Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-11, 22:13
  #1
Medlem
halloj

Köpte mig en ny elgitarr igår, en Epiphone les paul.
det är den 5e strängen nedifrån, "den tjocka". Men det skorrar bara när jag trycker in Första till tredje.
Har provat att höja strängarna genom att skruva där nere vid stallet och även att stämma åt strängen lite hårdare. Då får jag bort lite utav "skorret" men det går fan inte att få bort det helt.

Gitarren är splitteny, köpte den på 4sound i uppsala i förrgår.
Citera
2017-09-11, 23:13
  #2
Medlem
vigiers avatar
Budgetgitarrer är sällan bandslipade och optimerade för låg stränghöjd utan rassel. Det ska gå fort och helst kosta gratis att bygga dom så då blir kvalitén lidande istället. Dessutom rasslar nya strängar mer än inspelade. Reliefen på halsen kan vara felaktig och behöva justeras också. Ge den en veckas speltid så kan det bli lite bättre, annars får du nog reklamera den. Planing/bandslip och setup kostar tyvärr mer än gitarren i sig.
Citera
2017-09-12, 16:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigier
Budgetgitarrer är sällan bandslipade och optimerade för låg stränghöjd utan rassel. Det ska gå fort och helst kosta gratis att bygga dom så då blir kvalitén lidande istället. Dessutom rasslar nya strängar mer än inspelade. Reliefen på halsen kan vara felaktig och behöva justeras också. Ge den en veckas speltid så kan det bli lite bättre, annars får du nog reklamera den. Planing/bandslip och setup kostar tyvärr mer än gitarren i sig.

Men alla andra strängar är perfekta och skorrar ingenting.
Citera
2017-09-13, 08:44
  #4
Medlem
theRockyDenniss avatar
Hej!

Trist men så kan det tyvärr bli ibland.
Kika lite på detta, det kan förklara ditt problem:
http://www.guitarbitz.com/trussrod-adjustment-i50
Ett alternativ är sadelbyte för att ytterligare höja strängarna. Är du nybörjare bör du inte ge dig på sadelbyte själv eller spänna skruven i halsen!
Den låga E-strängen vibrerar/svänger också mer än t ex. höga E så där finns ett litet dilemma också om strängarna ligger för nära banden. 4-Sound borde kunna hjälpa dig tycker jag.
Lycka till med spelandet!
Citera
2017-09-13, 09:51
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Reklamera gitarren. Det är ett oskick att man säljer instrument i det här skicket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback