Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-15, 19:04
  #1
Medlem
Tja hittade precis ca 13g färska toppisar (runt 1.5g torkat det är väl 13/9)

Hur mycket skulle ni säga 1.5g toppisar motsvarar i cubensis gram? Jag har hört att det ska vara runt 3g i potency men frågar er av eran erfarenhet
Citera
2017-09-15, 19:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Tja hittade precis ca 13g färska toppisar (runt 1.5g torkat det är väl 13/9)

Hur mycket skulle ni säga 1.5g toppisar motsvarar i cubensis gram? Jag har hört att det ska vara runt 3g i potency men frågar er av eran erfarenhet

13g färska toppisar är ca 1.3g torkat. 9/10 är vatten i färska.

Men du är rätt på det att Cubensis mängden ska vara ca 2-2.3x större. Så 1.3g toppisar motsvarar ca 2.6-3 gram Cubensis.
Citera
2017-09-15, 19:21
  #3
Medlem
Hupats avatar
Enklare att dosera toppisar i antal och inte i gram har jag för mig
Citera
2017-09-15, 19:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Enklare att dosera toppisar i antal och inte i gram har jag för mig

Yes, när det gäller nybörjare så är det enklast att gå på antal. Men vill man ta det till nästa steg så köper man en digital precisionsvåg så kan man dosera mer korrekt. Eftersom en viss mängd toppisar(antal) kan variera i vikt, då man hittar alla möjliga storlekar. Just därför det är bäst att gå vikten.

Ännu bättre blir det när man anpassar dosen till sin egen kroppsvikt.

Låg dos 0.125 mg psilocybin/kg
Medium 0.25 mg/kg
Hög 0.5 mg/kg

Väger du ca 70 kg och vill ta en medeldos: 0.25*70 = 17,5 mg Psilocybin vilket motsvarar ca 1.75 gram torkade toppisar. Så ration är ungefär 10:1 mellan Psilocybin i mg och torkade toppisar i gram.

Men till er som inte har våg och går på antal så kan jag berätta att 35st mediumstora toppisar väger runt 1 gram. Så med den tumregeln kan ni ändå skräddarsy en bra dos med informationen ovan.
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2017-09-15 kl. 20:08.
Citera
2017-09-15, 19:42
  #5
Medlem
Tack för svar har ätit cubensis 3ggr innan men detta är till en kompis som bara ätit 1g... tycker du 1.3g toppisar är lungt? (torkat)

Kan även lägga till att de 1g (ca 1.3g cubensis) tyckte han var super häftigt
Citera
2017-09-15, 19:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Tack för svar har ätit cubensis 3ggr innan men detta är till en kompis som bara ätit 1g... tycker du 1.3g toppisar är lungt? (torkat)

Kan även lägga till att de 1g (ca 1.3g cubensis) tyckte han var super häftigt

För första trippen så rekommenderar jag inte mer än 0.5-0.7g torkade toppisar. Men det är ungefär precis den dosen din kompis tog när han åt 1g cubensis, vilket är perfekt.

Så han bör helt klart vara redo för 1.3g toppisar då det klassas som en medeldos.

Låg dos <= 1 g
Medel 1-3 g
Hög 3-5 g

edit: När jag tog min första dos åt jag inte mer än 10st toppisar, 0.28-0.3g. Nästa dos var runt 30 st (0.85-0.9g) och det var inga som helst problem.
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2017-09-15 kl. 20:15.
Citera
2017-09-15, 20:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
För första trippen så rekommenderar jag inte mer än 0.5-0.7g torkade toppisar. Men det är ungefär precis den dosen din kompis tog när han åt 1g cubensis, vilket är perfekt.

Så han bör helt klart vara redo för 1.3g toppisar då det klassas som en medeldos.

Låg dos <= 1 g
Medel 1-3 g
Hög 3-5 g

edit: När jag tog min första dos åt jag inte mer än 10st toppisar, 0.28-0.3g. Nästa dos var runt 30 st (0.85-0.9g) och det var inga som helst problem.

Tack var osäker på dosen men nu känner jag mig säker!
Citera
2017-09-15, 22:34
  #8
Avstängd
snuttiss avatar
Semilanceata anses tre till fyra gånger mer potent än Psilocybe cubensis. Med tanke på sin storlek/konstitution samt sitt rika alkaloida innehåll räknas Semilanceata som en av de mest potenta, kanske till och med DEN mest potenta. Mellersta Europa har de mest Potenta Semilanceata om man läser Gartz studier.

Semilanceatas halt av Psilocin, indikerar (enligt Gartz studie (Beck 1998) på just Svenska plockade Semilanceata) ett genomsnitt på 1% psilocin, till högst 2,37%! (2300mg/kg/färska). Denna halt gör Semilanceata till en av de mest Psilocin rika arterna. Psilocin bryts ner oxidativt samt av värme (torka svamparna i rumstemperatur!)

Semilanceatas halt av Psilocybin uppmätts av Gartz till genomsnittet 1.46%, (1100-3500mg/kg färska).

Semilanceata är dessutom väldigt rik på alkaloiden Baeocystin (4-phosphoryloxy-N-methyltryptamine) (kemiska analogen till Psilocybin). Det diskuteras bland forskare hur pass psykoaktivt Baeocystin är.

Baeocystin halter är sällan högre än 0.1% i Psilocybe släktet. Semilanceata visar generellt på en halt mellan 0.20% - 0.80% (%/torrvikt). Halterna varierar beroende på habitat/år. Vad detta beror på kan endast diskuteras. Kanske bygger habitatet och universum svampen, kanske är den medveten om vad den behöver och var den ska och vad den vill med sin resa in i tex en människas system och växer därefter. Tid är märklig, vi människor tänker väldigt endimensionellt. Jag tror mening är det som skapar liv och variationer av liv.

Sen har vi Norbaeocystin (4-phosphoraloxytryptamine) N-demethylerat derivat av baeocystin. Finns knappt någon forskning kring denna alkaloid.

Psilocinhalten är mycket högre i färska Semilanceata. Halten är högst vid roten strax ovanför mycelet, som ofta färgas grå/blå. Många missar att plocka svampen vid roten utan sliter av svampen för högt upp. Man ska plocka ända ner från mycelet.
__________________
Senast redigerad av snuttis 2017-09-15 kl. 23:21.
Citera
2017-09-16, 00:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis

Semilanceatas halt av Psilocin, indikerar (enligt Gartz studie (Beck 1998) på just Svenska plockade Semilanceata) ett genomsnitt på 1% psilocin, till högst 2,37%! (2300mg/kg/färska). Denna halt gör Semilanceata till en av de mest Psilocin rika arterna. Psilocin bryts ner oxidativt samt av värme (torka svamparna i rumstemperatur!)

Du kan inte nämna två olika studier när du endast verkar syfta på den Svenska studien som gjordes av Beck och hans kollegor. De tog lustigt nog aldrig fram någon Psilocin mängd utan noterade bara Psilocybin halten som var 1 100 – 3 500 mg/kg. (Nyfiken var du fick 1% ifrån då ingen expert har rapporterat om toppisar med hög psilocin halt utan tvärtom.)

Se själv på sidan 49 - https://books.google.se/books?id=Qlq...201998&f=false

Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Semilanceatas halt av Psilocybin uppmätts av Gartz till genomsnittet 1.46%, (1100-3500mg/kg färska).

Stämmer inte, du förväxlar även datan. Det var Beck som uppmätte Psilocybin halten till 1100-3500mg/kg på svenska toppisar.

Gartz 1994 - https://erowid.org/plants/mushrooms/...ms_info4.shtml - medelvärde på 0.98%

+ https://catbull.com/alamut/Bibliothe...hen/gartz3.htm - "Samples show a considerable variation in the psilocybin levels of single fruit bodies (0.2 to 2.4% dry weight). But about 1% psilocybin was always determined if the average content from 10 to 20 mushrooms was analyzed. Baeocystin was found to occur along with small amounts of 4-phosphoryloxytryptamine (norbaeocystin)."

Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Psilocinhalten är mycket högre i färska Semilanceata. Halten är högst vid roten strax ovanför mycelet, som ofta färgas grå/blå. Många missar att plocka svampen vid roten utan sliter av svampen för högt upp. Man ska plocka ända ner från mycelet.

Stämmer men det råder delade meningar om den metoden. Man vill inte ta bort för mycket av mycelet då man riskerar att minimera nästa säsongs skörd, sen riskerar man även att kontaminera mycelet som är kvar då man lämnar efter sig hål i jorden.. Men det finns inget direkt rätt eller fel då ingen kunnat påvisa vad som verkligen är bäst. Själv skär jag av roten så långt ner jag kan.


Edit: En logiskt slutsats till varför Beck aldrig noterade Psilocin halten på svenska toppisar kan ha varit för att den var försumbar. För tittar du på Gartz studie så ser man att snittet på Psilocin i Semilanceata endast var 0.02%
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2017-09-16 kl. 00:55.
Citera
2017-09-16, 00:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Semilanceata anses tre till fyra gånger mer potent än Psilocybe cubensis. Med tanke på sin storlek/konstitution samt sitt rika alkaloida innehåll räknas Semilanceata som en av de mest potenta, kanske till och med DEN mest potenta. Mellersta Europa har de mest Potenta Semilanceata om man läser Gartz studier.

Med faktan jag presenterade i mitt tidigare inlägg så stämmer inte detta heller.

https://www.erowid.org/plants/mushro...ooms_faq.shtml - "One molecule of psilocybin is metabolized into one molecule of psilocin, the chemical that is active in the brain. One molecule of psilocybin weighs 1.4 times the weight of one molecule of psilocin and 1000 molecules of psilocybin weighs 1.4 times the weight of 1000 molecules of psilocin. If a given number of molecules of psilocybin weighed 1 gram, the equivalent number of molecules of psilocin would weigh LESS than one gram. The definition of potency is simply a comparison of the amount (usually measured by mass or weight) of material against how active it is. Therefore, a substance that produces the same effect with less mass is said to be more potent. This is the case with psilocin, because each molecule of psilocin is lighter yet has the same effect as each molecule of psilocybin, it is said to be more potent."

Toppisar har försumbar mängd Psilocin det har Gartz m.fl bevisat. Cubensis har i snitt ca 0.6% Psilocin och 0.63% Psilocybin.

https://drugs-forum.com/threads/psil...nceata.130854/ - "Moderately active to extremely potent. In the Pacific Northwest, this species is one of the most common of active Psilocybes, and perhaps the easiest for amateurs to identify. Gartz (1993) reported an average of 1% psilocybin, with a range of .2 - 2.37%, the highest psilocybin content yet reported. Cultivated fruit bodies yielded a maxima of 1.12% psilocybin, no psilocin, and 0.21% baeocystin. In separate studies, Gartz (1994) reported up to 0.98% psilocybin. The high psilocybin and low psilocin probably accounts for its long storage life with many user's reporting it is still potently active even years after picking. The same study also showed this species is also relatively high in baeocystin (.36%)."

Även om vi skulle räkna på Becks svenska toppisar med 1100-3500mg/kg Psilocybin och försumbar mängd Psilocin så är toppisar inte upp emot 4x starkare än Cubensis. Det är en totalt ologisk slutsats om man tittar på rådatan jag presenterat.

Angående baeocystin -
"In other words, baeocystin and norbaeocystin are just psilocybin with one methyl and two methyls respectively lopped off. When baeocystin and norbaeocystin are dephosphorylated, they turn into 4-hydroxy-N-methyltryptamine and 4-hydroxytryptamine respectively. All 4 substances are presumed hallucinogenic though some suspect they are less psychoactive than psilocin or psilocybin. And unfortunately for all you synthesis experts, while baeocystin and norbaeocystin do not have DEA control numbers they do both fall under the Controlled Substance Analogue Act." - https://www.erowid.org/plants/mushro...ooms_faq.shtml
Citera
2017-09-16, 02:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Semilanceatas halt av Psilocybin uppmätts av Gartz till genomsnittet 1.46%, (1100-3500mg/kg färska).

Glömde ta upp omvandligen från mg/kg till %. De svenska toppisarna som hade 1100-3500mg/kg, det motsvarar en procenthalt på 0.11 - 0.35% psilocybin. (exempel: 1000mg/kg = 1g/1000g = 0.001g(0.1%) = 1 mg psilocybin)

Det medelvärde som Gratz uppmätte var runt 1%, det motsvarar en koncentration på 10 000 mg/kg.

Så siffran du tog upp, 1.46%, skulle kräva en snitt-koncentration på 14 650 mg/kg.
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2017-09-16 kl. 02:26.
Citera
2017-09-16, 12:01
  #12
Avstängd
snuttiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Med faktan jag presenterade i mitt tidigare inlägg så stämmer inte detta heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
https://www.erowid.org/plants/mushro...ooms_faq.shtml - "One molecule of psilocybin is metabolized into one molecule of psilocin, the chemical that is active in the brain. One molecule of psilocybin weighs 1.4 times the weight of one molecule of psilocin and 1000 molecules of psilocybin weighs 1.4 times the weight of 1000 molecules of psilocin. If a given number of molecules of psilocybin weighed 1 gram, the equivalent number of molecules of psilocin would weigh LESS than one gram. The definition of potency is simply a comparison of the amount (usually measured by mass or weight) of material against how active it is. Therefore, a substance that produces the same effect with less mass is said to be more potent. This is the case with psilocin, because each molecule of psilocin is lighter yet has the same effect as each molecule of psilocybin, it is said to be more potent."


Intressangt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Toppisar har försumbar mängd Psilocin det har Gartz m.fl bevisat. Cubensis har i snitt ca 0.6% Psilocin och 0.63% Psilocybin.


Stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
"Moderately active to extremely potent. In the Pacific Northwest, this species is one of the most common of active Psilocybes, and perhaps the easiest for amateurs to identify. Gartz (1993) reported an average of 1% psilocybin, with a range of .2 - 2.37%, the highest psilocybin content yet reported. Cultivated fruit bodies yielded a maxima of 1.12% psilocybin, no psilocin, and 0.21% baeocystin. In separate studies, Gartz (1994) reported up to 0.98% psilocybin. The high psilocybin and low psilocin probably accounts for its long storage life with many user's reporting it is still potently active even years after picking. The same study also showed this species is also relatively high in baeocystin (.36%)."

Just. Blandade ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Även om vi skulle räkna på Becks svenska toppisar med 1100-3500mg/kg Psilocybin och försumbar mängd Psilocin så är toppisar inte upp emot 4x starkare än Cubensis. Det är en totalt ologisk slutsats om man tittar på rådatan jag presenterat.

Det är en någorlunda överdrivet påstående ja, men 2-3 ggr starkare absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Angående baeocystin -
"In other words, baeocystin and norbaeocystin are just psilocybin with one methyl and two methyls respectively lopped off. When baeocystin and norbaeocystin are dephosphorylated, they turn into 4-hydroxy-N-methyltryptamine and 4-hydroxytryptamine respectively. All 4 substances are presumed hallucinogenic though some suspect they are less psychoactive than psilocin or psilocybin. And unfortunately for all you synthesis experts, while baeocystin and norbaeocystin do not have DEA control numbers they do both fall under the Controlled Substance Analogue Act." - https://www.erowid.org/plants/mushro...ooms_faq.shtml


Givetvis skrev jag fel och när jag skulle copypasta [ B ] och lyckades byta ut psilocybin till psilocin.

Intressangt läsning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback