Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 09:57
  #1
Medlem
Librarians avatar
Har suttit i ett tag nu och funderat på nästa dator och har kommit fram till följande konfiguration.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10694769/


Vad tror ni om detta? Är det något jag har glömt, eller något som jag borde lägga till / ta bort / förändra?

Räcker PSU:n? Passar kylningen?
Citera
2017-09-12, 10:23
  #2
Medlem
Du skrev inte vad du ska använda den till så jag får anta att du ska läsa lite Hat-Aftonbladet och Vänsterextremist-Expressen och kolla på youtube.

Du kan få en dator för några få tusenlappar som klarar dina behov.
Citera
2017-09-12, 10:30
  #3
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Du skrev inte vad du ska använda den till så jag får anta att du ska läsa lite Hat-Aftonbladet och Vänsterextremist-Expressen och kolla på youtube.

Du kan få en dator för några få tusenlappar som klarar dina behov.

Bild- och videoredigering samt spel.
Citera
2017-09-12, 10:30
  #4
Medlem
Men vafan tror du?
Om du köper den dyraste datorn på marknaden på inet så kommer den obviously att klara dina behov.

Och om du hade haft annorlunda behov som faktiskt behöver dyra komponenter så hade du inte behövt fråga här.
Citera
2017-09-12, 10:52
  #5
Medlem
44 kylflänsar?
Citera
2017-09-12, 11:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Har suttit i ett tag nu och funderat på nästa dator och har kommit fram till följande konfiguration.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10694769/


Vad tror ni om detta? Är det något jag har glömt, eller något som jag borde lägga till / ta bort / förändra?

Räcker PSU:n? Passar kylningen?

Varför har du valt just dessa delar?
Citera
2017-09-12, 11:15
  #7
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men vafan tror du?
Om du köper den dyraste datorn på marknaden på inet så kommer den obviously att klara dina behov.

Och om du hade haft annorlunda behov som faktiskt behöver dyra komponenter så hade du inte behövt fråga här.

Jag behöver veta om allt fungerar bra tillsammans, om det är något jag borde lägga till / ta bort / förändra för att allt ska fungera som det ska.

Den är nog långt från den dyraste på marknaden, vad det nu har med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
44 kylflänsar?

Nej nej, 1 kylfläns (eller ska man ha 1 per RAM-minnessticka?)

Du kollar nog på hur många de har på lager

Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Varför har du valt just dessa delar?

Läst lite benchmarks och vill ha något som är hållbart under en längre tid när det kommer till tyngre redigering och vid tillfälle - tunga spel.

Största anledningen är helt enkelt att jag vill kompromissa så lite som möjligt, men har inte plånboken att köpa det allra värsta av allt.
Citera
2017-09-12, 11:18
  #8
Medlem
Librarians avatar
Alternativt: Med en budget på 40 000 (give or take) vad skulle ni sätta ihop för dator, inkl skärm (fokus på färgåtergivning) och tangentbord?
Citera
2017-09-12, 14:06
  #9
Medlem
Förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10695383/

Ska du primärt hålla på med bild/videoredigering/CAD så ska du ha en stor skärm

Lite frågor då.......

Nätagget du länkar till är ett 80+Bronze, och kostar mer än ett bra 80+ guld

CPU kylaren, ta en bra luftkylare istället, det låter mindre och kyler mest troligt lika bra, om du nu inte ska hålla på med extrem OC.

Chassiet, dyrt som faan, några funktioner i det chassiet du behöver som inte finns i andra bra chassien ?

Samma sak med moderkortet, extremt dyrt.

Känns som att du lagt fokus på att komma upp i de 40k istället för att tänka på vilka funktioner du verkligen behöver och bygga en dator från det
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-09-12 kl. 14:36.
Citera
2017-09-12, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
44 kylflänsar?

Du tittar på lagersaldot
Citera
2017-09-12, 14:28
  #11
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Alternativt: Med en budget på 40 000 (give or take) vad skulle ni sätta ihop för dator, inkl skärm (fokus på färgåtergivning) och tangentbord?
27" Kom igen, Dell UP3218K har du råd med, och inte bara en, utan tre plus en extra rad på höjden. Ungefär lika mycket waste of money som en ny toppspecad dator som går ner till hälften inom ett par månader.
Citera
2017-09-12, 14:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag behöver veta om allt fungerar bra tillsammans, om det är något jag borde lägga till / ta bort / förändra för att allt ska fungera som det ska.

Den är nog långt från den dyraste på marknaden, vad det nu har med saken att göra.



Nej nej, 1 kylfläns (eller ska man ha 1 per RAM-minnessticka?)

Du kollar nog på hur många de har på lager



Läst lite benchmarks och vill ha något som är hållbart under en längre tid när det kommer till tyngre redigering och vid tillfälle - tunga spel.

Största anledningen är helt enkelt att jag vill kompromissa så lite som möjligt, men har inte plånboken att köpa det allra värsta av allt.

Med en budget på 40k är det väl bara att köpa ett vanligt paket? Inet/webhallen motsv har säkerligen sådana paket. Sen bygger de ihop datorn åt dig så du slipper. Du verkar inte ha så mycket erfarenhet så det är nog bäst att låta dem göra jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback