Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 19:55
  #1
Medlem
Fixat en Krups glassmaskin till syfte att göra proteinglass istället för köpa glass som ej passar inför den deff jag försöker mig på nu, men samtidigt vill kunna ha något gott som är låg i kalorier och mycket proteiner.

Hittills har min proteinglass runt 75% protein av hur jag brukar göra.

Exempel på recept är:
500g kvarg
120ml äggvita
200ml soya mjölk
80g protein pulver
50g hallon

(detta gjorde nu ikväll).

Problemet jag tycker är då man inte vill behöva göra proteinglass varje dag ett par timmar innan man ska äta den, istället kunna ha gjort en hel del och ha i frysen som jag nu även gjort.
Men när de varit nerfryst i en hel dag så är det rejält hårt och måste tinas upp innan man kan äta, och då tycker jag mig den ha nästan lite utav en isig konsistent.

Undrar om ni har alternativa tips? Det jag hittat när jag sökt online så har de i stort sett enbart lagt proteinpulver och mjölk eller något liknande, men det tror jag inte skulle bli bättre än ungefärligt det jag har i mitt recept(?).

Det gör ingenting om det blir mer kolhydrater och fett. Utan vore kul om glassen blir lite mer likt annan glass man köper på affären om det är möjligt, åtminstone så den ej fryser sig så hård som den nu gör för mig.

Tips?
Citera
2017-09-14, 22:29
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Fixat en Krups glassmaskin till syfte att göra proteinglass istället för köpa glass som ej passar inför den deff jag försöker mig på nu, men samtidigt vill kunna ha något gott som är låg i kalorier och mycket proteiner.

Hittills har min proteinglass runt 75% protein av hur jag brukar göra.

Exempel på recept är:
500g kvarg
120ml äggvita
200ml soya mjölk
80g protein pulver
50g hallon

(detta gjorde nu ikväll).

Problemet jag tycker är då man inte vill behöva göra proteinglass varje dag ett par timmar innan man ska äta den, istället kunna ha gjort en hel del och ha i frysen som jag nu även gjort.
Men när de varit nerfryst i en hel dag så är det rejält hårt och måste tinas upp innan man kan äta, och då tycker jag mig den ha nästan lite utav en isig konsistent.

Undrar om ni har alternativa tips? Det jag hittat när jag sökt online så har de i stort sett enbart lagt proteinpulver och mjölk eller något liknande, men det tror jag inte skulle bli bättre än ungefärligt det jag har i mitt recept(?).

Det gör ingenting om det blir mer kolhydrater och fett. Utan vore kul om glassen blir lite mer likt annan glass man köper på affären om det är möjligt, åtminstone så den ej fryser sig så hård som den nu gör för mig.

Tips?

Att den blir isig kan bero på att det t.ex inte är någon äggula eller grädde i.

Om jag vore dig skulle jag följa ett vanligt glassrecept, och vill du få i dig protein så drick proteinshaken vid sidan av, kom ihåg att det inte måste vara protein i varje måltid du äter. Men som sagt, följ ett vanligt glassrecept och håll koll på kalorierna bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback