Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 15:40
  #1
Medlem
Vet någon hur det är med detta?
Jag flyttade till Kanada för ett par år sedan.

Min pension verkar vara låst i Sverige tills pensionen, trots att jag avsagt mig mitt svenska medborgarskap.

Min fru däremot bodde i Sverige i nästan 20 år, och har jobbat hela tiden och haft tjänstepension.
Hon har aldrig varit svensk medborgare utan är kanadensiska.

Vi kommer aldrig återvända till Sverige, och vill helst föra över pengarna till det kanadensiska systemet (eller förvalta skiten själva än bättre). Vi har inga tillgånger i Sverige, inte ens bankkonton längre. Givetvis inte heller någon postsadress utan är utskrivna ur landet.

Tror ni det går att få loss kanske i alla fall hennes tjänstepension eller är det helt kört?
Anledningen till att jag frågar är att jag fått väldigt olika svar från andra utlandsvenskar.
Vissa påstår sig kunnat ta ut hela sin tjänstepension och ta med den till nya landet.

Ringde pensionsmyndigheten och skatteverket och de var fullständigt hopplösa och kunde inte säga vare sig bu eller bä. Någon sa absolut inte, någon sa kanske, en tredje sa mnjaaa det borde gå...

Pengarna är inte livsviktiga för mig, men jag vill verkligen inte göda den svenska staten på något sätt alls utan ser hellre att de kommer mina barn till nytta.

Har noll anknytning till Sverige längre, känns lite underligt att jag ska komma om 30+ år och försöka få ut min pension...trots att vi faktiskt betalat in miljonbelopp för just detta.
Citera
2017-09-14, 20:51
  #2
Medlem
Ta kontakt med tjänstepensionsföretagen och fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback