Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 23:04
  #13
Medlem
Warsawpacts avatar
Har ibland med några års mellanrum lyckats få Falcon Bayerskt öl med bismak av sulfat o ättika. Har mailat bryggeriet men det verkar "bli så ibland" var svaret.
Udda.
Citera
2017-09-13, 00:02
  #14
Medlem
Griogarachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Har ibland med några års mellanrum lyckats få Falcon Bayerskt öl med bismak av sulfat o ättika. Har mailat bryggeriet men det verkar "bli så ibland" var svaret.
Udda.

Hahahaha, drack ett sexpack av dessa öl. Trodde bara att det satt i huvudet.
Citera
2017-09-14, 03:22
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Har ibland med några års mellanrum lyckats få Falcon Bayerskt öl med bismak av sulfat o ättika. Har mailat bryggeriet men det verkar "bli så ibland" var svaret.
Udda.

Tyder på dålig hygien och slarv hos Carlsberg. För ett par år sedan drogs ju Pripps Blå in, för att ölet mer eller mindre var spontanjäst redan på bryggeriet. (Öltypen ska absolut inte spontanjäsa). Carlsberg fick sanera sin utrustning.
Dricker en del öl, då jag gillar öl. Har råkat ut för feljäst öl några gånger på bolaget. Till skillnad från korkskadat vin för hundralappen eller mer, är öl för billigt för att jag ska orka gå tillbaka med det.
Det blir till att vaska i slasken.
Citera
2017-09-14, 11:20
  #16
Medlem
vikingrods avatar
Vin har man fått som smakar ättika ett par gånger, öl har jag fått med unken smak kanske 4 gånger av många, många tusen ölburkar.
Citera
2017-09-17, 18:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är inte särskilt ovanligt med defekta drycker oavsett om det är vin, cider eller öl det gäller. Felsmaker på oöppnad sprit är betydligt ovanligare, men det händer även att till exempel Calvados är korkskadad.



"Korkskadat" vin (2,4,6-trikloranisol) ger inte ättikssmakande vin; det får vinet att lukta unket.
Ättikssmaken är en helt annan defekt...
Du har säkert rätt. Jag dricker vin för berusningen och den flaskan både luktade och smakade urk. Där blev man blåsr på en go fylla.
Citera
2017-09-21, 12:43
  #18
Medlem
Korkskadat vin ja, väldigt sällsynt
Citera
2017-09-21, 14:28
  #19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKBallen
Korkskadat vin ja, väldigt sällsynt

Det skulle jag definitivt inte påstå, korkdefekt är förhållandevis vanligt (beroende på undersökningar är lågt räknat ca. 1-5 % av alla viner korkskadade, så ett vin per 100 till 20). Brukar råka ut för det då och då. Till det så har vi ju alla andra defekter, oxidation, efterjäsning på flaska och vinäger/etylacetat osv.
Citera
2017-09-21, 14:38
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det skulle jag definitivt inte påstå, korkdefekt är förhållandevis vanligt (beroende på undersökningar är lågt räknat ca. 1-5 % av alla viner korkskadade, så ett vin per 100 till 20). Brukar råka ut för det då och då. Till det så har vi ju alla andra defekter, oxidation, efterjäsning på flaska och vinäger/etylacetat osv.

Moderna skruvkorkar och syntetkorkar är förvisso inte lika charmiga som naturkorkar, men leder till 0% korkskadade viner. De sägs ha alla naturkorkens fördelar men inga av dess nackdelar. Jag tycker även att dagens naturkorkar håller högre klass än de för 20-30 år sedan. Bättre quality control i korkproduktionen kanske? Dåliga ex gallras bort vid produktionen? Vill minnas att jag reklamerade fler korkskadade flaskor på 80-90-talen än vad jag gör nu. Har för mig att korkekarna i Portugal hade någon sjukdom förra seklet som gav dåliga korkar.
Citera
2017-09-21, 14:54
  #21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Moderna skruvkorkar och syntetkorkar är förvisso inte lika charmiga som naturkorkar, men leder till 0% korkskadade viner. De sägs ha alla naturkorkens fördelar men inga av dess nackdelar. Jag tycker även att dagens naturkorkar håller högre klass än de för 20-30 år sedan. Bättre quality control i korkproduktionen kanske? Dåliga ex gallras bort vid produktionen? Vill minnas att jag reklamerade fler korkskadade flaskor på 80-90-talen än vad jag gör nu. Har för mig att korkekarna i Portugal hade någon sjukdom förra seklet som gav dåliga korkar.

Jo, det stämmer. Tycker naturkork oftast känns trevligare(jag har dock inget emot andra förslutningar) , eller så är de viner jag gillar bara förslutna med naturkork etc. Jag råkade också ut för betydligt mer korkskadade vin tidigare, antar det är bättre kvalité sedan de senaste 10-20 åren. Det har väl uppmärksammats mycket i branschen och media, vilket gjort att man ansträngt sig för att minska problemet.
Citera
2017-09-21, 16:28
  #22
Moderator
vfs avatar
En gång köpte jag en riktig nitlott från hädangångna bryggeriet (tack och lov) Åsundens Bryggeri, tyvärr hade jag inte läst ofiltrerat innan men som tur var köpte jag bara 2 flaskor.

http://www.ofiltrerat.se/2012/06/asu...undi-ljus.html
Citera
2017-09-21, 16:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhat
Nu har jag käkat mycket fisk i ett par dagar.
Varför jag nämner detta är att fisk köper jag ytters sällan.

Sen köpte jag idag ett par burkar Kopparbergs päroncider 7.0%.
Nu när jag dricker burkarna så smakar det som gammal källare luktar?

Kan det vara fisken eller fabrikationsfel på burkarna?
Jag menar naturligtvis OM det skulle vara så att det inte blandar sig bra i munnen.
Jag har borstat tänderna efter jag åt fisken för ett par timmar sedan.

För ett par veckor sen köpte vi oxå några 50cl Kopparbergs Päroncider på systemet. Dock 4.5or...
Vi reagerade också direkt på att de smakade 1800-tals-garderob. Gick inte att dricka skiten alls..
Citera
2017-09-21, 21:06
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det skulle jag definitivt inte påstå, korkdefekt är förhållandevis vanligt (beroende på undersökningar är lågt räknat ca. 1-5 % av alla viner korkskadade, så ett vin per 100 till 20). Brukar råka ut för det då och då. Till det så har vi ju alla andra defekter, oxidation, efterjäsning på flaska och vinäger/etylacetat osv.

Blir lite irriterad på mig själv då jag har provningsnoteringar på 300 viner men bara upptäckt 1 som smakat riktigt defekt, rent statistiskt borde jag ju upptäckt fler men har väl dåligt smaksinne... Eller så får jag skylla på att jag dricker mest Riesling där skruvkork är hyfsat vanligt... Skulle vara skoj om man fick nån referensprovning med "kassa" viner så man vet vad man ska leta efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback