Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-11, 16:42
  #1
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!

Smällde i ett nytt grafikkort idag men datorn stannar vid första skärmen där moderkortsreklamen visas.
självklart avinstallerade jag alla drivisar från gamla kortet innan jag körde i det nya.
Nya kortet är ett GTX1060 6gb från MSI.
Känns som Bios inte borde vara för gammalt heller?


andra specs:
Gigabyte z77-ds3h
i5 3570K 3.4Ghz
2 x 8gb DDR3 1600mhz
Chieftec GPS-700A8 700w

någon med en Idé`?
Citera
2017-09-11, 16:54
  #2
Avstängd
Kanske ditt moderkort som inte tycker om det nya kortet? För gammalt för nya kortet kanske?
Bios är ett program, går att uppdatera.
Citera
2017-09-11, 16:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Hej!

Smällde i ett nytt grafikkort idag men datorn stannar vid första skärmen där moderkortsreklamen visas.
självklart avinstallerade jag alla drivisar från gamla kortet innan jag körde i det nya.
Nya kortet är ett GTX1060 6gb från MSI.
Känns som Bios inte borde vara för gammalt heller?


andra specs:
Gigabyte z77-ds3h
i5 3570K 3.4Ghz
2 x 8gb DDR3 1600mhz
Chieftec GPS-700A8 700w

någon med en Idé`?

Är kortet begagnat ? Har du någon annan dator du kan testa i ?. Annars är tipset att prova en annan slot på moderkortet.
Citera
2017-09-11, 16:57
  #4
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Är kortet begagnat ? Har du någon annan dator du kan testa i ?. Annars är tipset att prova en annan slot på moderkortet.

Nej splitternytt.

Körde i samma slot (pci-e 1) som förra kortet satt i. Men du menar det kan gå i slot 2?
Citera
2017-09-11, 17:00
  #5
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Kanske ditt moderkort som inte tycker om det nya kortet? För gammalt för nya kortet kanske?
Bios är ett program, går att uppdatera.

kanske kan vara så illa att det är gammalt.. men så jävla gammalt är det ju inte egentligen :/
Citera
2017-09-11, 17:00
  #6
Medlem
swebarbs avatar
Du har såklart satt i strömsladden ? går fläkten igång ens eller? du kan ju testa den andra sloten men finns ingen anledning till det egentligen tycker jag. Bios borde inte göra om det är så pass gammalt att kortet inte ens ger signal mycket märkligt isf..
Citera
2017-09-11, 17:03
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Hur ser det ut om du kopplar skärmen till videoutgången på moderkortet istället?
Citera
2017-09-11, 17:10
  #8
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du har såklart satt i strömsladden ? går fläkten igång ens eller? du kan ju testa den andra sloten men finns ingen anledning till det egentligen tycker jag. Bios borde inte göra om det är så pass gammalt att kortet inte ens ger signal mycket märkligt isf..

Självklart! Den missen har jag gjort en gång för längesedan så strömsladden är i 😂
Andra sloten funkade inte heller. Ja både fläkt och ljus på kortet startar. Dock snurrar fläkten bara till snabbt och slutar sen.. men dom ska ändå starta först efter 60 grader
Citera
2017-09-11, 17:11
  #9
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hur ser det ut om du kopplar skärmen till videoutgången på moderkortet istället?

Då blir det helt svårt på skärmen. Inte ens gigabyte loggan syns
Citera
2017-09-11, 17:17
  #10
Medlem
Gosifs avatar
Se till att du har tryckt in grafikkortet ordentligt så det inte glappar mot uttaget på moderkortet.
Citera
2017-09-11, 17:20
  #11
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Se till att du har tryckt in grafikkortet ordentligt så det inte glappar mot uttaget på moderkortet.

har jag gjort. spänt fast ordentligt med skruv också, ser alltid till att korten är i ordentligt innan start, provade ändå att trycka till det mer, men utan resultat.

Dock när jag kör gamla kortet så är gigabytesidan halvt svart.. så har den alltid varit, men med nya kortet så syns den helt?
Citera
2017-09-11, 17:20
  #12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Då blir det helt svårt på skärmen. Inte ens gigabyte loggan syns

OK. Har du prövat att ta ur grafikkortet och kolla hur det ser ut med skärmen kopplad till moderkortet?

Om det inte blir något bild ändå så sätt i det gamla kortet, gå in i Bios och se hur det ser ut med grafikinställningarna. Pröva att slå på den inbyggda grafiken om den är avstängd i BIOS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback