Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 21:35
  #1
Medlem
Då jag inte hade någon frågeställning i förra tråden startar jag ny tråd:

Sommar-OS 2024 kommer äga rum i Paris, Frankrike.

Sommar-OS 2028 kommer äga rum i Los Angeles, USA.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt....angeles-far-os

Rätt eller fel?

Är dessa städer bra OS-städer, eller vilka städer hade ni hoppats på?
__________________
Senast redigerad av tony0682 2017-09-13 kl. 21:37.
Citera
2017-09-14, 08:07
  #2
Medlem
De blir tredje gången för vardera stad att arrangera sommar OS. Paris har tidigare arrangerat sommar-OS 1900 och 1924, Los Angeles hade sommarspelen 1932 och 1984.
Citera
2017-09-14, 10:42
  #3
Medlem
Hoppats och hoppats, främst blev det ju såhär för att andra kandidaturer drog sig ur och man förhandlade det till att båda skulle få varsitt spel och inte konkurrera ut varandra 2024.

Är det bra OS-städer? Ja det är det, för infrastrukturen finns i stora drag redan och likaså intresset för sport.

Tidsmässigt är LA knepigt, alla sim- och friidrottsfinaler kommer gå mitt i natten.
Citera
2017-09-14, 11:24
  #4
Medlem
Beaver14s avatar
Tillfälle för mig att bocka av Paris från bucket list. Vad gäller L.A. så är väl det jag kan komma på den totala avsaknaden av tillfredsställande allmänna kommunikationer, det får de nog jobba med. OS har växt sedan de hade det senast.

Men som stad har L.A ju ett jävligt trevligt klimat för att man som OS-turist ska kunna ha lite kul även utanför arenorna.
Citera
2017-09-14, 14:25
  #5
Medlem
Hade velat se Budapest som arrangör. Vacker stad och ett land med bra sommar-OS traditioner. Ungern måste väl vara den bästa nation som ännu inte fått arrangera?

Men Paris och LA är givetvis bra val.
Citera
2017-09-14, 21:58
  #6
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Hade velat se Budapest som arrangör. Vacker stad och ett land med bra sommar-OS traditioner. Ungern måste väl vara den bästa nation som ännu inte fått arrangera?

Bland de mindre Europeiska ekonomierna krävs nog samarbeten över gränserna för att ha råd att arrangera ett sommar-OS, annars riskerar man att bli nästa Grekland.

Några alternativ skulle kunna vara:
Amsterdam / Bryssel
Warzawa / Prag
Budapest / Wien
Citera
2017-09-15, 13:27
  #7
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tillfälle för mig att bocka av Paris från bucket list. Vad gäller L.A. så är väl det jag kan komma på den totala avsaknaden av tillfredsställande allmänna kommunikationer, det får de nog jobba med. OS har växt sedan de hade det senast.

Men som stad har L.A ju ett jävligt trevligt klimat för att man som OS-turist ska kunna ha lite kul även utanför arenorna.

Visst har Los Angeles en hel del att jobba på där men samtidigt har de ju nu 11 år på sig så det kommer hända en hel del på de åren.
Citera
2020-10-04, 01:52
  #8
Medlem
Il.Malizias avatar
Man blir en smula orolig över OS i LA när utvecklingen går som den gör där. Staden och delstaten är verkligen påväg utför och LA blir allt mer osäkrare.
Undrar hur det ser ut om 8 år?
https://www.youtube.com/watch?v=qUHPfHqbVLk
Citera
2020-10-04, 09:20
  #9
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Visst har Los Angeles en hel del att jobba på där men samtidigt har de ju nu 11 år på sig så det kommer hända en hel del på de åren.
Skulle inte OS i LA hållas 2028?
Citera
2020-10-04, 11:47
  #10
Medlem
Lady Tesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Skulle inte OS i LA hållas 2028?

2017+11=2028
Citera
2023-09-22, 20:14
  #11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hur fan ska Frankrike kunna hålla i ett OS? I Paris också... Alla de senaste årens stora sportevenemang som hållits i Frankrike har ju varit totalt kaos som exempelvis finalen i Champions League förra året. Stort terrorhot dessutom.
Citera
2023-11-10, 05:57
  #12
Medlem
psykoshippiens avatar
Två knarkar megapolis med ras-segregation och MENA problematik. Jadu, eliten skryter för varandra med detta beslut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback