Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 03:30
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ampellijor i stor kruka med fräsh fin jord och ljus växer inte alls, slängde sticklingar i ett tomt akvarium med 4cm sand och dom växer som tusan och blommar trots dåligt ljus och växtnäring kanske 1 gång i månaden, varför?
Mvh A.A
Citera
2017-09-15, 11:49
  #2
Medlem
Så där gör min ampellilja också. Den har ingen jord kvar i sin lilla plastkruka, bara rötter. Den får lite vatten ibland. Den frodas. Det är en sån som inte har något vitt på bladen, de är helt gröna men det är väl ändå en ampellilja?
Citera
2017-09-15, 14:04
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
de är helt gröna men det är väl ändå en ampellilja?
Ampellilja kan vara helgrön, dom flesta jag har ser ut så men även ampellilja med en ljus rand.
Citera
2018-01-20, 23:04
  #4
Medlem
Nefelibatas avatar
Din ampellilja kan vara helgrön ja.

Ampelliljor gillar att ha det tight kring rötterna ("pot bound"), vilket också uppmuntrar dem att föröka sig! Så kanske minska krukans storlek?
Citera
2018-01-21, 00:16
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefelibata
Ampelliljor gillar att ha det tight kring rötterna ("pot bound"), vilket också uppmuntrar dem att föröka sig! Så kanske minska krukans storlek?
tycker ampellilja förökar sig löjligt mycket när den får växa i en större plastlåda med sand och växtnäring bara tillförs sporadiskt.
Citera
2018-01-21, 22:43
  #6
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
tycker ampellilja förökar sig löjligt mycket när den får växa i en större plastlåda med sand och växtnäring bara tillförs sporadiskt.

aha intressant! Har precis köpt min (en sån liten som man får för 30 spänn, tyvärr inte en som är tillräckligt stor för att föröka sig) men läste på mycket innan då jag gillar växter och att veta hur de trivs bäst - alla sa att de gillar att ha sina krukor små men kanske ska testa det då!
Citera
2018-02-02, 07:51
  #7
Medlem
Upptäckt att mina ampelliljor växer i cykler, alla de olika har annorlunda, inte hittat en gemensam nämnare ännu.
Citera
2018-02-03, 01:30
  #8
Medlem
Android2000s avatar
De bör ju ha någorlunda bra ljus, men inte direkt sol som jag förstått. Och lagom brist på uppmärksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback