Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 03:08
  #1
Medlem
Drinkycrows avatar
Hej flashback!

Jag startade nyss en tråd i spelforat. Jag brukar inte posta där, så var lite osäker på var min tråd skulle ligga. I slutet av min TS skrev jag något jag även sett andra skriva förut. Ett litet meddelande till mod som egentligen bara sa att jag letade först och att om den var felplacerad vore det snällt om tråden blev flyttad rätt och inte till PK.

Nu vet jag att det egentligen är överflödigt(särskilt att ge mod "tillåtelse" att flytta) men jag är inte den enda som gör såhär.

Skulle det inte var väldigt enkelt att låta användare, när de gör en trådstart även skriva "notes for mod" som bara mod kan se? Jag menar mod kan ju fortfarande skita i vad man skriver där, men då behöver inte alla andra läsa just det.

Jag vet att det inte är ett stort problem eller så, men lösningen verkar den med rätt enkel. Den ger trådskaparen en chans att redan i förväg förklara varför den anser tråden är existensberättigad(förlåt tappat svensk grammatik helt). Som jag redan sagt så kan ju varje mod själv bestämma om den ens läser dessa anteckningar och om funktionen på något sätt missbrukas kan ju mod bara "inte läsa" galenskapen.

Jag tänker att det är en funktion som oftast inte används men som i bästa fall kan förhindra hela tråd skapas -> tråd låses -> tråd öppnas efter pm med ts, som ändå händer ibland. Den kan även hjälpa folk att inte få sina trådar papperskorgade genom att kort och koncist förklara varför scopet på sagda tråd är utanför scopet på befintliga trådar, eller varför man inte valde att posta i stora tråden om XXXX.

Jag är rätt full,dum ide kanske? Worst case scenario slipper läsarna gå igenom oss(parnoida) användares pre-emptive försvarstal gentemot respektive mod.
Citera
2017-09-12, 03:44
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vet man inte var en tråd ska ligga kan man skicka pm till moderator eller använda (FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
§
Citera
2017-09-12, 06:29
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Hej flashback!

Jag startade nyss en tråd i spelforat. Jag brukar inte posta där, så var lite osäker på var min tråd skulle ligga. I slutet av min TS skrev jag något jag även sett andra skriva förut. Ett litet meddelande till mod som egentligen bara sa att jag letade först och att om den var felplacerad vore det snällt om tråden blev flyttad rätt och inte till PK.

Nu vet jag att det egentligen är överflödigt(särskilt att ge mod "tillåtelse" att flytta) men jag är inte den enda som gör såhär.

De där dumheterna är bara störande och ren OT som jag ser det.

Behöver en tråd flyttas så gör mod det oavsett om någon "tillåtelse" givits eller ej. En sådan skrivning i en trådstart är därför totalt onödig.
Citera
2017-09-12, 08:04
  #4
Avstängd
Det är väl två saker man vill säga samtidigt med "mod får gärna flytta tråden":

* Du får flytta den men inte slänga den (försök till tvång).
* Flytta den gärna istället för att slänga den (försök till smörande).

Jag vet inte vilket som fungerar bäst på mods
Citera
2017-09-12, 09:06
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Det är väl två saker man vill säga samtidigt med "mod får gärna flytta tråden":

* Du får flytta den men inte slänga den (försök till tvång).
* Flytta den gärna istället för att slänga den (försök till smörande).

Jag vet inte vilket som fungerar bäst på mods

Självklart inget av detta.

Vad en användare skriver har inte med saken att göra. Ska en tråd korgas, så ska den och ska en tråd flyttas, så ska den.

Vad en användare skriver om detta är bara OT i tråden.
Citera
2017-09-12, 11:29
  #6
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag tänker att det är en funktion som oftast inte används men som i bästa fall kan förhindra hela tråd skapas -> tråd låses -> tråd öppnas efter pm med ts, som ändå händer ibland. Den kan även hjälpa folk att inte få sina trådar papperskorgade genom att kort och koncist förklara varför scopet på sagda tråd är utanför scopet på befintliga trådar, eller varför man inte valde att posta i stora tråden om XXXX.

Jag är rätt full,dum ide kanske? Worst case scenario slipper läsarna gå igenom oss(parnoida) användares pre-emptive försvarstal gentemot respektive mod.

Det är ingen dålig idé. Kreativt tänkt. Men förslaget går, som jag ser det, inte ihop med det egna ansvar från användarnas sida som följer med netikettregel 0.02: ''Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd.''

Jag antar att en sådan funktion skulle innebära en del extrajobb för de tekniker, som får förverkliga funktionen på något sätt. Jag tycker att rätt tillvägagångssätt är att använda sig av den tråd som existerar för att fråga var man ska placera sin tråd eller PM:a en mod i det forum där man funderar på att placera sin tråd i och fråga: ''Passar den här trådstarten här?'' Jag kan inte tala för andra moderatorer, men jag brukar själv svara på sådana PM relativt snabbt och kan då avgöra om användarens fråga passar in i forumet ifråga som en egen trådstart eller i en befintlig tråd.

Att skriva en notis i form av någonting i stil med ''Vet inte om jag har placerat rätt, mod kan flytta'' spelar ingen roll, oavsett om kommentaren är synlig eller osynlig för användare. Orsaken är att moderatorerna i det aktuella forumet kommer att göra bedömningen om en flytt eller papperskorgning är nödvändig ändå.
Citera
2017-09-12, 19:14
  #7
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Hej flashback!

Jag startade nyss en tråd i spelforat. Jag brukar inte posta där, så var lite osäker på var min tråd skulle ligga. I slutet av min TS skrev jag något jag även sett andra skriva förut. Ett litet meddelande till mod som egentligen bara sa att jag letade först och att om den var felplacerad vore det snällt om tråden blev flyttad rätt och inte till PK.

Nu vet jag att det egentligen är överflödigt(särskilt att ge mod "tillåtelse" att flytta) men jag är inte den enda som gör såhär.

Skulle det inte var väldigt enkelt att låta användare, när de gör en trådstart även skriva "notes for mod" som bara mod kan se? Jag menar mod kan ju fortfarande skita i vad man skriver där, men då behöver inte alla andra läsa just det.

Jag vet att det inte är ett stort problem eller så, men lösningen verkar den med rätt enkel. Den ger trådskaparen en chans att redan i förväg förklara varför den anser tråden är existensberättigad(förlåt tappat svensk grammatik helt). Som jag redan sagt så kan ju varje mod själv bestämma om den ens läser dessa anteckningar och om funktionen på något sätt missbrukas kan ju mod bara "inte läsa" galenskapen.

Jag tänker att det är en funktion som oftast inte används men som i bästa fall kan förhindra hela tråd skapas -> tråd låses -> tråd öppnas efter pm med ts, som ändå händer ibland. Den kan även hjälpa folk att inte få sina trådar papperskorgade genom att kort och koncist förklara varför scopet på sagda tråd är utanför scopet på befintliga trådar, eller varför man inte valde att posta i stora tråden om XXXX.

Jag är rätt full,dum ide kanske? Worst case scenario slipper läsarna gå igenom oss(parnoida) användares pre-emptive försvarstal gentemot respektive mod.
Jag gillar kreativa idéer som kan tillföra forumet bra saker!

Problemet med ditt förslag är dock (som jag ser det) att bara moderatorerna kommer att se det.
Risken är alltså att vi andra "rättskaffens" medlemmar kommer att snabbt som attan slänga oss på RP och anmäla tråden för 0.02. Då blir det med ens dubbelt jobb för "de som kallar sig mods" att svara på det dolda meddelandet samt dessutom hantera rapporten.

Jag tror jag fortsätter att lägga min röst på "Undrar du var du ska placera din tråd...".

Låt dock inte detta avskräcka dig utan kom med fler förslag - som vi kan såga...
*skojar bara*
Citera
2017-09-13, 14:10
  #8
Moderator
Protons avatar
Förstår inte riktigt varför detta ska implementeras.

Det är ju som bekant användarnas ansvar att tillse att tråden hamnar på rätt plats i forumet, för det andra undrar jag om vitsen med att argumentera för en tråds existensberättigande som en dold kommentar till moderatorerna.

Är det så att man behöver argumentera för trådens existensberättigande tyder det ju på att man på förhand vet om att trådstarten är undermålig och riskerar att kastas, är det då inte bättre att istället lägga energin på att prestera en begriplig och läsbar/läsvärd trådstart, så uppstår ju aldrig problemet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback