikabrott/eget bruk. Din ID blev faställd, annars hade du aldrig blivit släppt. Just punkten " okänd ID " är en utav häktningsgrunderna i rättegångsbalken så vill man göra det svårt för sig så skall man göra som du, vägra uppge namn och ID. Troligen har dem fått din ID via ditt namn och efterföljande dataslagningar.

Hur fortsättningen kommer att te sig är inte svårt, det finns två alternativ. Är blodprover neggativt läggs FU ned, är det positivt får du komma på förhör igen, och du kommer med största sannolikhet att åka dit.
Citera
2017-10-11, 09:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Jag har under veckan besökt Köpenhamn och kan där har där fått i mig något via en cigarett eller drink jag smakat på. Jag har inte intagit någon narkotika vare sig frivilligt eller på svensk mark. Jag erkänner alltså inte åtalspunkten'

Räcker detta, eller behöver jag en utstuderad snyfthistoria med tydliga detaljer?

Mvh

Har du narkotika i blodet i Sverige, vilket du haft, är det ett brott oavsett på vilket lands territorium narkotikan intagits. Hade det däremot varit ett urinrprov du lämnat hade invändningen möjligtvis varit relevant, då spår av narkotika i urin ej är straffbart per se.
Citera
2017-10-14, 02:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Har du narkotika i blodet i Sverige, vilket du haft, är det ett brott oavsett på vilket lands territorium narkotikan intagits. Hade det däremot varit ett urinrprov du lämnat hade invändningen möjligtvis varit relevant, då spår av narkotika i urin ej är straffbart per se.
Nja, det där stämmer inte.

Innehav och brukande av narkotika är straffbelagt. Det gäller oavsett om brukande kan bevisas genom urinprov eller blodprov.

Du blandar antagligen ihop det med drograttfylleri. Där krävs nämligen att man har narkotika i blodet för att det ska vara staffbart.

Citat:
4 § lagen om straff för vissa trafikbrott
Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

Så det går att invända att man intagit narkotika i utlandet, om det är lagligt i utlandet, och på så sätt slippa straff i Sverige.
Dock får du inte köra bil med narkotika i blodet i Sverige, oavsett om du intagit narkotikan i Sverige eller i utlandet. Det kan vara det du syftar på.


Till TS:

Du påstod att du blev gripen. Så behöver inte vara fallet. Du kan också ha medtagits till förhör eller medtagits för kroppsbesiktning. Samma tidsgräns, sex timmar (ibland 12 timmar), gäller nämligen för såväl gripande, medtagande till förhör som medtagande för kroppsbesiktning.
Inte för att det spelar någon roll, men man tycker att polisen borde ha informerat om vilken tvångsåtgärd de vidtagit.

Generellt gäller att blodprov får tas på den som är skäligen misstänkt för brott (enligt rättegångsbalken), men också - med något lägre krav, på så sätt att kravet på skälig misstanke är slopat - på den som är intagen i anstalt (enligt fängelselagen) eller på den som är häktad, anhållen eller gripen (enligt häkteslagen) eller på den som vägrar lämna alkoholutandningsprov (enligt lagen om alkoholutandningsprov). I ditt fall får man anta att du var skäligen misstänkt för brott, t.ex. för att poliserna sett dig slänga något i ån. Det räcker för en skälig misstanke.

Hölls ett mer formellt förhör? Dvs att någon antecknade vad du sa eller spelade in samtalet? Om inte, så finns det inget vidare material som kan användas emot dig i rätten.
Som Bergakungen har antytt - invändningen att du befunnit dig i utlandet är så svår att få igenom och få trovärdig att det med stor säkerhet inte är värt besväret.
Citera
2017-10-17, 20:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ja, du har rätt i att min identitet antagligen är känd. Nej, jag är inte intresserad av att lura eller göra polisen arg men i detta fallet blev de (framför allt en av dem) väldigt arga utan att jag var det minsta otrevlig. Jag ville bara inte svara på några frågor som kan komma att användas emot mig i rätten.



Jag har efter lite efterforskning även jag kommit detta på spåret. Är det ett solitt försvar att hävda följande i rätten?

'Jag ville i förhör inte uppge något till polisen får jag tyckte att stämningen var hotfull. Jag väljer istället att förklara mig här i rätten.

Jag har under veckan besökt Köpenhamn och kan där har där fått i mig något via en cigarett eller drink jag smakat på. Jag har inte intagit någon narkotika vare sig frivilligt eller på svensk mark. Jag erkänner alltså inte åtalspunkten'

Räcker detta, eller behöver jag en utstuderad snyfthistoria med tydliga detaljer?

Mvh

Innan jag svarar på frågan vill jag bara påpeka vilket slöseri det är med skattepengarna att dra ett ringa narkotikabrott till tingsrätten när utgången är den samma som vid ett strafföreläggande.

Tillbaka till frågeställningen:

Du kan glömma historien om Danmark eftersom du lämnade ett blodprov. Åklagaren kommer mosa dig totalt på den fronten.

Förklaring: Det finns en anledning att individer väljer att vägra urinprov när de blir tagna och vet med sig senaste gången de rökte. Röker du sporadiskt, någon enstaka gång, går det bara att spåra cannabis i blod i 24 timmar. Det innebär således att om du är positiv så utgår åklagaren från att du rökt inom 24 timmar från när provet togs. Är du dagligrökare så kan man spåra cannabis via blod i upp till 7 dygn, detta vet åklagaren också och de kommer slå upp en massa fina analysresultat och informera dig om detta vid rättegången.

Det hade varit bättre för dig att lämna ett urinprov om du hade velat köra på Danmarkshistorien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback