Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 11:11
  #1
Medlem
Hej

Vårt företag har skaffat MDM, lösningen är IBMs MaaS360.

Denna app skall nu installeras på samtliga mobiler.

Min fråga är, Vem Ser Vad?

Kan man vägra appen?
__________________
Senast redigerad av Hosmor 2017-09-13 kl. 11:36.
Citera
2017-09-13, 12:57
  #2
Medlem
deadhead.s avatar
Står i ditt företags IT-policy över hur och var de får övervaka dig. Så ta och kolla upp policyn.
Citera
2017-09-13, 13:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Står i ditt företags IT-policy över hur och var de får övervaka dig. Så ta och kolla upp policyn.

Tack! Verkar som att allt utom bilder skall loggas. Dock väldigt oklart hur detta loggas, om vem som kan begära ut information etc. Trackar den liksom vart jag är om dagarna, vad som skrivs i Whats up etc. Det är förvisso en tjänstemobil, men den används ju även självklart för,privat bruk.
Citera
2017-09-13, 16:47
  #4
Medlem
Kan fylla på med det lilla jag kommer ihåg man kan hämta ut från XenMobile Device Manager,
- Telefontillverkare, modell, serienummer
- Version av Android, IOS etc, om telefonen är jailbreakad.
- IP/MAC-adresser för samtliga interface som wifi, bluetooth. Även IMEI och nummer till nuvarande SIM samt operatör.
- Installerade appar och historik för inloggade användare
- Batterinivå
- Telefonens nuvarande lokation samt historik/spårning

Man kan även på distans låsa och tömma telefonen.

Någon kan säkert fylla på med mer fantastiska features MDM bjuder på .
Citera
2017-09-13, 17:04
  #5
Medlem
Den kommer inte spara något innehåll, men oavsett detta, använd inte jobbluren för privat kommunikation.
Citera
2017-09-13, 18:41
  #6
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Den kommer inte spara något innehåll, men oavsett detta, använd inte jobbluren för privat kommunikation.
Skulle även jag tipsa om att ha två telefoner. En jobb telefon och en privat telefon. jag skulle aldrig ha allt i samma på grund av flera anledningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback