Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-19, 21:11
  #13
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Nu finns det ju större tänkare än du, t.ex. Buddha, som kommit fram till att jaget är en illusion. Så redan i andra steget av din deduktion blir du falsifierad av somliga stora tänkare.
Buddha har inte falsifierat någonting han har bara gett en hypotes.
Citera
2017-09-19, 21:36
  #14
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Men det måste ju va distinkt som är oändlig. Antidistinkt är ju en.


Nej, det är distinkt som är oändlig, anti-distinkt är en, det sa du ju själv.

Men så länge datorn får ström kan den ju fortsätta räkna i oändlighet, tills nån stänger av strömmen.
Distinkt är oändligt.

Verkligheten är oändlig då den består av både distinktion och icke-distinktion.
Citera
2017-09-19, 21:42
  #15
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Nu finns det ju större tänkare än du, t.ex. Buddha, som kommit fram till att jaget är en illusion. Så redan i andra steget av din deduktion blir du falsifierad av somliga stora tänkare.
Buddha sa: "jag finns inte. Så om jag antar att en allsmäktig demon lurar mig i allt jag kan bli lurad i, så kan han även lura mig ang. faktumet att jag finns. Då sitter jag där och blir lurad till att bara felaktigen tro att jag finns."

Den identitetspolitik/personlighetsarchetyp som Buddha attackerade var bara vår syn på oss själva som en lista (costly signaling) egenskaper såsom ens bil eller ens kön. Det går att mha Descartes logik få fram att själva logiken finns, men det säger ingenting om vad vi i ett senare skeende identifierar som "oss själva". T.ex. i Islam tenderar allt attribueras till islam, trots att orginalboken Quranen är ganska fri från innehåll. Ändå attribuerar muslimer alla sina egenskaper till Koranen. Buddha hade sagt att deras identitet (som muslimer) är felaktig dvs deras jag finns inte.
Citera
2017-09-19, 22:43
  #16
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jm2017
Distinkt är oändligt.
Verkligheten är oändlig då den består av både distinktion och icke-distinktion.
Ja.
Icke distinktion är 1. Distinktion är ∞.
icke distinktion omsluter distinktion?
Som att det mellan 0 och 1 finns oändligt många nummer.
Mellan 0 och 1 existerar ∞ många nummer.
En oändlighet i 1.
Varje nummer består av en oändlighet.
Citera
2017-09-20, 14:13
  #17
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja.
Icke distinktion är 1. Distinktion är ∞.
icke distinktion omsluter distinktion?
Som att det mellan 0 och 1 finns oändligt många nummer.
Mellan 0 och 1 existerar ∞ många nummer.
En oändlighet i 1.
Varje nummer består av en oändlighet.
Inte bara har vi en oändlig storleksskala, men vi har en sådan i varje koordinat. Varje storlek är oändligt många koordinater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback