Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 16:08
  #1
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Hej, jag ska börja styrketräna nu och undrar om det finns något jag borde tänka på innan/efter passet med tanke på att jag äter LCHF. Skulle inte säga att jag är alltför strikt, kort sagt kan man säga att jag skippar kolhydrat i huvudsak genom att ersätta bröd/ris/pasta/potatis osv med sallad och såser.

Styrketränade förr, dock inte på LCHF. Tänkte på efter träningen, funkar det och ta en banan eller ska ja helst köra på en whey?

Mvh
Citera
2017-09-12, 16:20
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är förmodligen dygnets totala intag som är viktigast, ät och träna när det passar dig, äter du en begränsad mängd kolhydrater så är det säkert ingen nackdel att lägga intagen runt träningen, men det är individuellt. Ha i åtanke att prestationen kan bli försämrad med ett minskat kolhydratsintag, beroende på vad du tränar givetvis.
Citera
2017-09-12, 16:21
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
Varför ska du ens ta nått efter gymmet? ska du göra nått direkt efter gymmet som tar 2tim? du vet väl att man inte behöver äta nått direkt efter ett gympass? utan du kan gott vänta tills du är hemma och äta en riktig måltid
Citera
2017-09-12, 16:42
  #4
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Varför ska du ens ta nått efter gymmet? ska du göra nått direkt efter gymmet som tar 2tim? du vet väl att man inte behöver äta nått direkt efter ett gympass? utan du kan gott vänta tills du är hemma och äta en riktig måltid

Tänkte på intaget av protein/kolhydater, eller är det lugnt om måltiden efter passet blir som vanligt, dvs utan kolydrater?
Citera
2017-09-12, 16:54
  #5
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Tänkte på intaget av protein/kolhydater, eller är det lugnt om måltiden efter passet blir som vanligt, dvs utan kolydrater?

Prova dig fram hur du känner. Träning sänker ju blodsockret, som tur är har du en bukspottkörtel som sköter det där åt dig. Men risk finns att du kan ha väldigt lite energi kvar efter passet.
Citera
2017-09-12, 16:55
  #6
Medlem
Du kan inte undvika kolhydrater helt så kör på. Du kommer få i dig allt du behöver. Lchf är så bra man kan äta, så det är helt perfekt för styrketräning.

Fotnot: Dock kör man inte lchf om man plockar ut och bara äter livsmedel som helt saknar kolhydrater. Det ska finnas kolhydrater i kosten; det heter ju Low carb high fat och inte "no carb high fat" Men det förstår nog alla.
Citera
2017-09-18, 12:14
  #7
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Hej, jag ska börja styrketräna nu och undrar om det finns något jag borde tänka på innan/efter passet med tanke på att jag äter LCHF. Skulle inte säga att jag är alltför strikt, kort sagt kan man säga att jag skippar kolhydrat i huvudsak genom att ersätta bröd/ris/pasta/potatis osv med sallad och såser.

Styrketränade förr, dock inte på LCHF. Tänkte på efter träningen, funkar det och ta en banan eller ska ja helst köra på en whey?

Mvh
Vassleprotein efter träningen är utmärt; mycket bättre än en banan.

Hur mycket kolhydrat du måste få i dig för att kunna prestera vet ingen, och den ende som kan ta reda på det är du, genom att testa dig fram.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är förmodligen dygnets totala intag som är viktigast, ät och träna när det passar dig, äter du en begränsad mängd kolhydrater så är det säkert ingen nackdel att lägga intagen runt träningen, men det är individuellt. Ha i åtanke att prestationen kan bli försämrad med ett minskat kolhydratsintag, beroende på vad du tränar givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Varför ska du ens ta nått efter gymmet? ska du göra nått direkt efter gymmet som tar 2tim? du vet väl att man inte behöver äta nått direkt efter ett gympass? utan du kan gott vänta tills du är hemma och äta en riktig måltid

Det är givetvis fördelaktigt att hälla i sig t ex 20 gram vassleprotein och få en stimulering av MPS direkt efter passet, som håller i sig tills nästa måltid.

Fastar man efter gymmet är man katabol tills man äter.

Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Tänkte på intaget av protein/kolhydater, eller är det lugnt om måltiden efter passet blir som vanligt, dvs utan kolydrater?
Det är inte farligt på något sätt, men det är individuellt hur man fungerar på't.
Citera
2017-09-20, 22:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Hej, jag ska börja styrketräna nu och undrar om det finns något jag borde tänka på innan/efter passet med tanke på att jag äter LCHF. Skulle inte säga att jag är alltför strikt, kort sagt kan man säga att jag skippar kolhydrat i huvudsak genom att ersätta bröd/ris/pasta/potatis osv med sallad och såser.

Styrketränade förr, dock inte på LCHF. Tänkte på efter träningen, funkar det och ta en banan eller ska ja helst köra på en whey?

Mvh

Hoppas du lyckas peta i dig tillräckligt många kalorier med bara sovel och sås då.

Att bygga extra muskelmassa som drar energi brukar vara något som kroppen unnar sig när energibehovet är mättat.
Annars finns risk för att musklerna mest bryts ned av träningen och överskott av protein ryker som energi.
”För att man ska kunna använda protein ordentligt, behöver man nämligen få i sig tillräckligt med energi, alltså kalorier. Om kroppen inte får tillräckligt med energi, används proteinet som bränsle i stället för som byggstenar.”
Källa: Livsmedelsverkets sida om protein
Med LCHF finns en risk för att äta för lite kalorier utan att märka det.
Det är därför folk tappar vikt av det, inte på grund av hopfantiserade teorier om insulin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback