Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 01:44
  #61
Avstängd
Nu skall jag berätta en händelse ur verkliga livet från en företagares synvinkel.

Jag äger ett företag med några anställda. En dag sökte jag en medarbetare över sommaren.
De kom och jag intervjuade dem. Jag är ärlig och sade att jag googlar på dem medans de sitter där och talar.

En av dem snurrade på stolen och mycket riktigt hittade jag på honom på Google. jag sökte på namnet för det var inte helt vanligt. Fick ett par tusen träffar. Nästan hela första sidan var om den killen jag hade framför mig. Han var rejält röd i ansiktet nu.

Jag sade att han hade gjort det där brottet som hände i xxxx och xxxx. På rad efter rad på Google stod det "misstänkt", "skyldig", "måste var det svinet" och mycket mer. Jag minns inte vad det stod men i den stilen var det. Jag gick aldrig in och läste på de sidor det stod om de jag anställer. För mig räckte det med att läsa Google och oftast handlade det om att de spelat fotboll eller cyklat Vättern runt eller vad det nu kunde vara. Detta var första gången jag hade en livsfarlig brottsling framför mig som var ett riktigt svin och borde få stryk och slängas ur landet, en riktig kriminell "blatte" alltså.

Killen tog upp ett A4-kuvert ur väskan. Däri hade han alla handlingar och utskrifter från Flashback.
Det visade sig att han på Flashback förväxlats med en annan person med liknande namn som bodde på samma gata. Polisen hade inte ens talat med honom.

Om jag läst bara på Google och anställde folk efter ansökningsbrev hade det inte blivit något jobb för honom den sommaren.

Vad lär vi oss av detta?
Flashbackdeckare vill snabbt lägga ut personuppgifter på de de TROR är skyldig. "Utredningar" och "rättegångar" på Flashback kräver inga bevis, det räcker med att man TROR eller GISSAR att det faktiskt KAN vara den där grannen för han är lik den som gjorde det för båda har två ögon en mun och en nästa, det måste ju bara vara han. Ni är amatörer som förstör för andra människor när ni leker poliser. det handlar inte bara om vem som är skyldig, det handlar om namngivna vittnen, namngivna grannar, nära anhöriga, misstänkta som frias, åtalade som frias eller för den delen åtalade som fälls eller som ovan utpekade som inte alls varit med i utredningen.

Lägga ut personuppgifter vem det än må vara är oförskämt och faktiskt inte tillåtet i flera fall!

Citat:
Detta är rena påhitt av propagandister som vill strypa yttrandefriheten på nätet för vanligt folk. Det är också en självklar rättighet för dig att öppet få diskutera det samhälle som omger dig.
Jag hoppas du inte menar att yttrandefriheten innebär att man får kränka andra, ofta helt oskyldiga, på nätet bara för att man kan. Det är i så fall inte bara oförskämt, det är mer än så.
__________________
Senast redigerad av kosto 2017-09-18 kl. 01:50.
Citera
2018-08-21, 07:06
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
Om du har gjort ett brott kommer ditt namn att vara på flashback (inte alla). Så när folk söker ditt namn upp på Google kommer det att dyka upp. Tycker du att det är rätt? Tror du att flashback har förstört människors liv?

Om flashback inte existerade tror du att folk skulle veta vem GM / BO var?

Jag, personligen, tror att inget namn ska ställas upp tills de har blivit dömt. Inte när de har blivit arresteras.

Ska vara en intressant diskussion!

Jag tycker det skall finnas en regel där man inte skall kunna skriva någon namn överhuvudtaget, varken med tecken eller inte. Det är ju hemskt, mycket hemskt. Och då pratar jag inte de som blivit misstänkta för någonting, utan även för andra människor rent allmänt. Om man t.ex vill ''varna'' en vis person.

Han eller hon har inte begått brott, men man ''varna'' personen eller skriver någonting om vad det är för typ av människa. Det är ju jätteläskigt och hemskt!

Nej, om det fanns en ny regel på Flashback där man inte får göra så, så skulle man bli väldigt glad tror jag.
Citera
2018-08-21, 07:19
  #63
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag tycker det skall finnas en regel där man inte skall kunna skriva någon namn överhuvudtaget, varken med tecken eller inte. Det är ju hemskt, mycket hemskt. Och då pratar jag inte de som blivit misstänkta för någonting, utan även för andra människor rent allmänt. Om man t.ex vill ''varna'' en vis person.

Han eller hon har inte begått brott, men man ''varna'' personen eller skriver någonting om vad det är för typ av människa. Det är ju jätteläskigt och hemskt!

Nej, om det fanns en ny regel på Flashback där man inte får göra så, så skulle man bli väldigt glad tror jag.

Du tänker dig någon slags lag som skyddar dina personuppgifter? Googla GDPR.
Citera
2018-08-21, 07:49
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du tänker dig någon slags lag som skyddar dina personuppgifter? Googla GDPR.
Jovisst, men även här på Flashback också. En regel där man inte får skriva Kalle Svensson eller *all* Svens*on överhuvudtaget. För det avslöjar fortfarande människan, tänker jag.

Det kan ju leda till mycket tragiska konsekvenser. Som att personen kan må oerhört dåligt och i värsta fall ta sitt liv. Det skulle vara förödande om det skedde någonting sådant, där en människa hamnar i någon depression och begår självmord.
Citera
2018-08-21, 07:52
  #65
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jovisst, men även här på Flashback också. En regel där man inte får skriva Kalle Svensson eller *all* Svens*on överhuvudtaget. För det avslöjar fortfarande människan, tänker jag.

Det kan ju leda till mycket tragiska konsekvenser. Som att personen kan må oerhört dåligt och i värsta fall ta sitt liv. Det skulle vara förödande om det skedde någonting sådant, där en människa hamnar i någon depression och begår självmord.

Det har pågått en diskussion i fb forumet om huruvida fb lyder under gdpr.
Om man kommer fram till att man gör det så innebör det i praktiken att det du efterfrågar är uppfyllt. Då kan kalle svensson, dömd våldsbetöckare, kontakta ledningen och begöra att fb raderar inlägg där hans namn och uppgiften att han är dömd för våldsbetäckning står att läsa.
Citera
2018-08-21, 08:26
  #66
Medlem
ReiseReises avatar
Jag uppmärksammade Flashback hösten/vintern 2010, satt först och bläddrade igenom forumet innan jag registrerade mig någon månad efteråt, vilket syns på mitt konto.

Anledningen till att jag hittade Flashback var pga ett självmord där en kille streamade på en tråd när han hängde sig. Användare i tråden hade hetsat honom till att ta sitt liv:

Tråden: (FB) Hängning

Så för att svara på TS fråga: Ja.



PS: Det tog ett tag för mig att registrera mig, för att jag visste att jag var någonstans där jag "inte skulle vara" Flashback var ju oftast likställt med Stormfront på den tiden. Helt sjukt att jag ändå var starkt SD även på den tiden även fast jag aldrig hade kommit i kontakt med denna håla haha....
Citera
2018-08-21, 08:44
  #67
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag befinner mig inte i något brottsregister så för min del är det lugnt.
Jag skulle heller aldrig jaga människor som befinner sig i i den situationen. Heller inte försöka avslöja individen här inne och prata om denna individ.
Och definitivt inte beskylla flashback för den sakens skull.
Så för min del skyller jag allt på individen i fråga.
Varför leta lik i garderoben hos andra när man själv inte är godare än god.
Citera
2018-08-21, 08:52
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det har pågått en diskussion i fb forumet om huruvida fb lyder under gdpr.
Om man kommer fram till att man gör det så innebör det i praktiken att det du efterfrågar är uppfyllt. Då kan kalle svensson, dömd våldsbetöckare, kontakta ledningen och begöra att fb raderar inlägg där hans namn och uppgiften att han är dömd för våldsbetäckning står att läsa.
Ledningen, alltså admin?

Det låter ju positivt.
Citera
2018-08-21, 09:33
  #69
Medlem
En modern skampåle, med den enda lilla skillnaden att vem som helst kan anklaga vem som helst för vad som helst och det kan få precis samma effekt som när domstolen förr dömde en skyldig...

Skitbra tycker vissa, tvivelaktig rättssäkerhet säger den klarsynte.
Citera
2018-08-21, 10:24
  #70
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
En modern skampåle, med den enda lilla skillnaden att vem som helst kan anklaga vem som helst för vad som helst och det kan få precis samma effekt som när domstolen förr dömde en skyldig...

Skitbra tycker vissa, tvivelaktig rättssäkerhet säger den klarsynte.
Ungefär så är det ja. Nutidens avrättningsplats, hängs i massmedia i avskräckande syfte och i slutänden inskränka ytterligare på yttrandefriheten. Alla förlorar på det. Till och med de som vill inskränka ytterligare på yttrandefriheten. De måste vakta sin tunga resten av livet.
Dysfunktionellt klimat med en hel hög av dysfunktionella varelser.
Citera
2018-08-21, 10:54
  #71
Medlem
BigFatCones avatar
Det beror ju så klart på hur man ser på saken. Jag kan på rak arm komma på en person som garanterat fått sitt liv förstört på riktigt, Terje alltså, sen var vi Linda P, den ökända "modellen" som försökt stänga ner forumet i flera år och till sist så har vi hela cirkusen med "Skelettkvinnan". Sen var det ju nån snubbe som skrev om att regga på sin handläggare på AF och nån rotade rätt på rätt handläggare och skickade länken. Sånt där händer ju.
Citera
2018-08-22, 21:13
  #72
Medlem
Och vi har tjejen som smygfilmades när hon sög av en kille i en skog och efterfrågade knark. FB letade rätt på hennes namn och skickade länken till hennes släkt och arbetsgivare.

Vad i helvete är sånt bra för?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback