Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 11:18
  #1
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Något som jag saknar i detta forum är möjligheten att välja mellan stigande och fallande visning av inlägg - dvs, jag skulle vilja kunna välja att visa senaste inlägg först.
Citera
2017-09-16, 20:12
  #2
Medlem
Det skulle kanske kunna gå att lägga in det i ämnesverktyg om man vill läsa trådar på samma sätt som man läser mailkommunikationer. Det senaste mailet hamnar ju överst, så läser man kommunikationen blir det ju liksom i omvänd ordning när man först läser det som skrevs sist. Det är väl för att det är mest naturligt att läsa inläggen i en tråd i den ordning de skrevs som det inte går att ändra på ordningen, men det skulle kanske vara bra om det gick att sortera inläggen fallande.
Citera
2017-09-16, 21:48
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation
Något som jag saknar i detta forum är möjligheten att välja mellan stigande och fallande visning av inlägg - dvs, jag skulle vilja kunna välja att visa senaste inlägg först.

Det skulle ju kännas väldigt bakvänt.

Man kan ju sortera på första olästa inlägg i en tråd. När man sedan ska läsa de olästa inläggen gör man ju det på samma sätt som när man alltid läser - uppifrånoch ned. Tvärtom vore konstigt.

Eller vad har du för argument för varför det skulle vara bättre att läsa nyaste inlägget först och sedan vacka till äldre?
Citera
2017-09-17, 10:59
  #4
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det skulle ju kännas väldigt bakvänt.

Man kan ju sortera på första olästa inlägg i en tråd. När man sedan ska läsa de olästa inläggen gör man ju det på samma sätt som när man alltid läser - uppifrånoch ned. Tvärtom vore konstigt.

Eller vad har du för argument för varför det skulle vara bättre att läsa nyaste inlägget först och sedan vacka till äldre?
Tyvärr så funkar inte "olästa inlägg"-sorteringen alla gånger.

Den främsta fördelen med mitt förslag är att man alltid får de senaste inläggen på samma sida.
Som det är nu så blir det ofta att man får hoppa mellan de sista två sidorna bara för att få läsa några få nya inlägg, samt att det kan lätt hända att man missar något nytt inlägg bara för att det råkade hamna sist på sidan före.
__________________
Senast redigerad av ingenkonfirmation 2017-09-17 kl. 11:12.
Citera
2017-09-18, 23:26
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation
Den främsta fördelen med mitt förslag är att man alltid får de senaste inläggen på samma sida.
Som det är nu så blir det ofta att man får hoppa mellan de sista två sidorna bara för att få läsa några få nya inlägg, samt att det kan lätt hända att man missar något nytt inlägg bara för att det råkade hamna sist på sidan före.

Ett alternativ som kanske är enklare att lösa tekniskt, vad fan vet jag, vore att första sidan är den sida som kan innehålla färre inlägg än maxgränsen, inte den sista. Då kan man tokklicka på numret på den sista sidan, istället för trådrubriken. Annars tycker jag att det fungerar bra att prenumerera och sätta på notifikationer för prenumerationer.
Citera
2017-09-20, 06:36
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation
Något som jag saknar i detta forum är möjligheten att välja mellan stigande och fallande visning av inlägg - dvs, jag skulle vilja kunna välja att visa senaste inlägg först.

En enkel lösning du själv kan göra är att klicka på "Svara" i en tråd. Då hamnar inläggen i den ordningen.
Citera
2017-09-20, 16:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En enkel lösning du själv kan göra är att klicka på "Svara" i en tråd. Då hamnar inläggen i den ordningen.

Eller "Citera" utan att posta, men det går bara för de 12 senaste inläggen, eller om man i kontrollpanelen har valt att visa ett annat antal inlägg/sida än 12, men det högsta alternativet är 40, och många trådar har fler inlägg än så. Om ämnet har fler inlägg får man klicka på en länk till trådens början, sorterad på äldsta inlägget först.
Citera
2017-09-21, 11:23
  #8
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En enkel lösning du själv kan göra är att klicka på "Svara" i en tråd. Då hamnar inläggen i den ordningen.
Eller "Citera" utan att posta, men det går bara för de 12 senaste inläggen, eller om man i kontrollpanelen har valt att visa ett annat antal inlägg/sida än 12, men det högsta alternativet är 40, och många trådar har fler inlägg än så. Om ämnet har fler inlägg får man klicka på en länk till trådens början, sorterad på äldsta inlägget först.
Tvingar ju dock till extraklick.
Citera
2017-09-26, 11:39
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation
Tvingar ju dock till extraklick.

Ja, men det är fortfarande en work around.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback