Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 23:47
  #1
Medlem
2big4yous avatar
Har en Philips TV som är ca:3år gammal och ett Boxer abonnemang sedan länge.
Problemet började för ett par dagar sedan då jag slog på TV 'n med CA modul+kort i, och på de fria kanalerna står det "ingen signal" och på de övriga står det "kodad".
Jag drar ur CA modulen och de fria kanalerna fungerar felfritt men sätter jag tillbaka modulen fryser bilden i några sekunder för att sedan bli svart.
Har testat en ominstallation men felet kvarstår har även testat CA modul+kort i min andra Philips TV och det funkar felfritt.
Vad göra?
Citera
2017-09-15, 23:56
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Är din fungerande, andra Philips kanske nyare? Den som krånglar kanske inte stöder modulen, men det är osannolikt. Testa att göra en fabriksåterställning på din TV, därefter en ny kanalsökning. Kan hjälpa. Kolla också om din TV har ny firmware att ladda ner.
Citera
2017-09-16, 07:57
  #3
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är din fungerande, andra Philips kanske nyare? Den som krånglar kanske inte stöder modulen, men det är osannolikt. Testa att göra en fabriksåterställning på din TV, därefter en ny kanalsökning. Kan hjälpa. Kolla också om din TV har ny firmware att ladda ner.

Modulen med kort har suttit i Tv:n i minst ett par år så den har stöd.
Fabriksåterställning,ominstallation av kanaler har jag gjort.
Har även gjort en sökning efter ny Fw men det finns ingen.
Enligt manualen så aktiverar man CA med att sätta i modulen i Tv' n sen går man in i "options" menyn på TV'n och väljer "Aktivera CAM",nu när jag kikade på detta finns inte "Aktivera CAM" med i menyn, verkar som att Tv:n inte känner av att det sitter en modul i.
Citera
2017-09-16, 08:04
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Modulen med kort har suttit i Tv:n i minst ett par år så den har stöd.
Fabriksåterställning,ominstallation av kanaler har jag gjort.
Har även gjort en sökning efter ny Fw men det finns ingen.
Enligt manualen så aktiverar man CA med att sätta i modulen i Tv' n sen går man in i "options" menyn på TV'n och väljer "Aktivera CAM",nu när jag kikade på detta finns inte "Aktivera CAM" med i menyn, verkar som att Tv:n inte känner av att det sitter en modul i.

Har den suttit i ett par år och problemet kommer först nu? -Knepigt. Testa med om det hjälper att dra ut modulen och stoppa in den igen, med strömmen givetvis avslagen. Kanske hjälper, man får ju ibland sätta i och dra ut programkort i digitalboxar för att aktivera dessa..

Har modulen och TV:n stöd för DVB-T2? Har den inte det, så försvinner vissa kanaler, eftersom fler och fler går över i standarden DVB-T2 och går ifrån gamla DVB.

Edit: Ser att du skriver i första inlägget att du redan tagit ur och satt i modulen. Då vet jag inte vad som är fel, förutom att grejorna kanske är sönder.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-16 kl. 08:08.
Citera
2017-09-16, 12:27
  #5
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har den suttit i ett par år och problemet kommer först nu? -Knepigt. Testa med om det hjälper att dra ut modulen och stoppa in den igen, med strömmen givetvis avslagen. Kanske hjälper, man får ju ibland sätta i och dra ut programkort i digitalboxar för att aktivera dessa..

Har modulen och TV:n stöd för DVB-T2? Har den inte det, så försvinner vissa kanaler, eftersom fler och fler går över i standarden DVB-T2 och går ifrån gamla DVB.

Edit: Ser att du skriver i första inlägget att du redan tagit ur och satt i modulen. Då vet jag inte vad som är fel, förutom att grejorna kanske är sönder.

Nu är problemet löst.
Åkte iväg och köpte en ny CA modul och nu fungerar det igen.
Den gamla fungerar i min andra TV, skumt att en grej som en CA modul plötsligt en dag inte lirar ihop med TV'n.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback