Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 14:29
  #1
Medlem
TotalT1s avatar
Köpte för ett tag sen en Asus ultrabook, väldigt fint begagnad.
Funkade felfritt men en dag starta den inte och tog inte emot laddning. Skickade in på lagning genom garanti, fick tillbaka fungerande igen med bytt moderkort.

Efter detta har den krånglat som fan, mest när jag ska streama film på Youtube eller liknande. Då får jag bluescreen, med olika error meddelanden varje gång. Fläkten går igång märkligt kraftigt ibland också.

Lämnade in den igen men då gällde inte garantin pga mjukvarufel...

Har flera gånger installerat om Windows från scratch och trott att det hjälpt men så kommer problemet tillbaka...
Har även försökt följa lite guider på Youtube genom cmd osv men hjälper inte. Kan googla upp felmeddelanden men det är ju olika varje gång..

Hjälp?
Citera
2017-09-14, 14:46
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Felkoder och felmeddelande kommer man långt med om man ska felsöka den eller dessa eventuella problem.

Lägg gärna ner detta. Du finner lite under Loggboken.
Citera
2017-09-14, 14:56
  #3
Medlem
Hold your horses. Bytte de alltså moderkort på laptopen?

Du får helt enkelt läsa felmeddelandena och googla dem.
Citera
2017-09-14, 15:11
  #4
Medlem
konstapels avatar
Du måste som sagt ange lite felmeddelanden här. Vi är inga fjärrskådare.
Citera
2017-09-14, 15:36
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Köpte för ett tag sen en Asus ultrabook, väldigt fint begagnad.
Funkade felfritt men en dag starta den inte och tog inte emot laddning. Skickade in på lagning genom garanti, fick tillbaka fungerande igen med bytt moderkort.

Efter detta har den krånglat som fan, mest när jag ska streama film på Youtube eller liknande. Då får jag bluescreen, med olika error meddelanden varje gång. Fläkten går igång märkligt kraftigt ibland också.

Lämnade in den igen men då gällde inte garantin pga mjukvarufel...

Har flera gånger installerat om Windows från scratch och trott att det hjälpt men så kommer problemet tillbaka...
Har även försökt följa lite guider på Youtube genom cmd osv men hjälper inte. Kan googla upp felmeddelanden men det är ju olika varje gång..

Hjälp?

Gör en backup av nuvarande tillstånd, spara externt.

Gör en ren nyinstallation av den ursprungliga Windows versionen samt installera de för modellen avsedda drivisarna vilka finns på modellens hemsida. Gör allt som brukar framkalla problem. Funkar det inte då så är det ett hårdvaruproblem.
Citera
2017-09-14, 16:23
  #6
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Hold your horses. Bytte de alltså moderkort på laptopen?

Du får helt enkelt läsa felmeddelandena och googla dem.
Ja, eller huvudkort som det stod på norska.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du måste som sagt ange lite felmeddelanden här. Vi är inga fjärrskådare.

Okej, ett par som jag hittills skrivit ner idag:
Stop code: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop code: System_Service_Exception
Vad misslyckas: dxgkrnl.sys

Stop code: Kernel_security_Check_failure
__________________
Senast redigerad av TotalT1 2017-09-14 kl. 16:48.
Citera
2017-09-14, 16:45
  #7
Medlem
Libertarismuss avatar
Inaktivera funktionen som startar om datorn vid systemfel. Sedan är det bara att hålla tummarna att datorn håller.
Citera
2017-09-14, 16:48
  #8
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inaktivera funktionen som startar om datorn vid systemfel. Sedan är det bara att hålla tummarna att datorn håller.

Hur gör man detta?

Edit: Never mind gjorde det precis. Men vad innebär detta egentligen? Vad händer istället för att den startar om?
__________________
Senast redigerad av TotalT1 2017-09-14 kl. 16:56.
Citera
2017-09-14, 16:52
  #9
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Hur gör man detta?
Skriv in: SystemPropertiesAdvanced.exe

Start och återställning: Tryck på "inställningar"

System: avmarkera "Starta om automatiskt"

Tryck på "OK"
Citera
2017-09-14, 17:01
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Hur gör man detta?

Edit: Never mind gjorde det precis. Men vad innebär detta egentligen? Vad händer istället för att den startar om?
Ingenting, antar jag.

Får ett år sen krånglade min dator och fick upp bluescreen flera gånger per dag. Eftersom datorn är gammal så ville jag inte spendera massa pengar på att laga den. Så jag inaktiverade omstartning vid systemfel och jag har inte haft problem med datorn sedan dess. En dag kommer den väl att krascha, men då köper jag en ny.
Citera
2017-09-14, 17:23
  #11
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ingenting, antar jag.

Får ett år sen krånglade min dator och fick upp bluescreen flera gånger per dag. Eftersom datorn är gammal så ville jag inte spendera massa pengar på att laga den. Så jag inaktiverade omstartning vid systemfel och jag har inte haft problem med datorn sedan dess. En dag kommer den väl att krascha, men då köper jag en ny.
Okej det som händer är att den inte startar om bara haha... Får fortfarande blue screen men den fastnar där...
Citera
2017-09-14, 17:25
  #12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Okej det som händer är att den inte startar om bara haha... Får fortfarande blue screen men den fastnar där...
Okej. Jag slutade få bluescreens. Har inte fått en enda bluescreen sedan jag inaktiverade den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback