Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-11, 12:17
  #1
Medlem
cineramas avatar
Jag har verkligen kärat ner mig i tonkatsu-ramen. Jättegott! De i Japan var förstås bäst men även andra ställen. Lokalt är Ramen-Ya bra.

Men jag funderar på att om det finns någon sorts mellanting mellan instant ramen och fin-ramen.

Jag vet att det borde finnas för jag fick en liten låda med påsar i, dels påse med mjuka nudlar i, och dels påse med buljongen i, men i stor påse och i flytande form. Det är själva buljongen som ramen serveras i men man får spä ut det lite med vatten för att få mer volym.
Däremot, inte tonkastu utan biff.

Skillnaden mot instant ramen är milsvid! Dels pga själva nudlarna är mer lite hög kvalité och i mjuk form (luktar lite lätt av alkohol innan man lagar till den) och så buljongen som är miljoner gånger bättre då det är riktiga grejer.

Nu fick jag detta här som present från att ha ätit hos en dyr restaurang i Tokyo.

Så jag undrar om det finns något liknande att köpa som svensk? Eller är det långskott? Behöver inte vara just tonkatsu.
Citera
2023-03-22, 00:43
  #2
Medlem
Bertil85s avatar
Tonkatsu är en sås med ketchup, soya, honung, worcestershiresås och lite vitlök.

Ska kolla om man hittar tonkatsunudlar i min lokala asienlivs.
Citera
2023-03-22, 01:00
  #3
Avstängd
styckets avatar
Finns massa mer kvalitets färdignudlar på saigon i Göteborg.

De kostar runt 50kr och har med äkta udon nudlar eller vad det heter. Mer fräscha råvaror oså i påsar antar jag.

Inte prövat än dock utan prövade göra egen ramensoppa med udon nudlar och en bas på lök och svamp o lite annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback