Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
  • 5
  • 6
2017-09-18, 19:24
  #61
Medlem
Jofs avatar
Jaha, nu har vi börjat glida in på reflektioner, slutsatser, analys av vad man upplever i LSD påverkan.

Jaa, det är lätta att man börjar bygga metafysik på vad är med om. Det blir då lätt något som man har med sig - en förförståelse.

Inget fel att spekulera, men själv föredrar jag att så långt det går bara minnas upplevelsen eller upplevelserna. Och konstatera en hel del i samband med dem. Ex v att tids och rumsupplevelsen försvann och som fler påpekat att upplevelsen av ett jag försvann.

Hört Alan Watts prata ex v och tycker nog att han brer på en hel del annan tradition och erfarenhet och sen kommer till konklusioner och rekommendationer.
Inte i min smak.
Citera
2017-09-18, 23:07
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Men hur som helst. Du har ett syfte med trippen, personlig utveckling. Precis som nar man mediterar gar det inte ha ett mal, du maste slappa allt annars ar det ditt ego (du) som styr. Slapp taget och lat drogen visa dig vad den vill istallet for att du ska vilja utvecklas.
Det går alldeles utmärkt att styra trippen genom att ha ett syfte. Det finns många behandlingsformer som går till just på det sättet. Ibland styr man själv, ibland låter man en guide göra det.

Vill man t.ex. utveckla sin förmåga att spela fotboll så ska man självfallet ha syftet klart innan trippen och styra sina tankar åt det hållet.
__________________
Senast redigerad av Tylon 2017-09-18 kl. 23:12.
Citera
2017-09-18, 23:16
  #63
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylon
Det går alldeles utmärkt att styra trippen genom att ha ett syfte. Det finns många behandlingsformer som går till just på det sättet. Ibland styr man själv, ibland låter man en guide göra det.

Vill man t.ex. utveckla sin förmåga att spela fotboll så ska man självfallet ha syftet klart innan trippen och styra sina tankar åt det hållet.

Absolut. Men då ska man inte ha förväntningar på att få ut nåt verkligt av trippen. Mer än fantasier man kan välja att tro på förstås.
Citera
2017-09-18, 23:19
  #64
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylon

Vill man t.ex. utveckla sin förmåga att spela fotboll så ska man självfallet ha syftet klart innan trippen och styra sina tankar åt det hållet.

Är inte det lite svårt om man inte har något jag och om tid och rum upplöses. Skulle vilja se Zlatan leka med trasan då. Han kanske skulle se den med helt nya ögon och börja pussa den.
Citera
2017-09-18, 23:31
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Absolut. Men då ska man inte ha förväntningar på att få ut nåt verkligt av trippen. Mer än fantasier man kan välja att tro på förstås.
Det kan absolut vara en bra idé.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är inte det lite svårt om man inte har något jag och om tid och rum upplöses. Skulle vilja se Zlatan leka med trasan då. Han kanske skulle se den med helt nya ögon och börja pussa den.
Man kan välja en mindre dos om man ska fundera över såna saker.
Citera
2017-09-19, 00:17
  #66
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylon
Det kan absolut vara en bra idé.

Man kan välja en mindre dos om man ska fundera över såna saker.

Ja, allvarligt. Jag har gjort så och styrt över till rollspel och äventyr. Inte så mycket personlighetsutveckling då. Men dos kan nog ha betydelse för hur man kan och skall förhålla sig.
Stor dos - är nog bara att flyta med så gott det går.
Citera
2017-09-19, 02:52
  #67
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jaha, nu har vi börjat glida in på reflektioner, slutsatser, analys av vad man upplever i LSD påverkan.

Jaa, det är lätta att man börjar bygga metafysik på vad är med om. Det blir då lätt något som man har med sig - en förförståelse.

Inget fel att spekulera, men själv föredrar jag att så långt det går bara minnas upplevelsen eller upplevelserna. Och konstatera en hel del i samband med dem. Ex v att tids och rumsupplevelsen försvann och som fler påpekat att upplevelsen av ett jag försvann.

Hört Alan Watts prata ex v och tycker nog att han brer på en hel del annan tradition och erfarenhet och sen kommer till konklusioner och rekommendationer.
Inte i min smak.

Alan Watts har många konstiga konklusioner. Man ska inte lita på vad han säger, man kan dock använda honom som en guide, lyssna på vad han har att säga och låta sina tankar vandra fritt och skaffa egna slutsatser.

Han är väldigt abstrakt samtidigt som han har konstiga konklusioner.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback