Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 13:15
  #1
Medlem
Hej,

Behöver finna en lösning för att ta emot och ta ut en mindre summa om cirka 120 tkr årligen skattefritt. Beroende vad som passar bäst kan pengarna betalas in på PayPal eller som en direkt banköverföring.

Helst skulle jag vilja kunna använda ett anonymt bankkort för kontantuttag. Finns det risk att 120 tkr i utspridda uttag under årets gång kommer trigga några spärrar?

Jag är medveten om problematiken kring absolut anonyma bankkort. Finns det lösningar med målvakter som står på korten? Jag är med andra ord inte intresserad att ge ut pass eller liknande identitetshandling för halvanonymitet. Vad är det bästa man kan åstadkomma för en rimlig kostnad?

Finns det några andra fungerande lösningar för det jag försöker genomföra?

Vänliga hälsningar,
Jomtien29
Citera
2017-09-12, 13:34
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Har också kollat mycket efter detta men det verkar inte finnas 2017 Paypal lär frysa dina pengar och fråga efter typ elräkning eller annat bevis på att du är du.
Citera
2017-09-12, 13:47
  #3
Medlem
Finns noname kort, dock gällande EU lagar måste kopia av ID / pass hållas samt någon form av adress bevis.

Har dock aldrig varit med om behövt lämna ut något sådant gällande egna klienter. Sedan gäller fortfarande sekretess samt dom får inte fiska.

Så om inte gäller grovt brottslighet / terrorism kan dom inte begära ut. Misstänkt skattebrott i detta fall räknas inte om dom inte har en kopplad person redan. Alltså kan dom inte fråga vem detta okända kort tillhör, dom behöver isåfall redan veta din identitet och begära uppgifter om person X kopplad till detta kort.

Sedan 120k är en skit summa ändå, krävs flertal år ens för komma upp till grovt skattebrott. Även om alla utländska kort som används i Sverige loggas kommer ta längre period tills summa kommit bli tillräcklig hög för ens värt för SKV göra avancerad utredning.

Men ändå bättre med mindre summor årligen ta ut än ta ut 120k under kort period i ATM.

Annat alternativ är låta pengarna gå in hos 3e part som hjälper dig sedan ger dig kontanter utomlands i EUR eller USD. Du får ta med upp till motsvarande 10k€ per resa utanför EU gräns utan behöva deklarera.

Räkna med kostnad 10% för den service motsvarande 10k€ uttag i kontanter för engångs händelse. Sedan 2.5% extra avgift för just utbetalt i kontanter.
Citera
2017-09-12, 15:10
  #4
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns noname kort, dock gällande EU lagar måste kopia av ID / pass hållas samt någon form av adress bevis.

Kan du rekommendera några bra lösningar för no name kort?
Citera
2017-09-12, 15:25
  #5
Avstängd
SmokyBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomtien29
Hej,

Behöver finna en lösning för att ta emot och ta ut en mindre summa om cirka 120 tkr årligen skattefritt. Beroende vad som passar bäst kan pengarna betalas in på PayPal eller som en direkt banköverföring.

Helst skulle jag vilja kunna använda ett anonymt bankkort för kontantuttag. Finns det risk att 120 tkr i utspridda uttag under årets gång kommer trigga några spärrar?

Jag är medveten om problematiken kring absolut anonyma bankkort. Finns det lösningar med målvakter som står på korten? Jag är med andra ord inte intresserad att ge ut pass eller liknande identitetshandling för halvanonymitet. Vad är det bästa man kan åstadkomma för en rimlig kostnad?

Finns det några andra fungerande lösningar för det jag försöker genomföra?

Vänliga hälsningar,
Jomtien29

För många variabler för att kunna besvara frågan. Var bor du? Var är du skatteskyldig? Var kommer pengarna ifrån? Behöver du ens betala skatt på dem? Måste det vara via bankkonto, eller går det att lösa via WU?

Vill du inte svara här, så skicka pm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback