• 1
  • 2
2017-09-11, 17:53
Medlem
Samuelkdens avatar
Tjo!

Befinner mig i en ganska tråkig fas av livet, där det inte händer så mycket helt enkelt. Har bestämt mig för att skaffa mig en hobby som får mig att känna mig levande, och jag funderar på att köpa en cross (250-2t). Syftet med den skulle vara att köra där & när jag behagar. Jag inbillar mig att jag vet hur man hanterar en cross, och jag har kunskap om generella trafikregler genom bilkörning.

Har alltid tyckt om att cykla, men jag känner att en hoj skulle vara lite mer spännande. I allra värsta fall blir jag stoppad och åker fast för olovlig körning. Självklart skulle jag bära hjälm och följa diverse trafikregler. Har roffat åt mig information om hur svårt det är att smita från snuten (såvida det är en bil som följer efter mig), och det verkar inte som någonting jättesvårt. Har ingen lust att införskaffa AM/A1-körkort så jag tror jag skippar den delen.

Jag bor söder om Stockholm i en villa med garage om det spelar någon roll.

pros:
+ adrenalinkick, dels av att åka som en raket genom skogen, dels av att åka ännu fortare från snuten
+ känna sig levande
+ lära sig meka
+ skåda den fina naturen, eller iallafall försöka hinna med det
+ kunna åka vart man vill, när man vill
+ etc etc

cons:
- kostar fan 20 papp för en bra cross
- ingen höjdare med dagsböter upp över öronen
- prickar i registret är inget o hänga i granen
- etc etc

Om jag ska gå till väga med detta, har ni några rekommendationer på hojar just för denna typ av åkande? 450-4t eller 250-2t? Eller något annat? Är helt ny i den här branschen

Vad tycks? Dum idé?
Senast redigerad av Samuelkden 2017-09-11 kl. 17:59.
Citera
2017-09-11, 17:59
Medlem
Avva66s avatar
Kan du meka? De kräver en hel del underhåll.
Citera
2017-09-11, 18:14
Medlem
rostigamazons avatar
Jag har tänkt samma sak, måste vara härligt att åka ut i skogen på en hoj.
Citera
2017-09-11, 18:16
Medlem
Nu är ju en cross olaglig att köra utanför bana oavsett om du har körkort eller ej så på det sättet är det ju skitsamma.

Däremot skulle du ju även kunna åka dit på terrängkörningslagen eller vad det heter. En vild gissning är att det är värre än olovlig körning.
Citera
2017-09-11, 18:19
Medlem
Mackemyras avatar
Vad skulle Herr Blå göra mitt i skogen?

Jag skulle vara mer orolig över; https://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C...%B6rningslagen
Citera
2017-09-11, 18:20
Medlem
Som rubrik skriver du "åka runt i skogen" men det verkar som att du menar landsvägar?
Om du vill åka i skogen rekommenderas en 2t, om du ska åka på vägar så välj 4t.
Du kommer behöva meka med dem, olje- och filterbyte ungefär var tionde timme och kolvbyte var 100:e timme brukar man säga rent generellt. Räkna med att småsaker behövs byta då och då.
Har du en cross som du lär dig använda som den ska så behöver du inte oroa dig för polisen, du har ändå ingen skylt och kan ta närmaste cykelväg/skogsväg.
Det ÄR härligt, finns ingen bättre känsla. Men jag rekommenderar en 4-takt, t.ex YZ450, KTM 450, etc. med gatudäck på. Då kan du ta hörnen utan någon särkild erfarenhet och kan trixa runt med den.
Ingen dum idé, välkommen till communityt. Dö inte bara.
Citera
2017-09-11, 18:55
Medlem
cacas avatar
Problemet för dig är att du ska ta dig från din villa till skogen och då antar jag att du måste åka på vanlig väg, det är troligen där polisen kommer ta dig förr eller senare, och ja de kan använda bilen för stoppa dig, en bump och du ligger på backen.
Annars är det inte helt ovanligt att det dyker upp en polis på enduro hoj och den kommer du inte klara av köra ifrån. Här där jag bor så rensade de i princip bort alla trimmade mopeder och någon som körde cross omkring på cykelvägar osv genom använda en polis på enduro hoj, han la sig bara bakom och sen körde han in i bakhjulet på mopederna och ungarna låg som plockepinn längs cykelvägarna!
Citera
2017-09-11, 19:19
Medlem
SKiTSURs avatar
4t alla dagar i veckan om du inte är duktig på Mekka skulle jag säga. Visst måste du mekka lite då också men inte alls lika mycket. Och ang enduro poliser.. Kan väl inte krylla av dom direkt? Hörde alltid dessa hot när jag var 15 och körde trimmad moppe eller cross. Och kan man inte köra ifrån en bil på cross kan man lika gärna börja motionscykla!
Citera
2017-09-11, 19:25
Medlem
INTPs avatar
Om du kommer köra en enda meter på allmän väg ska du ha en hoj med lysen etc (för att alla som kan köra över dig ska se DIG, inte för att du ska se omgivningen), och det diskvalificerar de flesta crossarna. Endurohojar däremot är lämpliga, och faktiskt bättre anpassade för skogskörning än crossar som hör hemma på tävlingsbanan.
Citera
2017-09-11, 19:47
Medlem
Självklart ska du åka 4-takt, de låter knappt vid låga varv och du kan glida fram utan att någon blir störd plus du behöver inte meka så ofta, eller nästan aldrig meka om du orkar med tyngden på en Honda XR600R som är trevliga evighetsmaskiner, har en själv plus du har lyse så du ser laglig ut när du åker.

Annars finns det trevliga 4-takts crossar men de kräver lite mer underhåll och är dyrare men de är bra om vill sladda runt eller ska du bara njuta av att åka så köp en välvårdad 4-taktare som inte renodlad cross.
Senast redigerad av DirkDC 2017-09-11 kl. 19:49.
Citera
2017-09-11, 19:49
kör på ts, ett underbart tidsfördriv, och även mekandet kan vara lite små roligt om man har intresse för det.

20k för en cross, ja sköter du om den tappar den inte speciellt mycket i värde på ett par år.
dyrast är alla saker omkring, kläder och utrustning, och slitage delar.

smartast är att ta cross till utvalt ställe och köra, eller att köpa en enduro hoj, och köra utan kortet.

att köra en vanlig cross på allmän väg är inte att rekomendera, polisen kommer jaga dig så fort dom ser dig, och du sliter gummi så in åt helvete, cross däcken är inte gjorda för asfalt som enduro däcken är.

och du kanske kommer undan polisen ett par gånger, men ser dom dig på fel ställe plockar dom dig ganska fort för topphastigheten är inte så rockig på en cross, men 0-100 går det fort
Citera
2017-09-11, 20:44
Medlem
SKiTSURs avatar
Hehe som ovanstående skrev att topphastigheten inte är så hög. Men inte har jag sett en grisbil köra särskilt fort i skogen. Sålänge du har skog i närheten och snälla grannar så är det bara att gasa på! Och som någon annan skrev, 4 takt går att köra ganska tyst också. Fast enduro är nog bäst så ser du iaf lite laglydig ut ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in