Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 17:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colifopoli
Tror du att det är så pass jävligt? Då är det ju mer värt för mg att söka till FFL tillexempel och göra 5 år. Istället för att chansa ifall jag blir antagen om nått år eller inte. Tycker du inte?


Du får skaffa dig några meriterande specialkunskaper på civil väg, och helst några som väldigt få besitter.

Det samma gäller FFL också, om man ska tro det som skrivs här. Väldigt många söker så det krävs topp kondition, styrka, skalle. Eller specialkompetens.
Citera
2017-09-12, 17:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colifopoli
På riktigt? Läste du vad det stod i inlägget?

Ja, på riktigt. Vad är det jag inte skulle förstå? Din bild av narkotika överensstämmer inte med statens eller för den delen, lagbokens, och därför är du inte välkommen då det är grundläggande värderingar som visar tydligt en persons karaktär.

Säga vad man vill om statens inställning till just cannabis, men du får väl hålla med om att det var jävligt korkat gjort och att du inte på något sätt framstår som en särskilt bra person att utbilda till att panga folk?

Visst, disciplinen hade du säkert mått bra av, men den kan du uppnå på annat sätt likväl.
Citera
2017-09-12, 19:37
  #15
Medlem
HRTs avatar
Är det inte lika bra och erkänna för sig själv?
Klarar man inte intagningsprov till GMU och sen tappar motivationen, ja då klarar du knappast legionens inträdesprov eller behålla motivationen där.
Alla vill vara specialförbands militärer eller värsta special operators tills det är dags att göra vad de gör för att nå dit.
Genvägar, papperskrigare och wannabes!
Hitta något som du är bra på, och satsa på det, sluta ta droger! Det lär knappast vara en enda gång, har hört det tusen gånger. Fram tills man åker dit har det alltid varit frekvent
Citera
2017-09-12, 21:08
  #16
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colifopoli
Men att satsa på civil jobb/skola är ju precis det motsatta vad jag vill göra.
Är det så att det är helt omöjligt att komma in i svenska försvaret så får det ju bli FFL.
Du säger att inte vem som helst får gå med där heller, det förstår jag. Men om jag inte söker så kan jag ju omöjligt veta vilka chanser jag har.

Menar bara att du ska vara förberedd fysiskt och gärna kunna lite franska.
Citera
2017-09-12, 22:19
  #17
Medlem
ärligt talat, om du tror att du pallar med att vara här nere, och förlora mycket av kontakten med Sverige och vänner/familj, bara kom ner till legionen. Det är inte så gloriöst som filmer och dokumentärerna får det att framstå som dock

Det snackas mycket om intagningen och så, men det viktigaste där är inte fysiken (jo givetvist finns det krav etc, men det är inte den som gör mest armhävningar som kommer in...)De måste tro på att det är värt att anställa dig, att du stannar och inte deserterar för att det är tråkigt ett tag eller för att de (väldigt omoderna) reglerna eller pedagogiken inte passar dig.
Legionen är ett äventyr i början, men sen kommer verkligheten, och det är inte alltid så skoj.. Men legionen är vad den är.

Protip: På intervjuerna ska du vara seriös, och gärna använda ord som "militär karriär" "stanna länge" etc, och eventuellt "drogdomarna gör det svårt att få ett bra jobb i Sverige" och självklart inte "jag vill döda talibaner och negrer..." eller "ett upp till 5 år kort äventyr". Du ska vara ärlig, men inte dum. Du har en bakgrund med lättare droger som kan bevisas. det är väl en offentlig handling så det kommer de luska ut. Och de vill inte ha in fler som kommer knarka på jobbet, så på drogtestet måste du vara helt ren, och du måste förstå att både säga och visa att "det är en period av livet du vill lämna bakom dig" för bästa chans. En ung motiverad och vältränad svensk har goda chanser. Och ja, kan du åtminstonde lite franska när du kommer ner blir det mycket enklare för dig.

Lycka till! Kanske möts vi i dörren, du på väg in, jag, äntligen på väg ut
Citera
2017-09-12, 23:11
  #18
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilman
ärligt talat, om du tror att du pallar med att vara här nere, och förlora mycket av kontakten med Sverige och vänner/familj, bara kom ner till legionen. Det är inte så gloriöst som filmer och dokumentärerna får det att framstå som dock

Det snackas mycket om intagningen och så, men det viktigaste där är inte fysiken (jo givetvist finns det krav etc, men det är inte den som gör mest armhävningar som kommer in...)De måste tro på att det är värt att anställa dig, att du stannar och inte deserterar för att det är tråkigt ett tag eller för att de (väldigt omoderna) reglerna eller pedagogiken inte passar dig.
Legionen är ett äventyr i början, men sen kommer verkligheten, och det är inte alltid så skoj.. Men legionen är vad den är.

Protip: På intervjuerna ska du vara seriös, och gärna använda ord som "militär karriär" "stanna länge" etc, och eventuellt "drogdomarna gör det svårt att få ett bra jobb i Sverige" och självklart inte "jag vill döda talibaner och negrer..." eller "ett upp till 5 år kort äventyr". Du ska vara ärlig, men inte dum. Du har en bakgrund med lättare droger som kan bevisas. det är väl en offentlig handling så det kommer de luska ut. Och de vill inte ha in fler som kommer knarka på jobbet, så på drogtestet måste du vara helt ren, och du måste förstå att både säga och visa att "det är en period av livet du vill lämna bakom dig" för bästa chans. En ung motiverad och vältränad svensk har goda chanser. Och ja, kan du åtminstonde lite franska när du kommer ner blir det mycket enklare för dig.

Lycka till! Kanske möts vi i dörren, du på väg in, jag, äntligen på väg ut
Utan att ta ställning till TS dumheter, frågar jag mig om FFL har tillgång till svenskt bötesregister, Det är ju inte precis fängelsedomar (straffregister) utan idioti som dagens ungdom håller på med.

Här ska vi skilja med narkomaner som är fast i ämnen, och dumma idioter.

En sak är att medge dumheter i intervju, en annan att FFL skulle ha tillgång till det svenska bötesregistret.
Citera
2017-09-15, 20:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Utan att ta ställning till TS dumheter, frågar jag mig om FFL har tillgång till svenskt bötesregister, Det är ju inte precis fängelsedomar (straffregister) utan idioti som dagens ungdom håller på med.

Här ska vi skilja med narkomaner som är fast i ämnen, och dumma idioter.

En sak är att medge dumheter i intervju, en annan att FFL skulle ha tillgång till det svenska bötesregistret.


Jo, nej är det inte lättåtkomliga officiella uppgifter så är det ju svårt (och för mycket arbete) för dem att komma åt. Så isåfall är det bara att vara kylig under förhören.

Tror det kan vara bra för vilsna svenska pojkar att uppleva legionen. Även om de bara pallar med några månader, så kommer det ge dem en ny bild på världen och sina egna privilegier och möjligheter.
Ingen bryr sig egentligen om de deserterar, bara de håller käft sen och inte skryter om sina två veckor som "dödscommandosoldat"

Inte för att vi verkligen behöver späda på bilden av att svenskar kommer ner och sen åker hem igen illa kvickt, men men..
Citera
2017-09-17, 21:58
  #20
Medlem
Jan66s avatar
Det är bara att läsa berättelser på nätet så ser du att det inte är så lätt att bli antagen.
Och utan kunskaper i franska språket så kan du inte ens fylla i papper = ännu mindre chans att göra något vettigt jobb...
Citera
2017-09-18, 07:04
  #21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Det är bara att läsa berättelser på nätet så ser du att det inte är så lätt att bli antagen.
Och utan kunskaper i franska språket så kan du inte ens fylla i papper = ännu mindre chans att göra något vettigt jobb...
Jag har en känsla att franskan bildligt talat kommer att "dunkas in under utbildningen", för övrigt behöver man knappast någon franska för att "Marche ou crève" - Marchera eller dö.
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-09-18 kl. 07:42.
Citera
2017-10-07, 21:12
  #22
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har en känsla att franskan bildligt talat kommer att "dunkas in under utbildningen", för övrigt behöver man knappast någon franska för att "Marche ou crève" - Marchera eller dö.

Att TALA franska är en sak, men man tröttnar nog snart på att vara längst ned i systemet utan chans att avancera...
Citera
2017-10-08, 07:56
  #23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Att TALA franska är en sak, men man tröttnar nog snart på att vara längst ned i systemet utan chans att avancera...
Kallar du underofficer/underbefäl längst ned i systemet så har du rätt.

http://www.legion-recrute.com/mdl/in...itre=Carrieres
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-10-08 kl. 08:01.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback