Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 19:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken

Försvinner svenska pengar ut ur landet?
Ja det gör det. Massor.

Som infödd ursvensk så har jag ofta förundrats över många invällares fenomenala ekonomiska sinne. En f.d. arbetskollega byggde t.ex. för många år sedan ett hus i sitt förra hemland (ej u-land) med pengar från ett vanligt svenskt låglönekneg. Detta samtidigt som vederbörande försörjde den importerade familjen här i Sverige. Vet inte vem som byggde huset åt honom i det förra hemlandet, kusiner eller svart arbetskraft kanske, vad vet jag. Sedan har jag även efter hand ibland noterat hur de ofta lyckas spara undan stora pengar och skicka hem till släktingar u-länderna på liknande sätt, både injobbade pengar och bidragspengar. Och de åker ofta på semester till sina f.d. hemländer, det kostar en rejäl slant det också.

De flesta invandrare lever otroligt snålt här hemma i Sverige jämfört med svenskar, det är min bild av det hela. De har en helt annan syn på det där med matlagning t.ex., de köper lågprisråvaror i större partier som svensken inte skulle ta i med tång och sen lagar de all mat själva i hemmet. Och de kommer ofta från kulturer där det prutas och armbågas nåt kopiöst för att roffa åt sej saker nästan gratis, och de lyckas ofta blåsa svensken och köper grejer otroligt billigt. (Men enstaka undantag har jag också sett, en del invällare beter sej som slarviga inavlade wt:s, köper dyr svensk snabb-/skräpmat o.s.v.)
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-09-12 kl. 19:47.
Citera
2017-09-12, 19:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Försvinner svenska pengar ut ur landet? Eller är det bara jag som har fördomar?
Nej. Den som tänker efter lite inser att det bara är i Sverige som SEK är användbara.

Det som händer är att SEK växlas till annan valuta. Det verkar sänkande på växelkursen. Då blir LO, Regeringen och Riksbanken glada.

Det är samma sak som händer om ni åker på semester, eller köper från Amazon, Aliexpress eller någon annan nätbutik utomlands.

Det de könade gjorde var antagligen att skänka en del av sin inkomst till släktingar som blivit kvar. Dvs de gör precis det som SD säger att man bör göra. Hjälper på plats.
Citera
2017-09-12, 20:00
  #15
Medlem
AndersM79s avatar
Alla bidrag betalas hädanefter enbart ut i rikskuponger
Citera
2017-09-12, 21:01
  #16
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej. Den som tänker efter lite inser att det bara är i Sverige som SEK är användbara.

Det som händer är att SEK växlas till annan valuta. Det verkar sänkande på växelkursen. Då blir LO, Regeringen och Riksbanken glada.

Det är samma sak som händer om ni åker på semester, eller köper från Amazon, Aliexpress eller någon annan nätbutik utomlands.

Det de könade gjorde var antagligen att skänka en del av sin inkomst till släktingar som blivit kvar. Dvs de gör precis det som SD säger att man bör göra. Hjälper på plats.
Att först betala ut ett uppenbarligen för högt bidrag till flyktingar här i Sverige som sedan kan skicka "bistånd" av sina bidragspengar till nära och kära i sina hemländer var nog inte tanken från SD's sida.....
Citera
2017-09-30, 20:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Händer inte ofta. Tack o lov.

Jag och en till var de enda svenskar. Fick vänta nästan en timme trots att där inte var jättepackat med folk. Alla utom en skulle ha hjälp göra en utlandstransaktion. Skicka pengar utomlands. Verkar vara det vanligaste bankbesöket på detta bankkontor. Ja, det ligger rätt nära ett mångkulturområde. Jag var i knutarna så det var bekvämast. Araber hela högen. Inga latino. Inga asiater. Inga eskimåer. Bara araber.

Försvinner svenska pengar ut ur landet? Eller är det bara jag som har fördomar?

Visst finns det utlänningar som skickar hem pengar men det gäller oftast vissa länder (inte alla) Och vem tar hem storkovan på vägen? Jo amerikanska western union med sina horribelt dåliga växelkurser Smart.

Om vi nu ska räkna hur svenska pengar försvinner till utlandet får vi väl räkna med lite annat också.
Som att svenskarna går in på utländska cafe kedjor och andra ställen med hög marginal=(Hög marginal=Mycket pengar som försvinner)
och skräpkedjor som mc-donalds,burger king,pizza hut,dunkin donuts,7.eleven,pressbyrån och massa andra kedjor.
Sen handlar vi skräp från amerikanska marabou,mondelez,unilever, och massa andra utlandsägda företag och varumärken.

Sen så äger förstås amerikanerna och lite andra utlandsägda företag ofta de mest attraktiva fastigheterna och köpcentrumen som hyrs ut till svinhyror som vi får betala med högre priser och mindre personal.

Och så finns ju förstås dårarna som använder visa,mastercard amex och andra kreditkort.
För varje köp skickas en del utomlands direkt.

Resten så sparar svenskarna till utlandssemester till thailand eller usa,london.
så där läcker massa pengar ut på olika saker hehe.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2017-09-30 kl. 20:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback