Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 14:37
  #1
Medlem
Hej hörni. Har filosofi prov på fredag och har läst boken om och om igen men förklaringen fuckar mitt huvud så jävla hårt.

Kan ni förklara KORTFATTAT asså så simpelt som ni kan, typ som till ett barn, vad skillnaden är?

Betydelse och referens? Hur ska man förklara skillnaderna?

Skriv gärna exempel meningar oxå! Sjukt tacksam för hjälp.

Tack på förhand
Citera
2017-09-16, 15:16
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Skillnaden mellan betydelse och referens?

Betydelse: det något betyder; mening, innebörd

Exempel: Vad är betydelsen med denna uppgift?
Vad betyder det att veta skillnaden mellan orden?
Vilken betydelse får du för framtida uppgifter?

Referens: är relationen mellan två objekt, där det ena utgör eller anger någon form av koppling till det andra. Ett sådant objekt kan till exempel vara en källhänvisning i en text vid referat eller citat av en annan text

Referens kan vara en källhänvisning, ex barn är kortare än vuxna enligt Kalle (kalle är en referens),
Det kan vara en jämförelse där du använder en referens (utgångspunkt) för att jämföra någonting.
Vi tar Kalle och jämför med andra (kalle som referenspunkt).

Kolla på synonymer för att få en uppfattning om ordet

http://www.synonymer.se/sv-syn/betydelse

http://www.synonymer.se/sv-syn/referens

Inte speciellt lika ord så borde vara enkelt att skriva skillnader mellan orden
Citera
2017-09-16, 19:25
  #3
Medlem
Kan också ha nyansen "mina referensramar" dvs min begreppsvärld.

När jag hör det ordet refererar jag genast till...


Det gäller iaf inte de sedvanliga fotnoterna och vidimeringarna, som ju även de brukar kallas för referenser.
Citera
2017-09-16, 19:28
  #4
Medlem
MEN eftersom det är en fråga från din kurs, står helt säkert en officiell defintion någonstans i kursboken och eller i lektionsanteckningarna.

De flesta lärare undviker att ha provfrågor som inte behandlats både på lektion / föreläsning, och i kursboken.
Citera
2017-09-17, 01:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Skillnaden mellan betydelse och referens?

Betydelse: det något betyder; mening, innebörd

Exempel: Vad är betydelsen med denna uppgift?
Vad betyder det att veta skillnaden mellan orden?
Vilken betydelse får du för framtida uppgifter?

Referens: är relationen mellan två objekt, där det ena utgör eller anger någon form av koppling till det andra. Ett sådant objekt kan till exempel vara en källhänvisning i en text vid referat eller citat av en annan text

Referens kan vara en källhänvisning, ex barn är kortare än vuxna enligt Kalle (kalle är en referens),
Det kan vara en jämförelse där du använder en referens (utgångspunkt) för att jämföra någonting.
Vi tar Kalle och jämför med andra (kalle som referenspunkt).

Kolla på synonymer för att få en uppfattning om ordet

http://www.synonymer.se/sv-syn/betydelse

http://www.synonymer.se/sv-syn/referens

Inte speciellt lika ord så borde vara enkelt att skriva skillnader mellan orden

Stort tack min vän! Uppskattas.
Citera
2017-09-19, 16:35
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Fackterminologi diskuteras i motsvarande fackforum. Filosofisk fackterminologi diskuteras alltså i Filosofi.

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera
2017-09-26, 10:06
  #7
Medlem
Även om sen, kan jag skriva hur jag förstått det hela.

Olika ord är ljud eller klotter, som kan ha olika eller samma betydelse/betydelser.
Det engelska ordet "dog" och det svenska ordet "hund" har samma betydelse exempelvis. Olika bokstäver och ljud (ord), samma betydelse.
Vissa ord har flera betydelser. "Flertydiga" kallas dom för. Meningen av "flertydig" är ungefärligen det tankeinnehållet (om korrekt?) du får av förklaringen bestående av orden, "har flera betydelser". Orden "flertydig" och "har flera betydelser" har samma betydelse säger vi, trots att det är olika ord (symboler och ljud) som ger oss den.

Betydelsen/meningen/intensionen/konnotationen är abstrakt, om vi nu bortser ifrån vissa meningsteorier.
Betydelsen av "hund" är föreställningen du har av en hund i ditt huvud, kan man väl säga på ett ungefär. Hundens definition eller hundens idé kanske är detsamma, som vad ordet "hund" betyder.

Referensen/extensionen/denotationen till "hund" är det som faktiskt finns i den konkreta världen. Alltså mängden av hundar, som är mer eller mindre stor i antal. Kanske finns inga, kanske finns många.
Ordet "tal" (om vi utesluter bl.a den ena ungefärliga betydelsen av orden "ljuden som kommer ur din mun") har kanske vissa abstrakta objekt som referens.
Ett troll (som finns i sagor) kanske vi kan säga inte har någon referens, eftersom ordet bara har en betydelse, men inget av det som existerar i den konkreta världen.
Ordet "drake" har flera betydelser. Ena betydelsen har referens, något som faktiskt finns och som barn leker med. Men den eldsprutande draken saknar referens, även om den existerar som betydelse.

Ungefär:
Ord = Symboler och ljud.
Betydelse = Det i ditt huvud. (Talar man om betydelsen av ett ord, måste den kanske också vara "korrekt". Med det kanske menas ungefär det som dom flesta har i sitt huvud.)
Referens = Det som faktiskt finns i världen. Betydelsen pekar mot det kan man kanske säga.
__________________
Senast redigerad av filo1029384756ifos 2017-09-26 kl. 10:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback