Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 11:12
  #1
Medlem
Tja folket!

Första inlägget här, men läst ett tag så känner mig redan hemma. Jag har en fråga för alla gärningsmän och andra som varit involverade i brott/skandaler el. liknande som man sonat. Hur hanterar man att förföljas av sitt brott? Hur påverkar det ens liv efteråt?

Jag kan ta mitt egna simpla exempel för att ge perspektiv på frågan. För några år sedan blev jag polisanmäld för trakasserier av en person jag kände, som idag gått vidare till att bli ett halvkänt namn. Det som började som en serie missförstånd (olycklig kärlekshistoria) urartade och blev mycket aggressivt där personen bl.a. riktade hot mot mig. Förutom insikten om att man fuckat upp rejält kom konsekvenserna. Blev tvungen att hoppa av min karriär eftersom den var inom samma område som personen och som den ankdamm Sverige ju är så känner alla varandra, och snart visste folk vad som hänt och vem jag var. Kunde överhuvudtaget inte visa mig i något sammanhang där personen kunde vara annars riskerade jag få ett helvete. De gånger man stötte på folk som visste vad som hänt så är uttrycket "dålig stämning" för lamt. Kunde inte umgås med gamla gemensamma vänner, de visste också. Blev tvungen att helt byta bana i livet för att undvika problem. Sen ledde det ju till psykisk stress med mera (personen hotade med att förstöra mitt liv och nytt folk man stötte på i våra kretsar kunde ha hört talas om vad som hänt osv). Anmälan lades ner men fientligheterna bestod.

Så jag vill fråga er därute. Ni som gjort brott eller liknande, eller känner de som gjort, där folk i ens omgivning vet vem man är och vad man gjort, hur hanterar ni det? Gå under jorden? Flytta? Bli enstöring? Framhärda i bitterhet? Byta bana i livet?
Citera
2017-11-21, 06:34
  #2
Medlem
Märkligt att ingen svarat??

Nåja, jag har samma problem. Gör planer på att lämna landet i åtminstone 5 år. Sverige är ett väldigt litet land så det går inte att komma undan om någon är ute efter att avhysa dig.

Och skulle du få värre problem, som att någon vill ge sig på dig fysiskt är det bara att sticka direkt. Polisen kommer inte skydda dig om du är dömd brottsling sen tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback