Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 13:04
  #1
Medlem
Tja jag har köpt en ny polo GTI 2011 som rullat 65500km, jag testade en launch control då höll jag foten på bromsen o gasade samtidigt o sedan släppte bromsen. Bilen accelerade som den skulle men då började motorlampan blinka, den blinkade en liten stund sen försvann den. Jag körde som vanligt sen och gasade ordentligt senare men ingen motorlampa tändes.. ganska nojjig nu, bör jag vara det?

Tacksam för svar!
Citera
2017-09-16, 14:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franc00
Tja jag har köpt en ny polo GTI 2011 som rullat 65500km, jag testade en launch control då höll jag foten på bromsen o gasade samtidigt o sedan släppte bromsen. Bilen accelerade som den skulle men då började motorlampan blinka, den blinkade en liten stund sen försvann den. Jag körde som vanligt sen och gasade ordentligt senare men ingen motorlampa tändes.. ganska nojjig nu, bör jag vara det?

Tacksam för svar!

Är du säker på att det var motorlampan? Det kan ha varit anispinnlampan som blinkade då hjulen förmodligen spann loss vid den kraftiga accelerationen.
Kolla igen.
Citera
2017-09-16, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Är du säker på att det var motorlampan? Det kan ha varit anispinnlampan som blinkade då hjulen förmodligen spann loss vid den kraftiga accelerationen.
Kolla igen.

Nej jag stängde av antisladd systemet så är 100% säker att de inte var det, bilen funkar galant o så o det är inget fel på accelerationen osv heller men vart lite nojjig...
Citera
2017-09-16, 15:13
  #4
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Är du orolig så åk till närmaste bilverkstad så kan de läsa ut ev lagrade felkoder.
Citera
2017-09-16, 15:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franc00
Nej jag stängde av antisladd systemet så är 100% säker att de inte var det, bilen funkar galant o så o det är inget fel på accelerationen osv heller men vart lite nojjig...
Som WeAreMotorhead skriver,,kolla felkoder. Svårt som faan att säga vad det är på nya "databilar".
Motorlampan borde ju inte blinka om det är något fel, snarare lysa med ett fast sken. Tyvärr så är det nog till att betala för felsökning med dator som gäller.
Citera
2017-09-16, 16:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Som WeAreMotorhead skriver,,kolla felkoder. Svårt som faan att säga vad det är på nya "databilar".
Motorlampan borde ju inte blinka om det är något fel, snarare lysa med ett fast sken. Tyvärr så är det nog till att betala för felsökning med dator som gäller.

Ja det stämmer, jag tror inte att det är något fel, vill inte tro det heller med tanke på att bilen är nyköpt. Men allt funkar ju som det ska osv så jag hoppar nog över felsökningen eller vad säger ni?
Citera
2017-09-16, 16:58
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Platsar inte VW in bland bilar längre, utan hamnar under övriga fordon?

Finns det verkligen "launch control" på en Polo GTI? Hursomhelst om motorlampan blinkar är det läge att läsa ut felkoder, speciellt på en bil man just köpt.
Citera
2017-09-17, 13:39
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franc00
Ja det stämmer, jag tror inte att det är något fel, vill inte tro det heller med tanke på att bilen är nyköpt. Men allt funkar ju som det ska osv så jag hoppar nog över felsökningen eller vad säger ni?

Något fel är det ju uppenbarligen - sedan om det faktiskt är fel på någonting kring motorn, eller i sensorer/motstyrning är ju en annan sak. Och det bör du ju lämpligen titta av felkoderna efter. Det är ju skillnad om det är pga avgasläckage för någon skarv som läcker så lambdasonder får spel - eller om det är på grund utav brist på olja varpå motorn är på väg att skära sönder och samman...

Skillnaden i kostnad för reparation kan skilja med en hel del nollor, så det är minst sagt dumt att åka runt i godan ro och tro att det löser sig av sig självt - när man inte har en aning om vad det är motorn larmar för...
__________________
Senast redigerad av frange 2017-09-17 kl. 13:41.
Citera
2017-09-17, 16:01
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback