Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 17:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Vad spelar det för roll? (En uppriktig fråga, och inte meningen att låta otrevlig )

Men vet inte exakt hur mycket. Tänkte minska mitt månadssparande i aktier, då jag är orolig för att börsen är övervärderad. Omkring 300 - 600 per månad, vilket är det samma som 10-20 procent av mitt månadssparande.


Många seriösa hedgefonder kräver att man investerar minst ca 100 000 kr
Citera
2017-09-14, 17:55
  #14
Medlem
Kolreds avatar
Preferensaktier kanske? Jag vet det är aktier, men de påverkas inte av aktiemarknadens svängningar nämnvärt och de kommer med en utdelning på runt 6 %. Vissa har inlösensminimum såsom Oscar properties pref B (ligger vid 500 kr).

Återigen jag vet att jag föreslog precis det som undanbedes. I övrigt står det still. Sparkonton runt 0,7-1 % som erbjuds genom Avanza (Collector m.fl.) är det enda som jag kommer på och de innefattas av insättningsgarantin.
Citera
2017-09-14, 19:01
  #15
Medlem
Företagsobligationsfonder skulle väl vara ett alternativ; även om de ju såklart inte är helt oberoende av aktiemarknaden så svänger de ju betydligt mindre i takt med upp- och nedgångar på marknaderna. Nu när räntorna är rekordlåga så är det ju inte helt lätt att komma upp i den avkastningen, men på sikt kan man förvänta sig att det ska ligga i 3-5%-bandet. De räntefonder som senaste året kommit upp i de 5%+ är överlag sådana som tar relativt hög risk (Lägre än aktiefonder såklart, men samtidigt så om företagets aktie tar stryk så kommer även dess obligationer göra det, om än i mindre utsträckning) och dessutom har höga avgifter.

Högräntefonder är t.ex. Spiltan Högräntefond, Lannebo High Yield Allocation.
Fonder som blandar högräntepapper och mer säkra papper är t.ex. Lannebo Coporate Bond, Simplicity Företagsobligationer, Simplicity Global Corporate Bond, Carnegie Corporate Bond

Sen finns det företagsobligationsfonder som håller sig till mer säkra papper, oftast med kort duration, och som har betydligt lägre avgifter än de ovan. Det är t.ex. Spiltan Räntefond Sverige, SPP Företagsobligationsfond, Evli Short Corporate Bond SEK mfl. I dagens lågränteläge ska man dock bli glad om man får 2% per år från dessa. De är dock de som påverkas minst av, tja, det mesta. Kolla på Spiltan Räntefond Sveriges utveckling senaste tio åren. Jämnare än så blir det knappast.

Finns många fler fonder i alla grupper jag nämnt, men det här är iaf en plats att börja på.
__________________
Senast redigerad av Lathund 2017-09-14 kl. 19:03.
Citera
2017-09-14, 21:35
  #16
Medlem
Farmstars avatar
Finns ju en del så kallade marknadsneutrala hedgefonder. Dock kräver vissa av dessa rätt stora insättningar och är inte nödvändigtvis handlade dagligen. Ngn Long/Short kanske då kanske locka.

http://www.morningstar.se/Funds/Quic...gry=EUCA000811
http://www.morningstar.se/Funds/Quic...0808&view=risk
Citera
2017-09-14, 21:45
  #17
Medlem
Finns hedgefonder med alla möjliga strategier. På Avanza under fondlistan kan du välja hedgefonder och sen som underkategori välja en massa strategier, så börja med att kolla där.
Citera
2017-09-14, 23:35
  #18
Medlem
Tack för alla tips!

Nej det rör sig ju verkligen inte om några stora pengar. Med tanke på mot mitt väldigt lilla sparande (3 000 i månaden - sparat ihop knappt 15 000 nu) så kanske jag är överengagerad, men jag tänker som så att den här perioden är också lite för att se och lära. Vill inte börja med nya typer av investeringar först när det är större pengar det handlar om, utan tycker då det är bättre att lära sig nu.

Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Bästa investeringen bortsett från aktier är väl ändå fastigheter- de korrelerar med aktier men med mindre svängningar och lite mindre förväntad avkastning. Kanske kan köpa en bit land billigt någonstans också.

Gillar tanken på att investera i fastigheter, men det känns väl också som en kategori investeringar som har en ganska hög lägstainvestering? Tessin har jag inte fått så positiv uppfattning av.
Citera
2017-09-14, 23:50
  #19
Medlem
Sprit!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback