Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 11:13
  #1
Medlem
Tjenare,

Har Telias fiber i min lägenhet med en hastighet på 100 upp 100 ner, funkar skit bra när man drar nätverkskabeln direkt från jacket till datorn (fick 110-120Mbps nerladdning). Men när jag istället drar den till routern och använder det trådlöst så får jag bara 15Mbps. Jag använder mig av telias router som dom skicka till mig. Vad beror den enorma hastighetsminskningen på? Jag är medveten om att man förlorar hastighet om man kör trådlöst, men att få 15Mbps verkar lite överdrivet. Beror de på routern, och kan den verkligen vara så dålig?

Om det beror på routern så kom gärna med tips, helst så billigt som möjligt för en fattig student.
Mvh
__________________
Senast redigerad av Skreaam 2017-09-13 kl. 11:15.
Citera
2017-09-13, 11:28
  #2
Medlem
Kolla inställningarna i Routern och nätverkskortet. De ska stå på MAX ej AUTO. Och bor du i lght så testa byta kanal på Routern. Du kan krocka med någon annan i huset på den kanalen.
Citera
2017-09-13, 11:39
  #3
Medlem
Din dator är kass, eller så är det störningar mellan router-dator.
Citera
2017-09-13, 11:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Kolla inställningarna i Routern och nätverkskortet. De ska stå på MAX ej AUTO. Och bor du i lght så testa byta kanal på Routern. Du kan krocka med någon annan i huset på den kanalen.

Vad är det som ska stå på max ?
Citera
2017-09-13, 11:58
  #5
Medlem
Men varför har du inte en kabel från routern till datorn? Har du ringt Telia och kollat med dem?
Låna en router av en kompis eller köp en på Elgiganten /kjell.com som har öppet köp i 30 dagar. Är det inte bättre så lämna tillbaka routern och få pengarna tillbaka.
Citera
2017-09-13, 12:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skreaam
Vad är det som ska stå på max ?

Hastigheten på Nätverkskorten.
Citera
2017-09-13, 12:08
  #7
Medlem
Testa en fabrikanter ställning av den, brukar oftast hjälpa när det kommer till wifiproblem. Bör finnas någon form av resetknapp man kan hålla in i 10-15 sekunder så ska den återställa sig.

Kan även vara värt att kolla om du har ett nätverk som slutar på -5G, om det finns så testa ansluta till det istället så ska du få ut en högre hastighet.
Citera
2017-09-13, 13:36
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad får du för hastighet om du testar med din telefon och står i närheten av routern ?
Citera
2017-09-18, 10:29
  #9
Medlem
Analretendents avatar
Du nämnde att du var student. Bor du i studentlägenhet, måhända? Det finns nog i så fall många routrar i närheten av dig och då stör de ut varandra. Testa att använda en app i din telefon, typ Wifi Analyzer, för att se vilka kanaler som är högt belastade i din närhet och välj sedan en kanal på routern verkar minst belastad. Välj kanal 1, 6 eller 11 utefter det. Anledningen till det är att 1, 6 och 11 är de enda kanalerna som inte överlappar varandra. Störningar från kanaler på samma frekvensband är inte lika allvarligt som störningar från kanaler som överlappar. Risken är ju dock att andra i din närhet inte förstår det och väljer kanaler lite på måfå, så risken för överlappning finns ju beroende på hur routrar i din närhet är inställda.

Som någon annan nämnde så kan det också vara smart att byta till 5GHz-bandet på din router om den (och dina andra enheter som ansluter till wifi) har stöd för det. 2.4GHz-bandet är allt som oftast överfullt och 5GHz-bandet är mindre använt, så ett byte, om möjligt, borde kunna hjälpa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback