Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-11, 15:22
  #1
Medlem
Ja, som rubriken lyder: Är det någon som vet ifall ens blodsocker stiger av att dricka sockerfria energidrycker?

Menar alltså energidrycker som tex Celsius, Powerking zero och Nocco, som inte innehåller socker utan sötningsmedel som aspartam.
Citera
2017-09-11, 15:25
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, det påverkar inte blodsockret.
Citera
2017-09-11, 15:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det påverkar inte blodsockret.

Tack för snabbt svar!
Citera
2017-09-11, 15:43
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Och ifall du skulle vara intresserad kan du läsa om det här.

http://tyngre.se/artiklar/soetningsm...ch-blodsocker/

Här var det Sukralos, och det är väl det både Nocco och celsius är sötade med.
Citera
2017-09-11, 16:33
  #5
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det påverkar inte blodsockret.


Däremot finns det tydligen forskning som visar att insulinnivån ökar eftersom kroppen förväntar sig socker. Så det finns väl en risk att man blir insulinintolerant av light-läsk.

Har man normal insulinproduktion och insulintolerans ökar inte blodsockret nämnvärt av sockerläsker heller.
Citera
2017-09-11, 16:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Däremot finns det tydligen forskning som visar att insulinnivån ökar eftersom kroppen förväntar sig socker. Så det finns väl en risk att man blir insulinintolerant av light-läsk.

Har man normal insulinproduktion och insulintolerans ökar inte blodsockret nämnvärt av sockerläsker heller.

Ajdå. Gillar att ta en sockerfri energidryck innan morgonpromenaden... men vill ju inte ha massor med insulin i blodet då.
Hur vet man ifall man har hög insulinkänslighet?
Citera
2017-09-11, 16:49
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerfjompen
Ajdå. Gillar att ta en sockerfri energidryck innan morgonpromenaden... men vill ju inte ha massor med insulin i blodet då.
Hur vet man ifall man har hög insulinkänslighet?

Utan insulin så dör vi, det är inget farligt i sig, och sockerfri läsk är givetvis ett bättre alternativ än sockersötad, och en frisk människa har aldrig för höga värden av varken blodsocker eller insulin, framförallt inte om man tränar (kroppen reglerar detta utmärkt själv).
Citera
2017-09-11, 16:55
  #8
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Utan insulin så dör vi, det är inget farligt i sig, och sockerfri läsk är givetvis ett bättre alternativ än sockersötad, och en frisk människa har aldrig för höga värden av varken blodsocker eller insulin, framförallt inte om man tränar (kroppen reglerar detta utmärkt själv).

Nu skall jag inte ge mig in i den här diskussionen. Men sockersötad läsk är dåligt på väldigt många sätt, men inte för att blodsockret skjuter i höjden.

Det är en dålig idé att äta/dricka sig till insulinintolerans. En mycket dåligt idé.
Citera
2017-09-11, 16:59
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nu skall jag inte ge mig in i den här diskussionen. Men sockersötad läsk är dåligt på väldigt många sätt, men inte för att blodsockret skjuter i höjden.

Det är en dålig idé att äta/dricka sig till insulinintolerans. En mycket dåligt idé.

Det är ingen som diskuterar äta/dricka sig till en nedsatt insulinkänslighet eller diabetes typ 2. Frågan gällde om sötningsmedel påverkar blodsockret, svaret är nej och det bedöms vara säkert i dom mängderna vi konsumerar, åtminstone med vad forskningen säger idag.
Citera
2017-09-11, 17:11
  #10
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är ingen som diskuterar äta/dricka sig till en nedsatt insulinkänslighet eller diabetes typ 2. Frågan gällde om sötningsmedel påverkar blodsockret, svaret är nej och det bedöms vara säkert i dom mängderna vi konsumerar, åtminstone med vad forskningen säger idag.

Du verkar ha rätt, jag är illa uppdaterad märker jag. Sen att gillar naturligt mest är en helt annan diskussion.

Här är en bra sida från, förvisso en jävig organisation, men de kommer nog inte undan med rena lögner.

Det handlar om alla myter kring aspartam:

http://sverigesbryggerier.se/lask/la...r-om-aspartam/
Citera
2017-09-11, 18:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Du verkar ha rätt, jag är illa uppdaterad märker jag. Sen att gillar naturligt mest är en helt annan diskussion.

Här är en bra sida från, förvisso en jävig organisation, men de kommer nog inte undan med rena lögner.

Det handlar om alla myter kring aspartam:

http://sverigesbryggerier.se/lask/la...r-om-aspartam/

Ska kika! Tack för hjälpen
Citera
2017-09-11, 18:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Utan insulin så dör vi, det är inget farligt i sig, och sockerfri läsk är givetvis ett bättre alternativ än sockersötad, och en frisk människa har aldrig för höga värden av varken blodsocker eller insulin, framförallt inte om man tränar (kroppen reglerar detta utmärkt själv).

Då så, då behöver jag inte oroa mig över en liten energidryck innan den långa morgonpromenaden! Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback