Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 11:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Se nedan.

Vet vad jag skrev 😊. Men jag frågade aldrig Varför de inte nämns. Jag konstaterade att jag inte kunde hitta studier där de fanns och att du kanske hade tillgång till en sådan studie då min sökning på Google samt Google Scholar renderade mig noll.

Jag har mina aningar om varför de inte nämns. Men då du tog upp dessa vinklar och innan talat om studier så gjorde jag alltså antagandet att dessa hängde ihop.

Nu är det andra gången jag förklarar det.... Men konsensus. Och jag gissar hejvilt nu: det finns inga studier som du tänker nämna? Jag behöver alltså inte länken. Men ett sökord/titel då jag kanske sökt på andra sökord än du.
Citera
2017-09-14, 11:43
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Vet vad jag skrev 😊. Men jag frågade aldrig Varför de inte nämns. Jag konstaterade att jag inte kunde hitta studier där de fanns och att du kanske hade tillgång till en sådan studie då min sökning på Google samt Google Scholar renderade mig noll.

Jag har mina aningar om varför de inte nämns. Men då du tog upp dessa vinklar och innan talat om studier så gjorde jag alltså antagandet att dessa hängde ihop.

Nu är det andra gången jag förklarar det.... Men konsensus. Och jag gissar hejvilt nu: det finns inga studier som du tänker nämna? Jag behöver alltså inte länken. Men ett sökord/titel då jag kanske sökt på andra sökord än du.

Jag försöker förklara för dig en tänkbar anledning varför de inte finns - att utredarna inte är kampsportare själva. Alla som tränar och sparrar i kampsport är medvetna om periferiproblematiken med huvudskydd, så att det inte omnämns visar bara på det jag misstänker.
Citera
2017-09-14, 11:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag försöker förklara för dig en tänkbar anledning varför de inte finns - att utredarna inte är kampsportare själva. Alla som tränar och sparrar i kampsport är medvetna om periferiproblematiken med huvudskydd, så att det inte omnämns visar bara på det jag misstänker.

Jo. Jag fattade det innan när du använde UFCs 12-6-elbow rule som exempel. Annan diskussion egentligen men jag fattade att du saknade evidens/fog för dina påståenden.

Så jag gick vidare och då bad jag i allra största ödmjukhet om de studier du hänvisar till i din trådstart. För jag vill gärna se en studie som drar en klar slutsats som säger att huvudskydd är direkt farligt. För jag har bara hittat studier som konstaterar samma som den jag faktiskt länkade.

Det där med vinklar och periferi släpper vi. Det har jag iaf. 😊
Citera
2017-09-14, 11:48
  #16
Avstängd
Min fråga är vidare om en boxningscoach hade tillåtit mig att sparra utan huvudskydd? Jag har bäst nävar i min TKD-klubb med råge (kanske inte säger mycket men ändå) och vet att boxning är min egentliga talang.

Jag skiter i om min motståndare har huvudskydd eller ej.
Citera
2017-09-14, 11:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min fråga är vidare om en boxningscoach hade tillåtit mig att sparra utan huvudskydd? Jag har bäst nävar i min TKD-klubb med råge (kanske inte säger mycket men ändå) och vet att boxning är min egentliga talang.

Jag skiter i om min motståndare har huvudskydd eller ej.

Enkelt. Dels kan du ta reda på det själv. När jag sparrar är det frivilligt med huvudskydd. Tävlar du som amatör är det ett krav, dvs regler. Precis som i thaiboxning upp tom c-klass och är väl så i ITF i SM om man har lägre än svart? Det var regeln när jag tävlade. Kan ha ändrats i ITF.

Jag använder huvudskydd. Sedan ett år tillbaka använder jag alltid huvudskydd. Innan det aldrig oavsett kampform (ITF TKD, thaiboxning, MMA samt traditionell boxning varandes former jag har ordentlig sparringerfarenhet av).

Jag tar det även lugnare mot folk utan huvudskydd. Är inget speciellt med mina slag. Men är onödigt att ta i på en träningspartner.
Citera
2017-09-14, 14:12
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
och är väl så i ITF i SM om man har lägre än svart? Det var regeln när jag tävlade. Kan ha ändrats i ITF.
.

Nu finns det minst tre olika ITF med olika regelsystem. Ett av dem har huvudskydd som krav för alla utövare oavsett ålder och bälte. Mitt ITF har endast huvudskydd som krav för barn och utövare under svartbälte.

Beakta dock att jag aldrig tävlat. Har däremot sparrat i en lokal i 4 år utan huvudskydd. Jag kommer att påverkas negativt psykologiskt av att ta på mig huvudskydd i en boxningsring.
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-09-14 kl. 14:14.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback