Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Behöver vi ärligt talat ett exempel på varför det här skulle kunna vara bra?
Nej, jag förstår varför det skulle vara bra, men man får se det i relation till andra saker. Som serverutrymme som du påpekar nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Föreställ dig exempelvis att en användare hotas med personnamn och adress, något som även med Flashbackmått brukar betraktas som hyfsat allvarligt. Innan personen rapporterar inlägget råkar denne av en eller annan anledning uppdatera sidan, och inlägget har då redigerats. Användaren kan mycket väl ha varit vettskrämd och inte haft som första tanke att rapportera inlägget, men när denne tar kontakt med moderator och förklarar vad som hänt blir svaret "tyvärr jag kan inte se någonting".
Tyvärr kan det bli så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Och vad är egentligen argumentet för att inte spara denna historik? Spara serverutrymme?

Argumentet är helt enkelt begränsningar i programvaran.
För inte alltför många år sedan så kunde man inte RPa PM, utan man var tvungen att ge ut användarnamn och lösenord till en mod så att denne kunde logga in på ens konto för att manuellt bekräfta att ett visst PM hade skickats av en viss användare med en viss text.
För att denna funktion ska finnas, så måste det finnas någon som skapar den funktionen. Och kom ihåg att Flashback är ett gammalt forum och därmed en gammal programkod.
Forumet i sin nuvarande form skapades 2002, alltså 15 år sedan, och då var det från en konvertering från det ännu äldre Flashback Konferens.
Det är inte bara att byta till en ny forummjukvara hur som helst, särskilt inte med tanke på de hundratusentals användarkonton (med lösenord, hashade emailadresser etc) och miljontals inlägg som finns på forumet.
Kollar du på de riktigt gamla trådarna så hittar du inlägg skrivna av användare med "användarnamn (old)", där det senare tillägget med "(old") syftar på en användare som inte finns på Flashback forum utan kom från den äldre databasen.
Det är inte bara att knäppa med fingrarna hur som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Återigen ett precis lika sant påstående om man sparar redigeringshistorik.
Ja, om man gjorde det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Visst skulle en moderator kunna gå in och skriva om hela diskussioner månader i efterhand, men det skulle ju se ganska suspekt ut och skulle förhoppningsvis väcka en del uppmärksamhet om det uppdagades.
Kanske, kanske inte. Om det blir normalt att se "redigerat av moderator" längst ner i ett inlägg så skulle nog många inte reagera.
Och särskilt skulle ingen reagera om det gjordes på någon som blivit avstängd för något (som ju då inte kan protestera).
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Det finns ju inget som hindrar att de skulle kunna ha det, men det känns som en parentes i sammanhanget.
Fast då menar du din egen redigeringshistorik får man förmoda, medans jag menade andras redigeringshistorik, som man naturligtvis inte skulle ha tillgång till, lika lite som man i dag skulle ha tillgång till raderade inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Det är alltså plötsligt underförstått att om vi låter moderatorer redigera inlägg så kommer de missbruka sin makt för att driva en egen agenda? :P
Quis custodiet ipsos custodes?
Varför har polisen internutredningar? Varför finns hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd?
Forumet har över hundra moderatorer, allt som krävs är att ett enda rötägg kommer in, så kan denne åstadkomma stor skada för forumet, forumets användare och moderatorer. Precis som en enda rutten polis kan rubba förtroendet för hela poliskåren.
Det är därför som vi har regler som är tänkta att begränsa moderatorernas makt gentemot användarna och minska möjligheten för moderatorer att godtyckligt radera inlägg (istället för att låta dem godtyckligt låta inlägg stå kvar).
Det är precis det här som jag har försökt att få fram.
Om vi har regler som kan missbrukas, så finns risken att någon gör det.
Med så stort forum som Flashback och så många moderatorer, så måste det finnas regler som och riktlinjer som begränsar enskilda moderatorers möjligheter att missbruka sin makt.
Det är därför som jag snackar om att hellre fria än fälla, precis som i alla rättssystem, då en osäkerhet i saken ska vara till de enskilda användarnas/medborgarnas fördel, istället för att en sådan osäkerheten ska kunna användas emot dem.
Det är därför som jag upprepade gånger påtalat problemen med en nolltolerans mot personangrepp, och hur sådant enkelt kan bli godtyckligt och missbrukas.