Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-15, 19:27
  #49
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Gör som Burk-Curt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11769212.ab Ingen visste att han var rik förrän han kolavippade.

Han verkade fasen skön den där Curt.
Citera
2017-09-15, 19:51
  #50
Medlem
fatarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att starta en stiftelse eller företag kommer däremot göra det hela publikt.
Följdfråga. Ponera att jag vill förvalta pengarna för att få avkastning. Avkastningen ska efter förvaltningens omkostnader (lön/lokaler) gå till filantropi på utvalda områden, t.ex cancerforskning. Om intäkten kvittas mot kostnader och resten skänks bort, då blir det väl inget kvar att snoka reda på via Skatteverket. Bör detta i så fall ske som pp, bolag eller stiftelse?
Citera
2017-09-15, 20:16
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, jag måste hålla med - finns ju mängder med sätt att få dessa penningar att föröka sig ändå... 900 miljoner från början torde man lätt kunna få att föröka sig till minst 1,5 ggr pengarna på ett par år, trots att man betalar skatt för dem... Har man stora pengar är det inga problem att göra nya!

Hur mycket pengar man har har ingen inverkan på avkastningen
Citera
2017-09-15, 21:36
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det kommer inte synas som en förmögenhet som utomstående kan få reda på, däremot kommer det leda till en en schablonintäkt baserat på hela värdet som sedan beskattas, och den skattesatsen tänker nu vänsterregering höja. Med det stora beloppet kommer man alltså få en betydande schablonintäkt som inte kan döljas.

Du tänker på ISK beträffande en icke döljbar schablonintäkt.

Vad gäller en kapitalförsäkring är det försäkringsbolaget som är skattskyldig gentemot Skatteverket. Man deklarerar därför ingen schablonintäkt utan betalar en avkastningsskatt till försäkringsbolaget ifråga. Innehavet av en kapitalförsäkring är helt dolt för utomstående.
Citera
2017-09-15, 22:17
  #53
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Många konton/depåer/ISK hos olika förvaltare, dela upp på familjemedlemmmar.
Investera i konst/guld/antikviteter.
Det finns många trick för att så få som möjligt ska kunna se de olika delarna av din förmögenhet.
Citera
2017-09-15, 22:36
  #54
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Du tänker på ISK beträffande en icke döljbar schablonintäkt.

Vad gäller en kapitalförsäkring är det försäkringsbolaget som är skattskyldig gentemot Skatteverket. Man deklarerar därför ingen schablonintäkt utan betalar en avkastningsskatt till försäkringsbolaget ifråga. Innehavet av en kapitalförsäkring är helt dolt för utomstående.

Ja du har helt rätt.
Citera
2017-09-15, 23:36
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fataru
Följdfråga. Ponera att jag vill förvalta pengarna för att få avkastning. Avkastningen ska efter förvaltningens omkostnader (lön/lokaler) gå till filantropi på utvalda områden, t.ex cancerforskning. Om intäkten kvittas mot kostnader och resten skänks bort, då blir det väl inget kvar att snoka reda på via Skatteverket. Bör detta i så fall ske som pp, bolag eller stiftelse?
Så fort som du gör det till ett bolag, eller stiftelse så blir årsredovisningen publik via bolagsverket. Dessutom så kommer du att stå med som företrädare för bolaget i mängder av databaser till exempel Ratsit och Allabolag.se. Då är du inte längre dold. Ska du leva under radarn så är det därför bäst att inte få någon avkastning. Du kan dela ut delar av spelvinsten till de personer och företag som du gillar men äkta dig för att försöka få avkastning.
Citera
2017-09-16, 13:41
  #56
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Hur mycket pengar man har har ingen inverkan på avkastningen

Det enda jag menar är att den som har mycket pengar har inga problem att alstra nya - detta är såklart mycket svårare med liten plånbok... Och nu menar jag självklart summor värt namnet - procentuellt sett kan du ju göra lika stora vinster med små summor.
Citera
2017-09-17, 13:54
  #57
Medlem
hehehos avatar
Inge svårt, lev så mycket som vanligt, skaffa ingen ny bil, gå ner i tid på jobbet (ger dig större frihet att ta långhelger med roliga grejor). du blir lyckligast om folk tror att du är som alla andra, kanske med något like rikare familj...

Skaffa hemligt nummer och tala aldrig med någon som vill investera dina pengar, det är början till helvetet
Citera
2017-09-17, 20:56
  #58
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fataru
Du har just vunnit 90 miljoner euro, i runda slängar 900 miljoner kronor, på Eurojackpot.

Hur döljer du förmögenheten från nyfiknas ögon? Med nyfikna menar jag braskande löpsedlar och rikast i sverigeartiklar, folk som vill tigga pengar, sälja in galna företagsidéer, förmögenhetsförvaltare som vill sno dig på % etc.
Det ska alltså inte gå att fråga Skatteverket, det ska inte gå att hitta via onlinetjänster. Du ska förbli en doldis på ett lagligt sätt.

Skapar du ett bolag? Stiftelse? Flyttar dom utomlands? Du ska fortfarande ha god kontroll över förmögenheten, kunna investera, spendera.

Köpa knark och gå in i dimman är inte vad som efterfrågas.

Jag låter bli att skryta.

Knark kommer jag förstås att köpa. Opium, morfin och oxykodon. Vad skulle det vara för vits med att vara så rik och inte knarka?
Citera
2017-09-18, 11:09
  #59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag låter bli att skryta.

Knark kommer jag förstås att köpa. Opium, morfin och oxykodon. Vad skulle det vara för vits med att vara så rik och inte knarka?

Fråga Hans : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15149662.ab
Citera
2017-09-20, 20:50
  #60
Medlem
Det vore kul att bränna hälften av pengarna på någon form av "domedagsbunker" där man kunde avskärma sig helt från civilisationen. Eremit style.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback