Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 02:22
  #13
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Har blandat subutex med någon PVP-variant några gånger. Drog det hela i samma lina upp i snoken, tyckte inte det var så värst farligt.
Citera
2017-09-21, 13:08
  #14
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Jag har ingen källa nu, utan enbart anekdotiskt bevis i form av vad som hände mig. Efter en blandning av kokain och Subutex hamnade jag på sjukhuset, tog mig upp dit själv då något kändes riktigt fel. Fick svårt att andas och andra symptom som lika gärna kunde varit en panikångestattack (vilket det inte var).

Efter en EKG så visade det sig att jag hade en förhöjd sinuskurva och blev inlagd i fyra dygn innan vilopulsen sjönk från stadiga 140. Efter detta följde en hjärtmuskelinflammation och 1-2 månader innan allt var bra igen. Antar att risken för arytmi och andra hjärtrytmstörningar ökar drastiskt vid blandning sv centralstimulantia och opiater. Vore intressant att se någon säker källa angående detta och exakt vad som sker i kroppen.

Läste någonstans att opiater tydligen kunde öka risken för hjärtrytmstörningar/arytmi, så det kanske inte är helt ologiskt trots allt. Om både CS har en risk att förvärra eller utlösa arytmi, och ifall nu opiater har samma risk. Då bör det rimligen kunna bli som alkohol+stimulantia vad gäller blodtrycket, att man staplar de två separata riskerna på varandra dvs.
Citera
2017-09-23, 23:44
  #15
Medlem
robertlus avatar
Men vafan. Ni har väl hört om "Speedballs" ? Du kör IV med en blandning av kola och heroin. Saken är den att dom båda motverkar varandras "bieffekter". Kolan ökar hjärtverksamheten kolossalt medans heroinet sänker pulsen/hjärtverksamheten. Där har du en konflikt för kroppen. Tänk dig att du har en motor som som vill varva fullt, men trycket i toppen då ventilerna inte öppnas fullt ut motverkar kolvarna som vill jobba i högvarv. Sen går kolan ut mycket fortare och effekten från heroinet tar över och i många fall fattar inte folk att dom tagit en överdos en timme innan kolan lagt sig. Många kändisar som dött på grund av detta sätt. Dom har kört på så länge att dom i slutändan tar både överdos på kola och heroin samtidigt. Så vissa dör av andnings uppehåll och för vissa så stannar pumpen på. Självklart sliter det på hjärtat.

Sen finns det dom som kör kola/tjack i snoken och käkar tramadol. Men det är fattigmans speedbal=)

Originalet är en kanyl i varje armveck, sen trycker någon förstörd pundar polare in det samtidigt. Eller så kör man en blandning i samma pump och sätter den in the main pipeline (halsen) och hoppas på det bästa.
När jag passerat 80 så kommer detta att ske enligt min bucketlist...
Citera
2017-09-24, 01:23
  #16
Medlem
DjDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Men vafan. Ni har väl hört om "Speedballs" ? Du kör IV med en blandning av kola och heroin. Saken är den att dom båda motverkar varandras "bieffekter". Kolan ökar hjärtverksamheten kolossalt medans heroinet sänker pulsen/hjärtverksamheten. Där har du en konflikt för kroppen. Tänk dig att du har en motor som som vill varva fullt, men trycket i toppen då ventilerna inte öppnas fullt ut motverkar kolvarna som vill jobba i högvarv. Sen går kolan ut mycket fortare och effekten från heroinet tar över och i många fall fattar inte folk att dom tagit en överdos en timme innan kolan lagt sig. Många kändisar som dött på grund av detta sätt. Dom har kört på så länge att dom i slutändan tar både överdos på kola och heroin samtidigt. Så vissa dör av andnings uppehåll och för vissa så stannar pumpen på. Självklart sliter det på hjärtat.

Sen finns det dom som kör kola/tjack i snoken och käkar tramadol. Men det är fattigmans speedbal=)

Originalet är en kanyl i varje armveck, sen trycker någon förstörd pundar polare in det samtidigt. Eller så kör man en blandning i samma pump och sätter den in the main pipeline (halsen) och hoppas på det bästa.
När jag passerat 80 så kommer detta att ske enligt min bucketlist...
Låter ju logiskt men vad skiljer då opiater från benso? Inte läst några varningar för kombinationen benso + tjack. Snarare tvärt om. Däremot opiater + tjack har alltid varit big no no. Eller är jag bara för dåligt påläst på hur benso påverkar hjärta kontra hur opiater påverkar hjärtat?

Frid
Citera
2017-09-24, 01:42
  #17
Medlem
robertlus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Det jag skrev om "dubbla signaler" och att det "dras åt två håll" har åtminstone jag hört otaliga gånger, t.o.m hörde jag talas om det som barn långt innan jag ens prövat någon drog själv.

Har även hört något om risk för EP-liknande anfall? Vilket iofs skulle kunna vara logiskt eftersom att den risken finns med tramadol.

Tramadol är en syntetisk opiat och den verkar inte som alla andra opiater vid blandmissbruk med CS-substanser).
Betydligt lättare att få EP-anfall på tram än något annat vad jag förstått. Jag har blandat och klarat mig, så det är nog lite från person till person. Har du käkat bra, druckit mycket, fyllt på med magnesium och hur mycket du proppar i dig är ju alltid av betydelse. Jag skulle avstå från att blanda, .iaf att köra båda substanser samtidigt (tidsmässigt). Kanske avvakta någon timme..

kom ihåg en gång när jag hittade en kartong Dexofen (värdelös att kicka på!) pullade i mig en karta, drack sprit och drog en hel del kola. Sen fick jag veta vilken jävla skitdrog det var och hur många dödsfall som vara länkade till skiten i kombo med alkohol. Förstår varför den togs bort. Samtidigt vet jag folk som äter EP-medicin samtidigt som dom proppar sig fulla med tram, kola och tjack. Vissa tror dom har lösningen på allt
__________________
Senast redigerad av robertlu 2017-09-24 kl. 01:47.
Citera
2017-09-24, 02:00
  #18
Medlem
robertlus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjDogg
Låter ju logiskt men vad skiljer då opiater från benso? Inte läst några varningar för kombinationen benso + tjack. Snarare tvärt om. Däremot opiater + tjack har alltid varit big no no. Eller är jag bara för dåligt påläst på hur benso påverkar hjärta kontra hur opiater påverkar hjärtat?

Frid
Det är som att jämföra en Porsche och en Volvo typ. I och med att benzo och opiater påverkar olika signalsubstanser och olika delar i hjärnan så går det inte att jämföra. T.ex. om man äter benzo samtidigt som tjack så betyder inte det alltid att din puls går ner, du blir bara lugnare på grund av att benzon är ångestdämpande och du kommer då förmodligen inte tänka på att du har en förhöjd puls.

Prova och se själv (beror helt på vilken benzo du äter). Alpra sänker inte din puls särskilt mycket, alkohol och gräs höjer din puls. Andra gången jag åkte in på akuten så sköt dom i mig 3 doser stess intravöst innan jag lugnade ner mig. Pulsen vara fortfarande hög. hade minst. 100 i liggande vilopuls och när jag gick upp låg jag på 140-150, i stående läge och kanske tog några steg med min droppställning till toan. 150 är min arbetspuls när jag joggar. Så Benzo är lugnande, men inte alltid pulssänkande. Det är du själv som sköter den biten när ångesten försvinner.

Edit: Jag tror att Opiater och benzo ihop är farligt för båda påverkar andningen och du löper större risk för att få andningsdepression. Benzo sänker i många fall din andning (för att du blir lugnare), speciellt när du sover. När du kombinerar dessa två och börjar nodda och oturlig nog kanske somna/däckar så kommer hjärnan din att slå ut andningen.

Sen om opiater och tjack är så värst farligt (bortse från tramadol nu) vet jag inte, men kan tänka mig att det är samma sak som att jämföra MDMA+tjack. Dom ihop är ju neurotoxiskt då Mdma och tjack påverkar olika signalsubstanser. Samma kan et vara med Opiater och tjack.

Har du fått känt på hur det är att få en på början till andningsdepression? Har haft det än gång (förmodligen lindrig om man jämför med många andra tyngre opiatmissbrukare) men jag fick kämpa med varje andetag och göra allt för att inte somna/nodda. Kan jämföra det med att behöva tänka att andas igenom ett sugrör. Inte bara andas genom det, tänka att jag måste komma ihåg att andas igenom det.
__________________
Senast redigerad av robertlu 2017-09-24 kl. 02:15.
Citera
2017-11-22, 18:31
  #19
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Sen om opiater och tjack är så värst farligt (bortse från tramadol nu) vet jag inte, men kan tänka mig att det är samma sak som att jämföra MDMA+tjack. Dom ihop är ju neurotoxiskt då Mdma och tjack påverkar olika signalsubstanser. Samma kan et vara med Opiater och tjack.

Men opiater brukar ju inte vara särskilt neurotoxiska, så det problemet finns ju inte. Opiater sänker ju pulsen, vilket egentligen lär vara bra under ett tjackrus? En del säger att det dåliga är att opiater tvingar ner pulsen och tjack tvingar upp den, men är det verkligen så? Egentligen är det väl bara adrenalinet som orsakar pulsökningen, vasokonstriktionen och det förhöjda blodtrycket. Och om opiaten bidrar till ökad avslappning, sänkt adrenalin, sänkt blodtryck m.m, då bör det väl rimligen jämna ut sig och vara mer hälsosamt snarare än tvärtom.

Personligen mår jag mycket bättre om jag tagit opiater under ett race än om jag bara tagit tjack. Hjärtat känns helt slut, kroppen känns slut, spänd överallt i vanliga fall. Men med opiater så känns det inte alls så illa. Som att kroppen inte alls är så ansträngd som den vanligen blir på tjack. Detsamma gäller benzo, t.ex alprazolam. Man är mer avslappnad, jag tycker att pulsen blir betydligt lägre, vilket iofs kan bero på den ångestdämpande effekten. Men oavsett varför lär ju lägre blodtryck och lägre pulsfrekvens vara bättre för hjärtat och kärlen än att de går på max i flera dygn.
__________________
Senast redigerad av Bluepant 2017-11-22 kl. 18:34.
Citera
2017-12-14, 15:49
  #20
Medlem
robertlus avatar
Jo, du har helt rätt. Tror inte att Opiater är speciellt "nervgiftiga" heller och jag tar gärna något lugnande om jag kört för länge på tjack. För mig har det att göra med stressnivåerna i kroppen.

I början av ett race så är jag ganska lugn i kroppen (hjärtat och puls är inte alls så hög) men mot slutet så säger väl kroppen ifrån och då mår jag helt klart bäst om jag "lurar" kroppen med något som lugnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Men opiater brukar ju inte vara särskilt neurotoxiska, så det problemet finns ju inte. Opiater sänker ju pulsen, vilket egentligen lär vara bra under ett tjackrus? En del säger att det dåliga är att opiater tvingar ner pulsen och tjack tvingar upp den, men är det verkligen så? Egentligen är det väl bara adrenalinet som orsakar pulsökningen, vasokonstriktionen och det förhöjda blodtrycket. Och om opiaten bidrar till ökad avslappning, sänkt adrenalin, sänkt blodtryck m.m, då bör det väl rimligen jämna ut sig och vara mer hälsosamt snarare än tvärtom.

Personligen mår jag mycket bättre om jag tagit opiater under ett race än om jag bara tagit tjack. Hjärtat känns helt slut, kroppen känns slut, spänd överallt i vanliga fall. Men med opiater så känns det inte alls så illa. Som att kroppen inte alls är så ansträngd som den vanligen blir på tjack. Detsamma gäller benzo, t.ex alprazolam. Man är mer avslappnad, jag tycker att pulsen blir betydligt lägre, vilket iofs kan bero på den ångestdämpande effekten. Men oavsett varför lär ju lägre blodtryck och lägre pulsfrekvens vara bättre för hjärtat och kärlen än att de går på max i flera dygn.
Citera
2018-01-12, 17:26
  #21
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Jo, du har helt rätt. Tror inte att Opiater är speciellt "nervgiftiga" heller och jag tar gärna något lugnande om jag kört för länge på tjack. För mig har det att göra med stressnivåerna i kroppen.

I början av ett race så är jag ganska lugn i kroppen (hjärtat och puls är inte alls så hög) men mot slutet så säger väl kroppen ifrån och då mår jag helt klart bäst om jag "lurar" kroppen med något som lugnar.

Japp, håller med. Har sedan jag börjat kombinera med opiater eller benso aldrig haft några besvär från tjack fysiskt, utan något lugnande så tror man ju att man håller på att dö när AT:n kickar in och man varit vaken några dygn. Åtminstone om det varit fultjack. 100% ren amfetamin behöver jag inte något annat till om jag inte varit vaken längre än något enstaka dygn. Tycker inte ren amfetamin har nån direkt AT men en del av detta som går runt på gatan, som sagt, känns som att man bokstavligen håller på att dö på AT om man varit igång för länge.
Citera
2018-01-25, 12:08
  #22
Avstängd
KringExs avatar
Hjärtat får dubbla signaler vid speedballs (Heroin och Kokain) och man kan få hjärtarytmier och dö.
Ett känt fall på detta är skådisen River Phoenix som dog p.g.a detta.
Citera
2018-02-11, 03:37
  #23
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hjärtat får dubbla signaler vid speedballs (Heroin och Kokain) och man kan få hjärtarytmier och dö.
Ett känt fall på detta är skådisen River Phoenix som dog p.g.a detta.

Källa? Mig veterligen så blir det inte alls några "dubbla signaler". Det jämnar helt enkelt ut sig, pulsen lägger sig någonstans mittimellan utan någon märkbar konflikt.

Stimulanter "tvingar" inte upp pulsen, det släpper ut noradrenalin m.m, diverse stresshormoner vilket ökar pulsen. Opiater har lugnande effekt och dämpar adrenalin och stresshormoner. Lite som ångest dämpas av alkohol.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback