Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 16:35
  #1
Medlem
Mr.Shadows avatar
Jag kör mycket. Stockholm, Göteborg, Malmö, Kiruna, Sundsvall.
Mitt arbete gör att jag ofta färdas till många städer, i dessa städer kör jag sedan bil till olika platser av olika anledningar.

Den stad som sticker ut absolut mest är Göteborg. Göteborgare har ett enormt arbete framför sig för att över huvud taget kunna kalla sig medelmåttig, åtminstone när det gäller att använda blinkers i dess olika tilltänkta situationer.

Jag är ingen turist i staden, jag har bott där i över 5 års tid. Så jag vet att jag inte bara har haft otur eller varit i ett område där man av någon anledning inte väljer att använda körriktningsvisaren. Nej, detta beteende finns för allmän beskådan över hela stan.

Hitta en länk som kan vara intressant: http://teknikensvarld.se/goteborgare...blinka-189049/

"Här är hela listan över granskade orter där procentsatsen visar andelen trafikanter som inte använder blinkers vid lämnandet av en rondell:

1. Göteborg 84 procent
2. Västervik 52 procent
3. Katrineholm 50 procent
........"


Det var dock en undersökning som är snart 3 år gammal, men den visar tydligt att problemet inte är nytt.


Har ni något förslag på hur våra kära Göteborgare ska bli bättre på att blinka?


Reklam vid busshållplatser ?
En kampanj i staden där man sätter upp skyltar inför korsningar och rondeller?
Ett flygplan med en banner("KOM IHÅG ATT BLINKA!)" som flyger över staden i 2 månaders tid?

Alla förslag är goda, förutom dom dåliga, men dom är ändå förslag.Så kör på.
Citera
2017-09-13, 16:39
  #2
Medlem
BigBusinesss avatar
Haha. Körde själv i Göteborg för första gången på över 15 år i veckan.

Fy fan vilken trafik!

Stressade galningar som körde hursomhelst dit näsan pekade. Har aldrig sett så ohjälpsamma trafikanter i Sverige. Säga vad man vill om stockholmare, men som turist från landet känns det som man i alla fall får lite "slack" när man velar lite eller gör fel.
Citera
2017-09-13, 16:47
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Jag har bott i Göteborg större delen av mitt liv, haft körkort i 30+ år, och lagt märke till samma: Hur 17 kan vi lära göteborgare att använda blinkers? Jag upplever det som att inte en jävel använder blinkers här, de som använder blinkers antar jag är utomsocknes som är här på besök.

Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att använda handen (puta ut lite) som följer med ratten när man svänger?
Sedan när "svängen" är klar, stänger ju blinkern av sig själv. Ansträngning: noll!

Att köra i dagens göteborgstrafik är som att köra i random latinsk huvudstad. Kaotiskt alltså.
(Därför åker jag mest spårvagn i city. Finns ingenstans att parkera heller)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-13 kl. 16:49.
Citera
2017-09-13, 16:55
  #4
Medlem
Unisertits avatar
Dödstraff om man inte använder blinkers?
Citera
2017-09-13, 16:58
  #5
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Så det är alltså skillnad på att köra i Stockholm och Göteborg? Min pappa brukar alltid säga när han är här att det är lugnare i trafiken i Stockholm än i Göteborg, men jag trodde inte att det var så stor skillnad?
Citera
2017-09-13, 17:00
  #6
Medlem
visegrads avatar
He he. Kul iakttagelse. Är det så illa? Ett problem är att när väl folk använder blinkers så är det in i rondellen, inte ut ur den
Citera
2017-09-13, 17:15
  #7
Medlem
PTHJs avatar
Skulle gärna se att de snabbt och enkelt kunde åläggas att ta tre timmars körundervining på en trafikskola som en slags samhällstjänst och betala ur egen ficka som enslags bot.
Citera
2017-09-13, 17:20
  #8
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visegrad
Ett problem är att när väl folk använder blinkers så är det in i rondellen, inte ut ur den

Jag har en gång mött en bil som svängde in vänster i rondellen, så jag är "allergisk" mot bilar som blinkar vänster när de ska köra in i rondellen.

På sätt och vis kanske jag inte är bättre med blinkersen, blinkar ibland i kurvor.
__________________
Senast redigerad av PTHJ 2017-09-13 kl. 17:40.
Citera
2017-09-13, 18:35
  #9
Medlem
Badios avatar
Detta är ett nationellt problem. Göteborg verkar dock bäst i klassen.
Det som behövs är naturligtvis mer trafikpoliser, men det är det ju knappast prio på. Om det mot förmodan hade funnits tillgång till poliser som kollade idioter i t.ex rondeller så borde straffskalan vara typ:
1. Första gången 200:- i böter
2. Andra gången 500:-
3. Tredje gången 1000:-
4. Fjärde gången 2000:-
5. Femte gången 3000:-
6. Sjätte gången gillt man blir påkommen, indraget körkort i minst en månad.
Om det skulle finnas ett straffsystem för alla idioter i trafiken så skulle vi som sköter oss (åtminstone blinkar) så får staten in bra med pengar istället för alla påhitteskatter som drabbar alla.
Citera
2017-09-13, 18:37
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Det finns två anledningar till att göteborgare inte blinkar:

1. Pengarna räckte inte till då körriktningsvisare tydligen säljs i något lyxpaket och inte följer med som standard.
2. OM någon vågar sig till att blinka vid ett filbyte så är det självklart att ansvaret för att täppa till den redan minimala luckan ligger på den i den andra filen.

Lösning? Jag har inte en aning...
Citera
2017-09-13, 22:17
  #11
Medlem
y.ys avatar
Hallå eller, blinka ur rondeller är bara nått korkat 99: orna i Stockholm hittat på, funkar bra att köra som vi alltid gjort på bästkusten.


Återkommande åsikt i lunchrummet är också att du inte ska blinka om du ligger i tvingande fil. Är filen bara sväng vänster behöves icke blinkas, alla ser ju vart du ska enna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback