Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 22:23
  #1
Medlem
alltså. det står skrivet att romerna utvandrade från rajastan i indien omkring år 1000. över tusen år av kringflackande i europa och dem har valt att slå sig ned i dem vad ska man säga, inte mest ekonomiskt framgångsrika delarna av europa (ex schweiz, tyskland, skandinavien (?) etc).

huvuddelen har sin hemvist i typ serbien och rumänien.... och jag undrar varför?
Citera
2017-09-13, 23:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
alltså. det står skrivet att romerna utvandrade från rajastan i indien omkring år 1000. över tusen år av kringflackande i europa och dem har valt att slå sig ned i dem vad ska man säga, inte mest ekonomiskt framgångsrika delarna av europa (ex schweiz, tyskland, skandinavien (?) etc).

huvuddelen har sin hemvist i typ serbien och rumänien.... och jag undrar varför?

Tror det var för att muslimerna tog dem som slavar. De fungerade sedan som slavar/livegna och det är därför som de har svårt att leva på annat sätt än som parasitärt på det omgivande samhället.
Citera
2017-09-13, 23:47
  #3
Medlem
Det ante mig att de är indier från början. Sök på "poo in loo".

Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
över tusen år av kringflackande i europa och dem har valt att slå sig ned i dem vad ska man säga, inte mest ekonomiskt framgångsrika delarna av europa (ex schweiz, tyskland, skandinavien (?) etc).

Men NU är dom här, så njut av dem!
Att det dröjt så länge kan ha att göra med att sverige inte alltid varit en humanitär stormakt. Förr i tiden fans det lagar mot lösdriveri, och sverige var knappast ett rikt land innan världskrigen. Det är lätt att glömma!
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2017-09-13 kl. 23:56.
Citera
2017-09-13, 23:53
  #4
Medlem
I USA bor ca en miljon romer. Märkligt
nog har man minimala problem med
dem där. I Rumänien bor som jämförelse 650 000 romer.
Citera
2017-09-14, 07:06
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
alltså. det står skrivet att romerna utvandrade från rajastan i indien omkring år 1000. över tusen år av kringflackande i europa och dem har valt att slå sig ned i dem vad ska man säga, inte mest ekonomiskt framgångsrika delarna av europa (ex schweiz, tyskland, skandinavien (?) etc).

huvuddelen har sin hemvist i typ serbien och rumänien.... och jag undrar varför?

De områdena var givetvis inte nödvändigtvis de fattigaste delarna av Europa på den tiden när zigenarna kom. Snacka om att du är okunnig om Europas historia.

Men ditt inlägg visar ett intresse att lära dig lite!
Citera
2017-09-14, 14:20
  #6
Medlem
Jag är inte övertygad om att den nuvarande demografin i huvudsak återspeglar något ursprungligt val från zigenarnas sida. Bland annat måste ett par världskrig med tillhörande folkförflyttningar/utrotningsförsök ha haft en viss inverkan på populationerna i berörda länder.
Citera
2017-09-14, 21:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
De områdena var givetvis inte nödvändigtvis de fattigaste delarna av Europa på den tiden när zigenarna kom. Snacka om att du är okunnig om Europas historia.

Men ditt inlägg visar ett intresse att lära dig lite!


Okej, jag tänkte kanske snarare såhär, dem fortsätter att bosätta sig där, oavsett balkankrig, postkommunismens ekonomiska problem på 90 talet i rumänien osv.

du kommer antagligen svara dem hade och har ingen möjlighet att fly/flytta, och dem gör det dessutom i viss utsträckning (eu-migranter som tigger).

jag var egentligen på jakt på en annan mer romantisk förklaring, typ att dem gillar den regionen av ena eller andra anledningen.
Citera
2017-09-14, 21:35
  #8
Medlem
dacks avatar
Den första skriften angående zigenare romer var det en grekisk munk som skrev någongång på slutet av 900 talet om dessa på den tiden helt okända folkslag.
Plötsligt så stog det en morgon ett märkligt följe utanför staden och dem vore rotlösa så dom stannade inte någon längre stund på varje plats utan drog vidare hela tiden.
Citera
2017-09-14, 22:09
  #9
Medlem
Fris avatar
En rumän berättade för mig att en rumänsk (bysantinsk?) kung/ceasar en gång befriade de zigenska slavarna och gav dem och ett område att bosätta sig i.

Samme snubbe sade att Ceauşescu fyllde ett stort passagerarfartyg med zigenare under förevändning att de skulle "hem", och sänkte det i Svarta Havet. Så jag misstänker att myter, gamla och nya, är rika i detta ämne.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-09-14 kl. 22:15.
Citera
2018-02-24, 06:50
  #10
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
I USA bor ca en miljon romer. Märkligt
nog har man minimala problem med
dem där. I Rumänien bor som jämförelse 650 000 romer.
Globalt sett är de mellan 15 och 20 miljoner. Ingen vet säkert eftersom de vägrar låta sig registreras. Att man har mindre problem med dem i USA beror väl på att de drunknar i den övriga befolkningen på drygt 320 milj innevånare. Rumänien har inte ens 20 miljoner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback