Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 12:15
  #121
Medlem
Nu har jag faktiskt helt ärligt inte egen erfarenhet av just det här jobbet, men att jobba som nordkoreanskt gruppbefäl för ett operativt fallskärms-/fältjägar-kommando kan inte vara särskilt trevligt.

Övningarna omfattar förmodligen att (förhoppningsvis) överleva i helvetes-djungel genom att äta kåda eller annat jox (och hoppas att giftdoserna man får i sig inte är dödliga). Provisorisk amputering av tår och annat är tydligen inte helt ovanligt. Sen gäller det jävlarimej att kunna förflytta sig snabbt och tyst med stor packning, kunna gräva gropar på asiatisk rekord-tid och i allmänhet kunna genomföra uppdrag utan att bli infångad levande.

Det är ändå bara förberedelserna. Om det blir krig så måste upplevelsen förväntas bli långt värre. Kanske slutar med en enda stor smäll.
Citera
2017-09-24, 01:03
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
Ni som skrivit i tråden att ni varit tidningsbud/brevbärare: vad skulle ni önska er som tack/uppskattning för att ni går upp mitt i natten, i ur och skur, kyla och snö, och levererar t ex tidningar och post? Nu menar jag från dem som får tidningen/posten.

Som brevbärare gick jag väl inte direkt upp mitt i natten... men...
Lönen är det första jag kan komma på. Resten av arbetet var helt okej när jag jobbade. Men lönen ställdes inte i proportion till hur man var tvungen att prestera. Dessutom hade jag bara 80% tjänst vilket innebar att jag fick göra allt det tunga jobbet och de sista 2 timmarna på kontoret där man oftast bara skriver lite paketavier och snackar var uteslutet.
Och så klart fick man jobba extra endast de gånger som ordinarie sortering och utdelning tog längre tid, tex runt jul och påsk.

Annars var det väldigt tacksamt när man delade ut "riktig" post. Nu gick ju det inte riktigt att uppskatta juletider och påsken på grund av all jävla reklam och skit. Men sommartider med många inrikes brev under industrisemestern var helt klart de bästa tiderna. Knappt någon reklam, massa små fina brev och paket och solen skiner.
Vårens mitt/sommarens början var också mysigt. Arbetet var inte lättare men riktigt mysigt väder och gladare människor.

Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
...och vad kunde du köpa för fem kronor?
En banan. Vad ska du med en banan till?
Det var fem kronor per uppgång i snitt. Så en banan per uppgång. Blir faktiskt ganska mycket bananer!

Men jag delade inte reklam för pengarnas skull utan för att jag behövde motionera då jag spenderat mycket tid sittandes åren innan det. Istället för att gå ut och jogga eller gå på gym och betala för det så delade jag alltså reklam och fick lite pengar som bonus utöver träningen.
Anledningen till att jag slutade var för att min fotled tog en jävla massa stryk. Har brutit fotleden tidigare och den fick inte läkt riktigt ordentligt så det började helt enkelt göra ont i den foten.
Hade kunnat behålla villaområdet jag hade men tänkte "vad är poängen".

Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Så det kom in döda människor till akuten? Borde inte dessa drunkningsoffer hamna någon annanstans?
Även om personen är död så måste den dödförklaras av läkare. Därav akuten, för patienten är inte juridiskt död förens läkare fastställt döden. Även om så personen är i småbitar redan.

Knasigt kanske men det finns flera fall av människor som varit "döda" men återupplivats på akuten. Och det är inte upp till ambulans"slusken" att avgöra om personen går att rädda eller inte.

Speciellt drunkningsoffer är svåra att fastställa om dom verkligen är döda eller inte. Finns dom varit drunknade i 2 timmar (alltså livlösa) som ändå gått att rädda.
Citera
2017-09-25, 01:29
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Så det kom in döda människor till akuten? Borde inte dessa drunkningsoffer hamna någon annanstans?

Inte när jag jobbade där.. däremot så var väl en del rätt nära. Denna tanten som det handlade om låg uppe på IVA senare, så död var kärringen inte, hon hade försökt att ta livet av sig. Drunkning betyder per automatik inte dödsfall.
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2017-09-25 kl. 01:31.
Citera
2017-09-25, 23:02
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Även om personen är död så måste den dödförklaras av läkare. Därav akuten, för patienten är inte juridiskt död förens läkare fastställt döden. Även om så personen är i småbitar redan.

Knasigt kanske men det finns flera fall av människor som varit "döda" men återupplivats på akuten. Och det är inte upp till ambulans"slusken" att avgöra om personen går att rädda eller inte.

Speciellt drunkningsoffer är svåra att fastställa om dom verkligen är döda eller inte. Finns dom varit drunknade i 2 timmar (alltså livlösa) som ändå gått att rädda.
Jag uppfattade meddelandet som att den personen som hade drunknat låg i väntrummet på akuten. Och det där med att folk har varit livlösa i 2 timmar låter ju väldigt osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Inte när jag jobbade där.. däremot så var väl en del rätt nära. Denna tanten som det handlade om låg uppe på IVA senare, så död var kärringen inte, hon hade försökt att ta livet av sig. Drunkning betyder per automatik inte dödsfall.
Antar att vi har olika definitioner av ordet drunkning. När jag hör att någon har drunknat/dränkt sig själv så uppfattar jag det som att personen är död.
Citera
2017-09-26, 05:54
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Jag uppfattade meddelandet som att den personen som hade drunknat låg i väntrummet på akuten. Och det där med att folk har varit livlösa i 2 timmar låter ju väldigt osannolikt.

Antar att vi har olika definitioner av ordet drunkning. När jag hör att någon har drunknat/dränkt sig själv så uppfattar jag det som att personen är död.

Man kan vara död men återupplivas. Eller håller du inte med?
Finns ju tillomed dom som dödförklarats av läkare som sedan vaknat igen. Ingen hjärtrytm, ingen andning och inga livstecken alls.

Ett drunkningsoffer kan klara sig så länge på grund av kroppsliga funktioner vi har sedan vi fötts. Kroppen går in i ett läge där vi sparar på alla resurser vi har.

Och det finns grodor som går i ide där dom blir helt inkapslade i is och sedan vaknar när isen smälter.

EDIT: Men detta är off topic.
Så för att återknyta till tråden, kan vara rätt så tufft att jobba som läkare också eftersom du kan göra ett litet misstag och döda någon eller ge dom men för livet.
Citera
2017-09-26, 19:20
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Man kan vara död men återupplivas. Eller håller du inte med?
Finns ju tillomed dom som dödförklarats av läkare som sedan vaknat igen. Ingen hjärtrytm, ingen andning och inga livstecken alls.

Ett drunkningsoffer kan klara sig så länge på grund av kroppsliga funktioner vi har sedan vi fötts. Kroppen går in i ett läge där vi sparar på alla resurser vi har.

Och det finns grodor som går i ide där dom blir helt inkapslade i is och sedan vaknar när isen smälter.

EDIT: Men detta är off topic.
Så för att återknyta till tråden, kan vara rätt så tufft att jobba som läkare också eftersom du kan göra ett litet misstag och döda någon eller ge dom men för livet.
Nej.

I princip alla yrken är rätt så tuffa eftersom om man råkar göra ett litet misstag kan man döda någon, ge någon men för livet eller orsaka katastrof för ett företags framtid.

OnT: Tuffaste jobbet jag har haft var på ett tvätteri där man fick sortera nedblodade/nedspydda/bajsade/kissade sjukhuskläder/sängkläder som luktade satan.
Citera
2017-09-27, 13:57
  #127
Medlem
getbusys avatar
Snickare, Fyfan silket jävla slitjobb😩
Citera
2018-08-29, 18:49
  #128
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Bra tråd. Vilka djävla historier.

Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Utan tvekan Mcdonalds.

Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Jobbade på MC som 15-åring under ett sommarlov. Bland det tuffaste jag gjort. Fyfan säger jag bara!

Avgränsar mig till att kommentera de här som jobbat på Donken. Jag har dragit ned hamburger-köpen nästan med 100%, bojkottar till stor del skiten av hälsoskäl och av ekonomiska anledningar. Det är väl egentligen lika bra. Okej ni blir arbetslösa om alla gör som jag men vete fan om det inte vore för allas vårt gemensamma bästa ändå.
Citera
2018-08-29, 19:49
  #129
Medlem
Måste ha varit när jag var i tidiga tonåren och genom kommunen fick sommarjobb på ett äldreboende.

Jag hade inga specifika arbetsuppgifter utan var resurs till ordinarie personal. Hursom så var det för mycket för mig som ny i "arbetslivet" i 13-14årsåldern att jobba med gravt dementa människor som bl a gömde sina egna kläder i huset och var aggressiva. Jag fick inte någon utbildning eller genomgång.

Det hjälpte inte heller när en ordinarie använde lite väl hårda tag när en boende på hemmet inte ville till matsalen. En anställd tog då tag i personens öron, ett öra i varje hand och gick baklänges med personen till matsalen.

Jag stod inte ut många dagar på det stället. Slutade efter någon dag. Stället låg/ligger i ett av landets "finare" kommuner. Hoppas man inte hamnar där nån dag...
Citera
2018-08-29, 21:37
  #130
Medlem
Youresocools avatar
Stålindustri med skärning/cnc-bearbetning tidigt nittiotal. När solen låg på in genom fönstren var det nästan som solida pelare av ståldamm/vanligt damm som visade vad det var man gick omkring i dagarna i ända. Kanske därför vi skickades på lungröntgen en gång om året? Var där tre år...
Citera
2018-08-31, 16:14
  #131
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youresocool
Stålindustri med skärning/cnc-bearbetning tidigt nittiotal. När solen låg på in genom fönstren var det nästan som solida pelare av ståldamm/vanligt damm som visade vad det var man gick omkring i dagarna i ända. Kanske därför vi skickades på lungröntgen en gång om året? Var där tre år...

Arbetade man inte med munskydd där?
Citera
2018-09-01, 22:00
  #132
Medlem
Youresocools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Arbetade man inte med munskydd där?
Nej. Det fanns, men inget krav. Precis som vissa av arbetarna som inte använde hörselskydd i den bullriga miljön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback