Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-17, 03:54
  #1
Medlem
aaerligs avatar
Hej på er! Det är sällan frågar om tips här då jag är en relativt lugn och skötsam kille. Nu har jag dessvärre hamnat i trubbel

Blev plockad då en polisman känt att det luktade cannabis. Detta skedde utomhus. Tre andra personer var delaktiga vid händelsen. Polisen gick genast på mig då de såg mig kasta saker i ett närgående större vattendrag. Vid händelsen ej märkbart påverkad.

Intagen på stationen, lugn och sansad. Fullständigt medgörlig exklusive verbalt (dock ändå trevlig sinnad). Får trots detta utstå begränsat våld inklusive strypgrepp redan vid gripandet vilket jag utan annan uppmaning kommer att ignorera.

Nekar urinprov (då jag faktiskt inte kan urinera i den spända stämningen) trots att jag hotad med diverse åtgärder bland annat blodprov, husrannsakan och att de ska ta in mig direkt de ser mig i fortsättningen. Blir därmed blodprov trots min nålfobi angående mig själv.

Polisens fullständigt misslyckade försök att få mig att erkänna fungerar ej. Jag frågar mig själv om det är någon som faktiskt går på deras övertalningsförsök? Jag kontrar simpelt med att straffet är detsamma oavsett i och med praxis och att jag egentligen inte behöver prata alls. Snackar lite om polisens kängor och deras datorsystem. Polismannen är nu väldigt arg trots att han till och från svarar på irrelevanta frågor, frågade i trevlig ton.

Blodprovet blev taget trots att jag var nära gränsen att svimma. Sjuksköterskorna som tog hand om mig var mycket professionella och förstående. Det var någorlunda komiskt att uttrycka sig i medicinska termer inför polisen när jag tidigare yttrat mig om att jag både har betygen och motivationen att läsa läkarlinjen. Den argare av poliserna blev mycket frustrerad när jag vid hans fråga poängterade att universitet inte alls inspekterar eller tar hänsyn tills brottsregister och att jag således i just detta fall inte har något att oroa mig för. 😅

Jag är inte orolig över körkort eller tillstånd då dessa inte intresserar mig. Inte heller jobbet då jag är mycket tveksam att de skulle kontakta min arbetsgivare.

Min fråga är relevant till texten då: (i punktform)

Jag inte har erkänt till något brott.

Jag har inte uppgett någon identitet och inte heller har denna kunnat påvisas med legitimation då denna redan var försvunnen.

Någon av människorna i sällskapet kan ha uppgett min identitet. Är detta relevant om personen i fråga inte vittnar?

Mina telefoner blev inte kollade då de var låsta och polisens IT-avdelning kopplades enligt min vetskap inte in.

Blodprovet togs ungefär en timma efter att jag tog ett bloss av en spliff meckat med ungefär 10 grönt/90 tobak. Inget märkbart rus uppstod (kanske för er stoners att diskutera) Jointen var menad som något extra innan krogen. Jag är sedan innan helt ren.

Nästa moment är troligen en kallelse till tingsrätten då jag nekade strafföreläggande.

Hur går jag till väga? Renhet är en självklarhet som inte behöver nämnas. Bör jag fortsätta blåneka och möjligen påstå att det inte var jag, samtidigt som jag gör ett gott och socialt intryck i tingsrätten? Bör jag hålla tyst helt? Vilka är fördelarna med att höra av sig och skriva på strafföreläggande i efterhand? Bör jag tömma mitt hushåll från minsta spår inför en kommande möjlig husrannsakan?

Finns det någon möjlighet att klara sig undan straff, och i så fall vilken? Jag välkomnar de mest fantasifulla idéer och sollar givetvis bland svaren i jakt på seriositet.

Hjälp mig att inte torska, Flashback, så ska jag för evigt fortsätta hjälpa osäkra själar i kläder och stildelen av detta livsviktiga forum.

Ber om ursäkt för eventuella oklarheter. Jag är fortfarande något alkohol(!) påverkad. Som avslut är värt att nämna att polisen inte lyckades hitta min orörda etta tjack i bakfickan trots att de ideligen diskuterade huruvida jag skulle klä av mig naken eller ej (slapp detta). 😅

Hoppas någon orkar läsa mitt enorma inlägg och ge mig ett konstruktivt svar.

Rymdkramar (ta det hur ni vill )

Mvh
Eder

Aaerlig

Uppdatering kommer ske fortlöpande om det finns intresse för tråden.
__________________
Senast redigerad av aaerlig 2017-09-17 kl. 03:57.
Citera
2017-09-17, 09:13
  #2
Medlem
Har du inte uppgett namn eller adress? Hur ska de då komma i kontakt med dig?
Citera
2017-09-17, 09:58
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig



Någon av människorna i sällskapet kan ha uppgett min identitet. Är detta relevant om personen i fråga inte vittnar?

Är du innehavare av körkort eller pass? Är bilden rättvisande?

I så fall bör du utgå ifrån att det kan bli svårigheter i att komma runt "jo, personen på bilden är enlogt mig personen ifråga".
Citera
2017-09-17, 15:50
  #4
Medlem
supremanics avatar
Eftersom de släppte dig så kan du nog vara säker på att din identitet är känd. I tingsrätten kommer du inte komma långt med att hävda att det inte var du.
Det bästa för dig är nog att du får hjälp att ta dig ur ditt missbruk. Din "Jag är så smart o lura bängen å dem blev jättearga"-attityd visar tydligt att din hjärna inte fungerar som den ska.
Citera
2017-09-17, 16:42
  #5
Medlem
Clidjurs avatar
Om det är så ringa mängder som du påstår så kan du alltid hävda passiv rökning. Alternativt säger du att du tidigare under dagen var i Danmark och har ingen lust att längre medverka i någon utredning. Orsaken är att kan de inte visa att du inte har varit i Danmark så kan de inte heller uppfylla rekvisitet av dubbel straffbarhet eftersom den danske rigsåklagaren har sagt att i Danmark åtalar man inte folk för mindre mängder cannabis. I praktiken så är cannabis (i kroppen) de facto legaliserat i södra Sverige och i stort sett alla blattar känner till det men knappast någon svensk. Visst är det fint med diskriminerande brännvinsadvokater?
__________________
Senast redigerad av Clidjur 2017-09-17 kl. 16:48.
Citera
2017-09-17, 19:17
  #6
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Eftersom de släppte dig så kan du nog vara säker på att din identitet är känd. I tingsrätten kommer du inte komma långt med att hävda att det inte var du.
Det bästa för dig är nog att du får hjälp att ta dig ur ditt missbruk. Din "Jag är så smart o lura bängen å dem blev jättearga"-attityd visar tydligt att din hjärna inte fungerar som den ska.

Ja, du har rätt i att min identitet antagligen är känd. Nej, jag är inte intresserad av att lura eller göra polisen arg men i detta fallet blev de (framför allt en av dem) väldigt arga utan att jag var det minsta otrevlig. Jag ville bara inte svara på några frågor som kan komma att användas emot mig i rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Clidjur
Om det är så ringa mängder som du påstår så kan du alltid hävda passiv rökning. Alternativt säger du att du tidigare under dagen var i Danmark och har ingen lust att längre medverka i någon utredning. Orsaken är att kan de inte visa att du inte har varit i Danmark så kan de inte heller uppfylla rekvisitet av dubbel straffbarhet eftersom den danske rigsåklagaren har sagt att i Danmark åtalar man inte folk för mindre mängder cannabis. I praktiken så är cannabis (i kroppen) de facto legaliserat i södra Sverige och i stort sett alla blattar känner till det men knappast någon svensk. Visst är det fint med diskriminerande brännvinsadvokater?

Jag har efter lite efterforskning även jag kommit detta på spåret. Är det ett solitt försvar att hävda följande i rätten?

'Jag ville i förhör inte uppge något till polisen får jag tyckte att stämningen var hotfull. Jag väljer istället att förklara mig här i rätten.

Jag har under veckan besökt Köpenhamn och kan där har där fått i mig något via en cigarett eller drink jag smakat på. Jag har inte intagit någon narkotika vare sig frivilligt eller på svensk mark. Jag erkänner alltså inte åtalspunkten'

Räcker detta, eller behöver jag en utstuderad snyfthistoria med tydliga detaljer?

Mvh
Citera
2017-09-17, 21:00
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ja, du har rätt i att min identitet antagligen är känd. Nej, jag är inte intresserad av att lura eller göra polisen arg men i detta fallet blev de (framför allt en av dem) väldigt arga utan att jag var det minsta otrevlig. Jag ville bara inte svara på några frågor som kan komma att användas emot mig i rätten.



Jag har efter lite efterforskning även jag kommit detta på spåret. Är det ett solitt försvar att hävda följande i rätten?

'Jag ville i förhör inte uppge något till polisen får jag tyckte att stämningen var hotfull. Jag väljer istället att förklara mig här i rätten.

Jag har under veckan besökt Köpenhamn och kan där har där fått i mig något via en cigarett eller drink jag smakat på. Jag har inte intagit någon narkotika vare sig frivilligt eller på svensk mark. Jag erkänner alltså inte åtalspunkten'

Räcker detta, eller behöver jag en utstuderad snyfthistoria med tydliga detaljer?

Mvh


Är det så att du kallas till tinget för ringa narkotikainnehav (bevisat genom att du har ett positivt blodprov) kommer du att fällas. Undanflykter av typ "jag knarkade i Danmark" (Holland etc) kräver en väl grundad historia, med (framförallt) en trovärdig reseberättelse.
Citera
2017-09-17, 22:21
  #8
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är det så att du kallas till tinget för ringa narkotikainnehav (bevisat genom att du har ett positivt blodprov) kommer du att fällas. Undanflykter av typ "jag knarkade i Danmark" (Holland etc) kräver en väl grundad historia, med (framförallt) en trovärdig reseberättelse.

Ok. Tror du en sådan historia i kombination med några danska kvitton från samma datum vara tillräckligt för att styrka min vistelse där?
Citera
2017-09-18, 08:18
  #9
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ok. Tror du en sådan historia i kombination med några danska kvitton från samma datum vara tillräckligt för att styrka min vistelse där?

Jag tror inte det, i ditt fall. Att ljuga sig ur ett (just nu tänkt) åtal kräver en solid påhittad historia och du får en förklaringsbörda, dvs din historia skall bära "sannolikhetens prägel". Det blir inte lätt.
Citera
2017-09-18, 13:40
  #10
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror inte det, i ditt fall. Att ljuga sig ur ett (just nu tänkt) åtal kräver en solid påhittad historia och du får en förklaringsbörda, dvs din historia skall bära "sannolikhetens prägel". Det blir inte lätt.

Ok. Då har jag en fråga till.

Om jag uppger en hyfsat trovärdig historia där jag har varit en tur till Danmark och bland annat inhandlat alkohol. Jag har några kvitton från dessa datum, inhandlade i Danmark. Jag kan ange vilka tider bussar/tåg gick, dit och hem. Jag har bilder från Danmark (en tydlig plats, exempelvis centralstationen med skyltar) på bland annat mig själv som är datumstämplade för rätt dagar i min telefon. Skulle detta räcka för att lägga över bevisbördan på åklagaren?
Citera
2017-09-18, 13:49
  #11
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ok. Då har jag en fråga till.

Om jag uppger en hyfsat trovärdig historia där jag har varit en tur till Danmark och bland annat inhandlat alkohol. Jag har några kvitton från dessa datum, inhandlade i Danmark. Jag kan ange vilka tider bussar/tåg gick, dit och hem. Jag har bilder från Danmark (en tydlig plats, exempelvis centralstationen med skyltar) på bland annat mig själv som är datumstämplade för rätt dagar i min telefon. Skulle detta räcka för att lägga över bevisbördan på åklagaren?

Ett gott råd
Snurra inte till det mer än du behöver
Erkänn fakta och ta det som man och inte hålla på att fjolla runt på det där sättet
Fakta är att du kommer att åka på ringa
Citera
2017-09-18, 17:16
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ok. Då har jag en fråga till.

Om jag uppger en hyfsat trovärdig historia där jag har varit en tur till Danmark och bland annat inhandlat alkohol. Jag har några kvitton från dessa datum, inhandlade i Danmark. Jag kan ange vilka tider bussar/tåg gick, dit och hem. Jag har bilder från Danmark (en tydlig plats, exempelvis centralstationen med skyltar) på bland annat mig själv som är datumstämplade för rätt dagar i min telefon. Skulle detta räcka för att lägga över bevisbördan på åklagaren?

Du menar att du tagit bilder med din telefon, med ett datum du ställt in?

Nä.

Problemet är att du skall skapa en historia som tingsrätten känner väl till och som många tilltalade försöker sig på. De har, som man säger, hört det förr.

Jag säger inte att du MÅSTE misslyckas, men det räcker, som du säkert förstår, att du missar någon liten detalj, så spricker det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback