Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 14:13
  #1
Medlem
Hejsan! Jag kommer att behöva leva väldigt billigt framöver och funderar på att inhandla merparten av mina livsmedel på dessa utländska livsbutiker som nu finns nästab överallt i min stad och som alla i princip har samma utbud av varor.

Vill bara höra med er som har erfarenhet av dessa vad ni tycker eller vet om kvaliteten?

Jag brukar vanligtvis endast handla småsaker där så som snus, ägg och bananer då jag alltid varit lite nojjig över deras lågpris märken som skiljer så enormt i pris från tex Ica.

Självklart är Ica och andra mataffären dyrare pga högre utgifter i och med lokaler, löner osv osv, men hur mycket beror skillnaden på kvalitén?

Nu tänker jag främst inte på icas ekologiska produkter vs billiga affärernas, utan snarare kanske Ica basic och deras billigaste sortiment i jämförelse.

Min egna erfarenhet är att äggen jag köper där, som kommer från Finland, ibland smakar lite lustigt, men det har jag varit villig att stå ut med då prisskillnaden är väldigt stor och jag äter en hel del ägg. Dock kan tanken/fantasin om ursprunget ibland göra mig lite äcklad, även om jag inte vet mycket konkret om detta förutom att Finland har sämre förhållanden för sina hönor. Vet inget om annat så som skillnader i matning eller antibiotikahalter mm...
Bananerna ser jag inget direkt fel på. Pga skalet så ska de väl vara något mindre påverkade av besprutning, eventuellt, inbillar jag mig..
Deras kryddor är inget vidare jämfört med tex santa Maria.

Jag skulle helst äta allt ekologiskt men det har jag inte någon möjlighet till i dagsläget. Så vad tror/tycker ni om matvarorna där överlag? Så som ris, grönsaker, bönor och dylikt.. är det någon skillnad från Ica och Coops billigare sortiment till exempel?
Jag är främst nojjig för överdriven besprutning och dylikt.

En bekant nämnde i förbigående något om ett inslag i SVT där dom hade granskat någon importör av billiga råvaror där det var mycket snusk och jag har för mig att det gällde dessa butikers utbud men är inte säker. Någon som känner till något om detta?

Självklart är jag inte så naiv att tro att Ica och Coop är helt fria från snusk och fusk, men inbillar mig att kvalitetskontrollen sker lite mer noggrant och regelbundet...

Har räknat ut att jag kan leva larvigt billigt på deras sortiment så jag är väldigt intresserad av era tankar och åsikter.
Citera
2017-09-16, 15:27
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Det är väl bara att prova är det inte gott så köp inte just den produkten mer.

Livsmedelskontrollerna är ju rätt hårda här så risken att bli allvarligt sjuk är ytterst liten.

Däremot är ju kvaliten och smaken en annan femma...

Har köpt en del Arab konserver (billigt som fan) på Överskottsbolaget.

Inget jag kommer göra om, smakade skit!
Citera
2017-09-16, 18:40
  #3
Medlem
kan ju va så att hönorna blir matade med massa skit. Det brukar komma som smak in i ägget.
Tillexempel så blir det fisksmak när de gav fiskmjöl(giftig sådan dessutom)till dom.(eller så kan du tänka på dioxin äggen från tyskland)
Ägg är viktigt att köpa ekologiskt och särskilt bananer som du kom exempel med då de är extremt besprutade om det inte är eko bananer.
Plantage arbetarna och deras familjer blir sjuka på bananplantagerna.

Även vindruvor som dessa butiker säljer är extremt mycket besprutade och annat billigt junk som polska eller argentinska äpplen tillexempel. I vissa länder vill folk inte ens köpa polska äpplen då de vet hur smutsigt polen har blivit men i sverige köper folk skiten så länge det är billigt.

För billig mat har alltid ett pris och det går ut över hälsan i korta och/eller långa loppet.

Mitt tips är att du eftersom du gillar eko börjar köpa billiga ekologiska stapelvaror och linser och bönor och kokosmjölk tillexempelvis som man kan göra indisk mat med till en väldigt billig peng per portion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback