Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-18, 21:33
  #37
Medlem
P.Gs avatar
Min gissning är att det är en hel del självförhärligande i dessa utlägg från framgångsrika entreprenörer, en fundering kring dessa vd-intervjuer och personkulterna som uppstår kring extremt framgångsrika entreprenörer hittas på bloggen ekonomibloggen Lundaluppen.

Citat:
Många vd-intervjuer (läs varje nummer av tidningen Chef) det senaste decenniet har innehållit en sektion "hur ser din dag ut" där den intervjuade fått visa upp en otroligt produktiv dag där livspusslet innehållit minst 10 000 bitar, varav minst en varit en löptur eller ett pass på gymmet. Vetenskap och kultur har däremot lämnats utanför. Mitt tips till alla er som aspirerar på en renässansmänniskostatus är att läsa en bok ibland, kanske lyssna lite på musik och måla en tavla.
http://lundaluppen.blogspot.se/2017/06/personkult.html

___

Av de listor jag har sett så är det oftast populärvetenskapliga böcker, management-litteratur eller biografier.

Bill Gates publicerar till exempel listor på sina favoritböcker varje år, se exempelvis https://www.gatesnotes.com/About-Bil...est-Books-2017

___

Tycker att man kan vända på trådstarten; de flesta som läser böcker blir inte miljonärer.
Citera
2018-02-20, 07:55
  #38
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, man måste inte läsa böcker över huvud taget. Det är en seglivad myt att böcker nästan per automatik leder till framgång, och att den som inte läser böcker är en förlorad själ utan möjlighet att komma någon vart alls.

Hur skulle läsandet av sagor, vilket all skönlitteratur är, leda till framgång?

(FB) Vår besatthet vid böcker (Varför anses läsning vara viktigt?) (/Mod.)
Citera
2018-02-20, 08:06
  #39
Medlem
Att läsa böcker är nyttigt. Hjälper med språket och att förstå andra perspektiv. Men jag tror det är en hel del överdrifter om hur många böcker folk läser. Gissar det är samma trick som latmaskarna på svenskalektionerna körde - att läsa någon annans rescension och tankar om boken och sedan ljuga om att man har läst den.

En bok i månaden låter som ett rimligt tempo.
__________________
Senast redigerad av im3w1l 2018-02-20 kl. 08:10.
Citera
2018-02-20, 08:09
  #40
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Man läser ständigt att framgångsrika entreprenörer läser 50-60 böcker (om inte fler) per år. Vilka fördelar ger böckerna de i deras arbete? Vad för sorts böcker läser de? Och hur hinner de läsa så mycket?

Senaste boken jag läste var Jag är Zlatan Ibrahimovic. Det tog mig typ 1 månad och läste relativt regelbundet, typ 15-45 min varannan dag. Fastän mitt intresse till Zlatan och fotboll kändes det ändå att jag var "tvungen" att läsa boken. Det kändes mer som ett jobb än njutning. Hur övervinner man denna känsla då jag verkligen vill börja läsa?
Att läsa 50-60 böcker per år kan ju vara bra om man behöver motivation. Dock så måste man ju fortfarande ha en bra affärsidé och jobba hårt för den.
Citera
2018-02-20, 18:53
  #41
Medlem
The Reading Habits of Ultra-Successful People
https://www.huffingtonpost.com/andre...b_9688130.html


https://businessinsider.com/rich-peo...r=US&IR=T&IR=T
"Walk into a wealthy person's home and one of the first things you'll see is an extensive library of books they've used to educate themselves on how to become more successful," Siebold writes. "The middle class reads novels, tabloids, and entertainment magazines. Rich people would rather be educated than entertained.

Argumentet, efter att under tre decennier ha intervjuat 1200 av världens rikaste, är att de vidareutbildar sig själva genom att läsa böcker. De utvecklas och lär sig nytt, helt enkelt.


Att läsa Camilla Läckberg är alltså inte det som hjälper dig att bli framgångsrik medan däremot böcker om personlighetsutveckling, ledarskap, ekonomi, kultur, historia, mänskliga relationer med mera hjälper dig att bli mer framgångsrik.

Det låter som en rimlig teori.


Givetvis finns ingen automatiskt koppling mellan att läsa och lära nytt och att bli framgångsrik. Många som har läst mycket har ändå inte blivit framgångsrika.

Men jag kan inte se att det skulle vara fel att vidareutbilda sig själv livet genom.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback