Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-16, 17:16
  #37
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ser ju ut att kunna vara 50-100 cm brett och lika högt. Bara att börja räkna volymen på det, är den 250m lång kan det mycket väl väga 130 ton.

Jo men precis och sen kan ju inte vara så svårt att mäta densiteten och därmed få fram en någorlunda korrekt vikt.
Citera
2017-09-17, 06:09
  #38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
– Det är frustrerande eftersom dessa situationer inte hade behövt uppstå då de orsakas av att fett, olja och flott sköljs ner i vasken och våtservetter spolas ner i toaletten.

Det är ju just det som kloaksystemet är tillför. Det är undermåligt underhåll och inte människans bruk av systemet. Orkar inte systemet med så är det underdimensionerat.

Nej, det är det inte till för. Avloppssystem är till för att hantera urin, avföring, vatten och möjligtvis stärkelse från diskning.

Nuförtiden när man bygger exempelvis ett storkök installerar man såväl fettavskiljare som stärkelseavskiljare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
De använder högtryckssprutor för att få bort 20-30 ton per dag, samtidigt som de säger att det är som att såga sig igenom betong.
Uppenbarligen vet snubben inget om betong.
Hade det vart hårt som betong så vore väl högtrycksborr/bilningshammare mer lämpligt?

Folk uttrycker sig ofta med så drastiska liknelser.

Fett som har härdat i ett avlopp beter sig faktiskt lite likt betong, fast givetvis inte lika hårt. Jag fattar inte hur det går till, här skulle någon med hyggliga kunskaper i kemi behöva förklara, för det måste nästan hända något på molekylär nivå med fettet.

Jag skulle rensa ett avlopp hemma hos en gubbe och en tant en gång. Först sågade vi bort kanske 2 m 110mm PVC-rör som var helt igenkorkat med fett. PVC-röret var inlagt 17 år tidigare och ihopskarvat med ett 5" betongrör.

Jag skulle rensa betongröret för att vi skulle kunna dra ett nytt PVC-rör. Man såg alltså fettproppen i perfekt genomskärelse, och den var helt solid, ingen skiktning på nåt sätt.

Först försökte jag gräva ur fettet med ett takjärn, jag höll takjärnet mot fettet och lät gubben slå med en yxa, när vi hade drivit in järnet kanske 3 cm i klumpen satt det stenhårt.

Jag grävde ut flera kg innan jag var hyfsat igenom så jag kunde spola bort resten med hetvatten. Den ursprungliga proppen var alltså över 3 m lång och kan närmast beskrivas som att man hade pressat in solid stearin i avloppet.

Jag slutade på det jobbet sedan, men kollegan hörde av sig och sa att mindre än ett år efteråt var det stopp igen, men inte lika allvarligt.
Citera
2017-09-19, 06:25
  #39
Medlem
"Sanitetspapper" var ju en rätt skitnödig formulering i artikeln.
Citera
2017-09-19, 20:18
  #40
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nej, det är det inte till för. Avloppssystem är till för att hantera urin, avföring, vatten och möjligtvis stärkelse från diskning.

Nuförtiden när man bygger exempelvis ett storkök installerar man såväl fettavskiljare som stärkelseavskiljare.



Folk uttrycker sig ofta med så drastiska liknelser.

Fett som har härdat i ett avlopp beter sig faktiskt lite likt betong, fast givetvis inte lika hårt. Jag fattar inte hur det går till, här skulle någon med hyggliga kunskaper i kemi behöva förklara, för det måste nästan hända något på molekylär nivå med fettet.

Jag skulle rensa ett avlopp hemma hos en gubbe och en tant en gång. Först sågade vi bort kanske 2 m 110mm PVC-rör som var helt igenkorkat med fett. PVC-röret var inlagt 17 år tidigare och ihopskarvat med ett 5" betongrör.

Jag skulle rensa betongröret för att vi skulle kunna dra ett nytt PVC-rör. Man såg alltså fettproppen i perfekt genomskärelse, och den var helt solid, ingen skiktning på nåt sätt.

Först försökte jag gräva ur fettet med ett takjärn, jag höll takjärnet mot fettet och lät gubben slå med en yxa, när vi hade drivit in järnet kanske 3 cm i klumpen satt det stenhårt.

Jag grävde ut flera kg innan jag var hyfsat igenom så jag kunde spola bort resten med hetvatten. Den ursprungliga proppen var alltså över 3 m lång och kan närmast beskrivas som att man hade pressat in solid stearin i avloppet.

Jag slutade på det jobbet sedan, men kollegan hörde av sig och sa att mindre än ett år efteråt var det stopp igen, men inte lika allvarligt.

Margarin, smör, köttfett är blandningar av olika fetter. Är det inte det billigaste margarinet som har mycket härdat fett i sig? Skulle tro att de mer flytande komponenterna i matfettet sedan rinner undan lättare i avloppet och de hårdare fetterna alltså fastnar.

Glycerylstearat är ett hårt fett som finns i kött. När det härsknar bildas stearinsyra ("stearin").
__________________
Senast redigerad av Topmale 2017-09-19 kl. 20:31.
Citera
2017-10-17, 12:34
  #41
Medlem
insectqueen27s avatar
Så nu har monsterfettklumpen blivit undanröjd efter en månads hårt arbete. Som flera i tråden föreslog har den forslas iväg och omvandlas till biobränsle. 10.000 liter blev det.
Man har tagit en titt på hur restauranger hanterar sitt matfett och 90% har inte fettavskiljare installerade vilket dom såklart borde ha. Det rör sig främst om fett från pannor, kastruller och tallrikar med matrester.
Citera
2017-10-17, 22:21
  #42
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Så nu har monsterfettklumpen blivit undanröjd efter en månads hårt arbete. Som flera i tråden föreslog har den forslas iväg och omvandlas till biobränsle. 10.000 liter blev det.
Man har tagit en titt på hur restauranger hanterar sitt matfett och 90% har inte fettavskiljare installerade vilket dom såklart borde ha. Det rör sig främst om fett från pannor, kastruller och tallrikar med matrester.
Det var ett på 10 ton för ett par år sedan. Det här i Whitechapel var på 130 ton... Är det borttaget nu?
Citera
2017-10-17, 22:51
  #43
Medlem
Onan-erarens avatar
Det bor 10 miljoner människor I LONDON, inte undra på att det blir som det blir.
Citera
2017-10-18, 08:50
  #44
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Det var ett på 10 ton för ett par år sedan. Det här i Whitechapel var på 130 ton... Är det borttaget nu?

Japp, nu är det borta. Det återstår arbete med att laga dom skador i kloaken som uppstått i samband med arbetet att få loss klumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Det bor 10 miljoner människor I LONDON, inte undra på att det blir som det blir.

Det stora problemet är att kloaksystemet är byggt på 1800-talet och är murat vilket gör att fett lättare fastnar och bildar klumpar. Dom har ju problem med stora fettklumpar i tid och otid. Men detta är världsrekord.
Citera
2017-10-20, 22:46
  #45
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Japp, nu är det borta. Det återstår arbete med att laga dom skador i kloaken som uppstått i samband med arbetet att få loss klumpen.



Det stora problemet är att kloaksystemet är byggt på 1800-talet och är murat vilket gör att fett lättare fastnar och bildar klumpar. Dom har ju problem med stora fettklumpar i tid och otid. Men detta är världsrekord.
Står lite i The Guardian
https://www.theguardian.com/environm...d-grease-traps
Citat:
The vast majority of London restaurants and takeaways are responsible for feeding the fatbergs that are choking the capital’s sewers, according to survey findings that Thames Water called “staggering”.

[...]

Workers armed with high-powered jets and shovels have been toiling seven days a week to break up the blockage, with work continuing into this month to repair the damage it caused to the Victorian sewer system.

If the fatberg had not been discovered during a routine inspection last month the congealed mass of fat, wet wipes and nappies would have risked sending raw sewage flooding on to the streets of east London.
__________________
Senast redigerad av Topmale 2017-10-20 kl. 22:50.
Citera
2017-10-20, 23:32
  #46
Medlem
Begntts avatar
Vilket j*vla namn Fatberg! Låter inte ens som engelska...

Please don't feed the fatbergs in the sewer. Preserve the iceberg instead!!!!
Rants the lonely and lost Bipolarbear.


__________________
Senast redigerad av Begntt 2017-10-20 kl. 23:40.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback