Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-11, 17:52
  #1
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693278/

Vad tror ni om denna?

Monterar själv och fixar os via kinguin. Behöver man köpa till mejslar osv eller följer det med?
Citera
2017-09-11, 18:04
  #2
Medlem
Processorn stödjer inte upp till 3000mhz på RAM, så om det är mycket billigare att köpa med en lägre frekvens så bör du väl göra det. Dock om det knappt skiljer i pris så kvittar det väl. Det enda är att dina 3000Mhz kommer köra på 2400 oavsett.
Citera
2017-09-11, 18:06
  #3
Medlem
Vi tar det från början

I din lista så saknas det chassie och nätaggregat.

Jag antar att datorn primärt ska användas till att spela med, så då är frågan vilken upplösning du spelar på ?

Vad får datorn kosta som mest ?

Jag avråder att köpa ett Intelsystem i nuläget med tanke på att Intel i dagarna släpper sin nya generation Coffelake, därav så rekommenderar jag ett Ryzensystem.

Behöver du en lagringsdisk ?

Vad gäller cpukylare, så gå på en pure rock istället.

Jag kan göra en lista som förslag.
Citera
2017-09-11, 18:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vi tar det från början

I din lista så saknas det chassie och nätaggregat.

Jag antar att datorn primärt ska användas till att spela med, så då är frågan vilken upplösning du spelar på ?

Vad får datorn kosta som mest ?

Jag avråder att köpa ett Intelsystem i nuläget med tanke på att Intel i dagarna släpper sin nya generation Coffelake, därav så rekommenderar jag ett Ryzensystem.

Behöver du en lagringsdisk ?

Vad gäller cpukylare, så gå på en pure rock istället.

Jag kan göra en lista som förslag.

Glömde lägga till chassi! Kommer lira 1080p 144 hz, funderat på 1070 istället, men jag är i valet och kvalet på den frågan. Vill verkligen inte sitta och ångra mig.

Edit: Gör gärna en lista åt mig! Omkring 13-14 000kr är max budget.
__________________
Senast redigerad av yearsandyears 2017-09-11 kl. 18:12.
Citera
2017-09-11, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yearsandyears
Glömde lägga till chassi! Kommer lira 1080p 144 hz, funderat på 1070 istället, men jag är i valet och kvalet på den frågan. Vill verkligen inte sitta och ångra mig.

Edit: Gör gärna en lista åt mig!

Kör du 1080p så är ett 1070 kort mer än tillräckligt, tom ett 1060 V2 kort klarar uppgiften bra.
Citera
2017-09-11, 18:20
  #6
Medlem
Griogarachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yearsandyears
Glömde lägga till chassi! Kommer lira 1080p 144 hz, funderat på 1070 istället, men jag är i valet och kvalet på den frågan. Vill verkligen inte sitta och ångra mig.

Edit: Gör gärna en lista åt mig! Omkring 13-14 000kr är max budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693376/

Bättre dator för under 14k är nog svår att bygga.
Citera
2017-09-11, 18:37
  #7
Medlem
Ryzen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693402/

Intel: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693434/

Personligen i nutid skulle jag själv välja Ryzen, och hade jag tid, vänta lite på Coffelake cpu
Citera
2017-09-11, 18:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griogarach
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693376/

Bättre dator för under 14k är nog svår att bygga.

Vartför en M.2 modul ?, såtillvida du inte ska kopiera groteskt stora filer internt mellan diskarna.

Det går skiljt isär huruvida en M.2 ger mer prestanda vid spel eller inte, men många hävdar bestämt att det inte är någon skillnad mellan en vanlig SATA SSD och M.2 vid spelanvändning,
däremot är det fastslaget att dem går överdjävligt varma vilket i många fall orsakar throttling.

Ska man ha en sån, är det nog bra montera en passiv kylare också

Moderkortet kostar ju en del,,,vilken specifik funktion är du ute efter som inte andra har ?
Citera
2017-09-11, 18:53
  #9
Medlem
Griogarachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vartför en M.2 modul ?, såtillvida du inte ska kopiera groteskt stora filer internt mellan diskarna.

Det går skiljt isär huruvida en M.2 ger mer prestanda vid spel eller inte, men många hävdar bestämt att det inte är någon skillnad mellan en vanlig SATA SSD och M.2 vid spelanvändning,
däremot är det fastslaget att dem går överdjävligt varma vilket i många fall orsakar throttling.

Ska man ha en sån, är det nog bra montera en passiv kylare också

Moderkortet kostar ju en del,,,vilken specifik funktion är du ute efter som inte andra har ?

Smaksak. Vid spelanvändning har det ingen inverkan nej, men vem använder datorn enbart till att spela spel? I så fall lämpar sig väl en konsol. Är man över 12år så brukar man göra bra mycket mer än att spela spel.

Vilken specifik funktion jag är ute efter med det moderkortet? Ja, det finns i lager till att börja med.

Samma sak med 1060n och psun, finns ej i lager. Volta hinner komma ut innan han får alla sina delar.
Citera
2017-09-11, 19:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griogarach
Smaksak. Vid spelanvändning har det ingen inverkan nej, men vem använder datorn enbart till att spela spel? I så fall lämpar sig väl en konsol. Är man över 12år så brukar man göra bra mycket mer än att spela spel.

Vilken specifik funktion jag är ute efter med det moderkortet? Ja, det finns i lager till att börja med.

Samma sak med 1060n och psun, finns ej i lager. Volta hinner komma ut innan han får alla sina delar.
Dåliga argument överlag......
Det är bara så överdjävligt hypat med M.2 just nu
Enbart till spel,nej, men jag tror iaf att datorn kommer användas till spel i huvudsak
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-09-11 kl. 19:32.
Citera
2017-09-11, 19:37
  #11
Medlem
Griogarachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Dåliga argument överlag......
Det är bara så överdjävligt hypat med M.2 just nu
Enbart till spel,nej, men jag tror iaf att datorn kommer användas till spel i huvudsak

Dåliga argument? Jag sade att det var en smaksak och således subjektivt. Är du efterbliven eller?
Citera
2017-09-11, 20:12
  #12
Medlem
Kommer enbart spela och programmera på datorn.

Vad tror ni om denna?
Kan kanske tänka mig att vänta på coffee lake men skulle jäävligt gärna vilja ha dator inom kort.
Kommer den att göra stor skillnad vid spelande enligt era åsikter, svårt att avgöra?

1080 kostar ju bara 800kr mer än 1070, känns rätt värt att köra på det och framtidssäkra ett par generationer. Kommer enbart ha 3-4 spel installerade och jag lagrar inte filmer osv på datorn. Därför räcker en 250gb ssd alternativt så köper jag en 500gb:are.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10693720/

Landar på 14 lök för allt, 13k med 1070...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback