Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 11:17
  #1
Medlem
Är det någon konspiration på gång eller? Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att köpa gardiner i en viss storlek utan att behöva specialbeställa ett visst mått för 5x priset eller klippa och sy själv. Var på Ikea förra helgen och alla deras gardiner är 250cm höga. Har kollat igenom den första sidan av google nu och det närmaste jag hittat var några på 175cm och några 225cm, men inget som ser normalt ut och som är 210cm högt.

Det dummaste är att det inte ens går att söka sortiment på längd på någon sida utan man måste klicka in på varenda gardin bara för att se måtten. Jag blir galen.
Citera
2017-09-15, 11:20
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Är det någon konspiration på gång eller? Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att köpa gardiner i en viss storlek utan att behöva specialbeställa ett visst mått för 5x priset eller klippa och sy själv. Var på Ikea förra helgen och alla deras gardiner är 250cm höga. Har kollat igenom den första sidan av google nu och det närmaste jag hittat var några på 175cm och några 225cm, men inget som ser normalt ut och som är 210cm högt.

Det dummaste är att det inte ens går att söka sortiment på längd på någon sida utan man måste klicka in på varenda gardin bara för att se måtten. Jag blir galen.
Köp längre, klipp av, gör en fåll.
Klart!
Citera
2017-09-15, 11:29
  #3
Medlem
Precis, du förväntas fixa det där själv. Behöver inte sys. Du behöver sax, måttband, penna, fållband och ett strykjärn.

De kan ju inte hålla sig med alla förekommande längder. Finns väl ingen standardhöjd för gardinstång.
Citera
2017-09-15, 11:31
  #4
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det är lite irriterande, ja.

Dröm dig tillbaka till mellanstadietiden och med lite fantasi så går det till och med att göra uta symaskin. Alternativt lämna in på en sybutik i gengäld mot en saftig summa eller mingla med tanterna i den kyrkiska syföreningen.

Kanske går det att muta någon butiksanställd i en jeansbutik som lägger upp byxben för en mindre summa? Ingen aning!
Citera
2017-09-15, 11:32
  #5
Moderator
evilhoneys avatar
Hellre lite för långa så de släpar i backen än för korta, enligt mig.
Vill man inte ha släpande gardiner så är det plättlätt att lägga upp dem själv, antingen genom att sy eller stryka fast ett fållband som föreslagits här ovan eller genom att fästa upp med nålar.
Citera
2017-09-15, 11:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Köp längre, klipp av, gör en fåll.
Klart!

Men fan vi lever ju i 2017! Man ska inte behöva göra saker själv länge.
Citera
2017-09-15, 11:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Men fan vi lever ju i 2017! Man ska inte behöva göra saker själv länge.

Det är därför det finns färdiga gardiner där du bara behöver sätta en fåll. För femtio år sen fick du köpa tyg på rulle.
Citera
2017-09-15, 13:05
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Men fan vi lever ju i 2017! Man ska inte behöva göra saker själv länge.

Det är ju helt orimligt att det skulle finnas gardiner i varenda längd någon kan tänkas vilja ha. De skulle bli oerhört dyra att framställa och än dyrare att lagerföra.

Nu kan en återförsäljare ha 2-3 längder. De skulle knappast kunna ha allt från gardinkappehöjd till sveavägsvåningshöjd. Det skulle bli oerhörda mängder. Även om det skulle vara på decimetersintervall så skulle det kunna vara 50 olika längder.

Helt jävla omöjligt.
Citera
2017-09-15, 22:53
  #9
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Måste det vara exakt 210? Jotex t.ex. har 220 cm.
Citera
2017-09-19, 06:02
  #10
Medlem
Alltså det är klart att man inte vill ha gardiner som släpar i golvet, men tänk på att beroende på hur de ska hängas upp (veckband, öljetter, knytband) o.s.v påverkar.

De har t.o.m fållband i mataffärer. Kom igen, you can do it!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback