Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-11, 20:23
  #1
Medlem
Jag sitter och tittar på Vetenskapens värld om utgrävningar/fynd från runt 1000-talet/vikingatiden. Utgrävningar av begravningsplatser med frilagda skelett m.m. Vad jag förstått så tar det en "hyfsat" lång tid att göra detta.

Hur gör man för att skydda platsen då man inte är där? Jag menar, så att inte någon svamp- eller bärplockare, jägare, skogsvandrare, kanske vildsvin/vilt stömlar ned i utgrävningen då utgrävarna inte är på plats?

Tillägger att jag ser de har plast-remsor uppsatta som "staket", men är det allt? Kan ju lova att om jag stötte på ngt liknande skulle jag gärna gå därifrån med ett kranium i svampkorgen.
__________________
Senast redigerad av tictaco 2017-09-11 kl. 20:36.
Citera
2017-09-11, 21:10
  #2
Medlem
Det behöver de inte eftersom svenska arkeologer slänger 99,99% av fynden.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2017-09-11 kl. 21:13.
Citera
2017-09-12, 08:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Det behöver de inte eftersom svenska arkeologer slänger 99,99% av fynden.

Vid min stuga på Gotland grävs det titt som tätt efter diverse saker. Det är, precis som du säger oftast bara band runt själva siten, ofta även med ett stort tält över. Arkeologerna har oftast en begränsad tid på sig att göra utgrävningen så dem bor i tält och vagnar runt omkring under den tiden dem fått tillstånd att gräva.
Citera
2017-09-13, 11:50
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ett av de bästa skydden är att inte berätta om utgrävningen förrän den är klar. Annars är det avspärrningar, och i vissa fall vakter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback