Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 21:30
  #13
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag hittade Johan Erik Gabrielsson i Kriminalvårdsanstalten Uppsalas arkiv på ArkivDigital. Där kan man läsa att han inkom dit 1907-12-02 på grund av våldtäktsförsök och mord på barn. Det står också att han är sinnessvag, och överförts till Kriminalhospitalet i Växjö. Jag antar att det är Växjö hospital som avses, d.v.s det som sedemera blev St Sigfrids sjukhus.

Deras arkiv finns inte på ArkivDigital, så jag kommer inte längre än så.

Erik Gabrielsson avlider 1961-10-12 och är då å församlingen skriven i Stallarholmens församling i Strängnäs kommun. Kanske hamnade han på Sundby sjukhus så småningom?
Bra grävt!

Då vet vi att det med mycket stor sannolikhet inte var J.E. Gabrielsson som berövade Ovansjöflickan Elna Eriksson livet.
Citera
2017-11-19, 12:50
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gabrielsson kan inte ha varit GM 1911.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Bra grävt!

Då vet vi att det med mycket stor sannolikhet inte var J.E. Gabrielsson som berövade Ovansjöflickan Elna Eriksson livet.

Nej med den allra största sannolikhet så var inte Gabrielsson skyldig till det råa flickmordet. Han lär då ha vistats på kriminalhospitalet i Växjö. Även om det finns en del som talar för att han skulle ha kunnat vara det.

Mordet i Ovansjö 1911 är än idag ouppklarat vilket mordet 1907 inte är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback