Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-15, 12:25
  #13
Medlem
Det är ju klistrat en lapp på medicinen med läkare, ordination osv.
Citera
2017-09-15, 16:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju klistrat en lapp på medicinen med läkare, ordination osv.

Har ej kvar det tyvärr, men jag får väl kontakts vårdcentralen om dom nu har det lagrat så länge?
Citera
2017-09-15, 17:40
  #15
Medlem
Som alla skriver, tag kontakt med din vårdcentral som skrev ut det. Be att få ett intyg, förklara varför. Då får du ett papper typ:

Härmed intgas att xxxxxx-xxxx namn namnsson har fått läkemedel xx utskriver på recept för ett medicinskt tillstånd.
I tjänsten
Doktor V. Iktigpetter.

Detta brukar duga fint för transportstyrelsen etc, lär gå duga fint för en arbetsgivare.
Citera
2017-09-15, 19:59
  #16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Har ej kvar det tyvärr, men jag får väl kontakts vårdcentralen om dom nu har det lagrat så länge?
Vadå har ej kvar? Det är ju klistrat på burken.

Vad som egentligen har hänt: du snyftade till dig ett litet recept, typ 20 tabl, för två år sedan och de tog såklart slut på tre dagar. Nu vill arbetsgivaren att du ska pissa och eftersom du är erfaren flummare och inte vill åka dit tänker du ut den geniala idén att få en läkare att skriva ett intyg på att du har fått tabletterna på recept.

Hur nära var jag?

Citera
2017-09-16, 13:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vadå har ej kvar? Det är ju klistrat på burken.

Vad som egentligen har hänt: du snyftade till dig ett litet recept, typ 20 tabl, för två år sedan och de tog såklart slut på tre dagar. Nu vill arbetsgivaren att du ska pissa och eftersom du är erfaren flummare och inte vill åka dit tänker du ut den geniala idén att få en läkare att skriva ett intyg på att du har fått tabletterna på recept.

Hur nära var jag?

Jag tar tillbaka mitt inlägg. Ditt resonemang var betydligt mer realistiskt och verklighetsförankrat. Får lära mig att sluta skriva innan morgonkaffet.
Citera
2017-09-16, 15:04
  #18
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Det är utskrivit här jag bor och jobbar. Jag fick utskrivit 2 burkar som jag skulle ta vid behov typ flygresor, tandläkarbesök osv. Och då håller dom ju länge.

Någon annan som kan svara på hur det fungerar?

Ja, det är dina handlingar och du kan begära ut dem, antingen går du in på 1177 och loggar in, många har journalen online och där kan det stå, annars ber du en läkare skriva/skicka ut ett utdrag från din journal. Problemet är inte att få ut att du fått stesolid vilket bör vara enkelt, dock blir det svårare för dig att förklara varför en burk räckt i två år och varför du just nu är påverkad.

Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Jag tar tillbaka mitt inlägg. Ditt resonemang var betydligt mer realistiskt och verklighetsförankrat. Får lära mig att sluta skriva innan morgonkaffet.

Känns rätt troligt att det är någonting liknande då det var två år sedan de blev utskrivna och att TS nu åkt dit på ett prov/ska ta ett prov för att klara sig.
Citera
2017-09-17, 00:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Och detvräcjer att gå tilll min vårdcentral och be dom skriva ut vilka mediciner jag haft och få det utskrivet även om det var såpass längesedan jag fick det? Sparas det för alltid?

Och finns det någon gräns som jag inte längre får använda mina stesolid? Jag skulle ta det vid behov och det har jag ju gjort så jag har kvar ännu..

Tacksam för svar!


Du har tre alternativ:

1) Du begär ut kopia på din patientjournal hos vårdcentralen. I journalen finns också antecknat vilka mediciner du fått utskrivet (och när).

2) Du begär ett särskilt läkarintyg hos vårdcentralen, där en läkare intygar vilka mediciner du fått utskrivet (spelar ingen roll hur länge sedan det var, patientjournaler bevaras alltid).

3) Du kontaktar apotek eller e-hälsomyndigheten och begär utdrag från receptregistret för längre tid än 15 mån. bakåt. (Du kan själv läsa alla dina recept och förskrivningar genom att logga in med e-leg. hos e-hälsomyndigheten, dock finns där en gräns på 15 mån. sedan gallras de, men det kan hända det finns en säkerhetslogg som man sparar längre - det är detta du kan kolla upp genom att ringa e-hälsomyndigheten).

Om du fått medicin utskrivet och doseringen anges som 'vid behov' då kan du ju också använda medicinen tills den tar slut. Finns inga 'tidsgränser' men för säkerhets skull bör man ju inte äta medicin vars bäst-före-datum gått ut, effekten avtar ju om inte annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback