Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 02:02
  #1
Medlem
Kissbrallan97s avatar
Om jag tillexempel köper en handpistol för 5000kr av en snubbe på stan, och han har innan skjutit någon med den, hur kan då polisen veta att den pistolen blivit använd för det mordet om dom tar fast mig med pistolen?

Eller är det en myt?

Rörigt skrivet kan inte riktigkt komma på hur jag ska formulera mig själv
__________________
Senast redigerad av Kissbrallan97 2017-09-14 kl. 02:05.
Citera
2017-09-14, 02:16
  #2
Avstängd
Dom hoppas att hitta patronen i dugligt skick och provskjuter sedan vapnet och jämför spår i patronen som pipan skapat.
Citera
2017-09-14, 02:17
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Du har säkert sett på TV hur man plockar ut en kula ur en kropp och kollar på räfflingen för att sedan provskjuta ett misstänkt vapen och därefter jämföra räfflingen på dom två kulorna. Så där gör man på riktigt också. Varje vapen har en unik räffling helt enkelt. Det är en metod, fler hittar du på länken nedan.

http://forensicoutreach.com/library/...a-crime-scene/
Citera
2017-09-14, 02:17
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Dom hoppas att hitta patronen i dugligt skick och provskjuter sedan vapnet och jämför spår i patronen som pipan skapat.
Kulan, inte patronen.
Citera
2017-09-14, 02:19
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kulan, inte patronen.

En patron kallas även skott. [Ordet skott kan även ibland beteckna själva handlingen då skjutvapnet avfyras (till exempel vådaskott).]

Du kan läsa mer här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patron_(ammunition)
__________________
Senast redigerad av IMMOR 2017-09-14 kl. 02:21.
Citera
2017-09-14, 02:23
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
En patron kallas även skott. [Ordet skott kan även ibland beteckna själva handlingen då skjutvapnet avfyras (till exempel vådaskott).]
Det är ändå kulan som man tittar på eftersom det är kulan som har räfflats av pipan. Anledningen till att man plockar tomhylsor är för fingeravtryck och DNA, inte för att matcha till ett vapen. Eftersom det inte går

Jag behöver inte läsa på Wikipedia. Det är projektilen man tittar på. Eftersom det är den som är räfflad. Säger du "man tittar på patronerna" så låter det som du menar hela paketet, eftersom det är det som en patron är. Det är den här man tittar på. Inte den här eller den här.

Det är alltså i ordning en kula, en patron och en patronhylsa. Se du skillnaderna?
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2017-09-14 kl. 02:26.
Citera
2017-09-14, 02:29
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ändå kulan som man tittar på eftersom det är kulan som har räfflats av pipan. Anledningen till att man plockar tomhylsor är för fingeravtryck och DNA, inte för att matcha till ett vapen. Eftersom det inte går

Jag behöver inte läsa på Wikipedia. Det är projektilen man tittar på. Eftersom det är den som är räfflad. Säger du "man tittar på patronerna" så låter det som du menar hela paketet, eftersom det är det som en patron är. Det är den här man tittar på. Inte den här eller den här.

Det är alltså i ordning en kula, en patron och en patronhylsa. Se du skillnaderna?

Ja och jag pratade om patronen och inte patronhylsan!
Citera
2017-09-14, 02:30
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Ja och jag pratade om patronen och inte patronhylsan!
Och patronen gör man inte så mycket med, utan det är kulan. En patron säger ingenting eftersom den inte ens är avfyrad.
Tomhylsor kan nog visst förresten titta på, förutom att man kan ta fingeravtryck så misstänker jag att slagstiftet gör ett unikt märke också. Men återigen, det kräver en avfyrad kula, inte en hel patron.
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2017-09-14 kl. 02:34.
Citera
2017-09-14, 02:55
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Och patronen gör man inte så mycket med, utan det är kulan. En patron säger ingenting eftersom den inte ens är avfyrad.
Tomhylsor kan nog visst förresten titta på, förutom att man kan ta fingeravtryck så misstänker jag att slagstiftet gör ett unikt märke också. Men återigen, det kräver en avfyrad kula, inte en hel patron.

Slagstiftet gör ett ganska unikt märke.
Du kan ofta se exempelvis vilken vapenmodell det rör sig om med hjälp av det märket.
Utkastaren gör även den en unik repa i hylsan.
Citera
2017-09-14, 02:59
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snedskjutenanka
Slagstiftet gör ett ganska unikt märke.
Du kan ofta se exempelvis vilken vapenmodell det rör sig om med hjälp av det märket.
Utkastaren gör även den en unik repa i hylsan.
Så pass alltså. Men. Är det lika unikt som räfflingen på kulan?
Hur som helst så är det ju bara en avfyrad patron som är forensiskt relevant.

Sen kanske jag är lite aspie här men en godtycklig kula och en godtycklig tomhylsa är inte i min bok en patron utan just två delar. Det slutar liksom vara en sak utan blir två när man avfyrar.
Citera
2017-09-14, 03:06
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så pass alltså. Men. Är det lika unikt som räfflingen på kulan?
Hur som helst så är det ju bara en avfyrad patron som är forensiskt relevant.

Sen kanske jag är lite aspie här men en godtycklig kula och en godtycklig tomhylsa är inte i min bok en patron utan just två delar. Det slutar liksom vara en sak utan blir två när man avfyrar.

Jag håller med dig.
Du har helt rätt i att det blir två delar efter att man avfyrat kulen.

Jag vet inte exakt hur unik utkastarrepan blir, men man kan ofta se vilken vapenmodell som använts, och det går säkerligen att jämföra med vapnet då även utkastaren slits med tiden och får sina unika drag.
Citera
2017-09-14, 03:07
  #12
Medlem
Det finns två sätt.

1.
Polisen testskjuter pistolen och jämför den kulan med kulan som dödade personen tidigare. Varje vapen lämnar ifrån sig ett distinkt mönster på kulan, i form av räfflor från vapnets pipa. Finner man likadana räfflor på båda kulor så kan man konstatera att vapnet används för mordet.

2.
Ifall man har kvar tomhylsan från mordet så kan man testskjuta vapnet och sedan jämföra avtrycket som blir på tomhylsans baksida. Avtrycket som sker vid avlossningen är nämligen också distinkt, fastän inte lika distinkt som räfflorna från vapnets pipa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback