Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 11:43
  #1
Medlem
Voelsens avatar
Vad/vilken är egentligen bra? Eller åtmistone okej.
Varför jag frågar är nog mest för att jag funderar på prisklass ... ska man köpa en billig för att senare när man blir duktigare investera i en dyrare?
Och vad är egentligen "billigt skräp"? Är 2000kr skräp, 3000kr?
Citera
2017-09-12, 12:44
  #2
Medlem
note-its avatar
Oj ett nytt ämne som inte diskuterats i andra trådar?
Citera
2017-09-12, 13:38
  #3
Medlem
crippledmfs avatar
Jag har spelat gitarr i över 10 år och "billigt skräp" är dåliga gitarrer med okända märken. Jag själv har spelat på en stålsträngad värd 1000 spänn i flera år och den funkar kanonbra och då spelar jag i regel dagligen och flera olika typer av genrer.

Det som gör en gitarr bra är upp till ägaren, alla tycker olika. Jag har spelat på gitarrer för 25000 som jag verkligen tyckte var skittråkiga. Min favoritgitarr är en gammal nylonsträngad köpt på loppis för några hundralappar

Så mitt råd är att satsa på en stålsträngad för drygt 1000 spänn, kolla blocket och begagnade gitarrer. Finns väldigt prisvärda gitarrer i den klassen för en nybörjare men som ändå funkar i längden. Rent generellt skulle jag inte satsa på ett "nybörjarpaket" i en musikaffär med väska och dylikt för du får inte ut lika mycket för pengarna.

Satsa på en lite äldre stålsträngad i riktigt trä på blocket runt 1000-lappen. Kolla så den ser okej ut och kolla framförallt stämskruvarna. Köp ett par nya strängar för 200-300 och sen har du troligtvis en gitarr som kommer hålla i många år
Citera
2017-09-12, 13:55
  #4
Medlem
ahh 1000 klassen räcker du e bra dum om du lägger mer än 2000 ... eller så är du osunt rik
Citera
2017-09-12, 15:51
  #5
Medlem
Instämmer med ovan, lägg inte mer än tusen spänn på skiten.
Citera
2017-09-12, 16:07
  #6
Medlem
pillenottens avatar
Det finns hyggliga massproducerade för 3000 t.ex Cort eller Yamaha, riktigt bra för 6-10K t. t.ex Furch. Svinbra bra mellan 12 och 30, Furch, Martin, Taylor, Lowden, Larrivee mfl - sedan börjar nog varje snäpp "bättre" kosta en dubblering och då handlar det kanske ännu mer om personliga klangpreferenser.
Att lära sig spela gitarr är inte helt trivialt, men fanimej snudd på hopplöst på ett ospelbart instrument
__________________
Senast redigerad av pillenotten 2017-09-12 kl. 16:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback