Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 11:45
  #1
Medlem
Truedetective2s avatar
Min brandvägg är alltid inaktiverad, den går inte att aktivera genom att starta om det utan jag får gå in i tjänster och aktivera den manuellt.
Startar om den, men tyvärr räcker detta bara fram tills datorn startar om, sen får jag göra samma procedur igen.
Jag har scannat efter virus och dyl med olika program utan att hitta något.

En annan sak är att datorn inte ansluter till wifi automatiskt, utan att jag måste välja nätverk.
Varför nu detta? Jag har bara en som är min på anslut automatiskt, dom andra är grannarnas.

Var ska jag börja ?
Citera
2017-09-14, 01:43
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Min brandvägg är alltid inaktiverad, den går inte att aktivera genom att starta om det utan jag får gå in i tjänster och aktivera den manuellt.
Startar om den, men tyvärr räcker detta bara fram tills datorn startar om, sen får jag göra samma procedur igen.
Jag har scannat efter virus och dyl med olika program utan att hitta något.

En annan sak är att datorn inte ansluter till wifi automatiskt, utan att jag måste välja nätverk.
Varför nu detta? Jag har bara en som är min på anslut automatiskt, dom andra är grannarnas.

Var ska jag börja ?

Går datorns klocka rätt och visar rätt datum? Ett batteri på moderkortet håller igång klockan och håller kvar dina inställningar.
Citera
2017-09-14, 11:34
  #3
Medlem
Truedetective2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Går datorns klocka rätt och visar rätt datum? Ett batteri på moderkortet håller igång klockan och håller kvar dina inställningar.
Ja, det gör den. Jag fick byta cmos batteriet i min förra datorn så jag känner till det där.
Tack för att du tog dig tid att svara.
Citera
2017-09-15, 02:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Min brandvägg är alltid inaktiverad, den går inte att aktivera genom att starta om det utan jag får gå in i tjänster och aktivera den manuellt.
Startar om den, men tyvärr räcker detta bara fram tills datorn startar om, sen får jag göra samma procedur igen.
Jag har scannat efter virus och dyl med olika program utan att hitta något.

En annan sak är att datorn inte ansluter till wifi automatiskt, utan att jag måste välja nätverk.
Varför nu detta? Jag har bara en som är min på anslut automatiskt, dom andra är grannarnas.

Var ska jag börja ?

Först och främst, har du ett säkerhersörogram med extra brandväggsskydd? För om du har ett från tredje part så brukar dessa krocka med Windows egna. Välj då något av de och stäng av alla förutom en.

Om inte, kolla så att tjänsten för brandväggen är satt på automatiskt. Du hittar den under
Start -> Run -> type SERVICES.MSC eller liknande. Högerklicka bara på brandväggen sen, egenskaper, och sätt start up type till automatiskt
Citera
2017-09-23, 12:48
  #5
Medlem
Truedetective2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Först och främst, har du ett säkerhersörogram med extra brandväggsskydd? För om du har ett från tredje part så brukar dessa krocka med Windows egna. Välj då något av de och stäng av alla förutom en.

Om inte, kolla så att tjänsten för brandväggen är satt på automatiskt. Du hittar den under
Start -> Run -> type SERVICES.MSC eller liknande. Högerklicka bara på brandväggen sen, egenskaper, och sätt start up type till automatiskt

Tack för svar. Ja, det du beskriver har jag gjort, det är det jag skriver i mina inledande rader. Men efter en sökning med malwarebytes så hittade den något suspekt program så stängde av brandväggen. Så jag fick bort det och brandväggen funkar som den ska nu.
Men problemet med att datorn inte ansluter automatiskt till det trådlösa nätverket är fortfarande ett problem.
Jag får inte rätt på det, så jag tar gärna emot tips.
(Ursäkta sent svar).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback