Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-11, 11:59
  #1
Medlem
Hej,

Jag har fått ett jobb som sker från min dator hemifrån som "kundservicemedarbetare".
Det är lagligt men har lite frågor angående skatt.

Företaget som jag jobbar för är antagligen registrerat i Malta och betalar ut min lön veckovis i Euro på ett Prepaid Mastercard från Payoneer som står i mitt namn.
Företaget upplyser inte skatteverket om något och då är det min skyldighet att rapportera detta.

Jag får omräknat ca 4500 svenska kronor i veckan (18 000 i månaden) vilket är mer än mitt vanliga jobb som deltidsanställd (9 000 efter skatt) i Sverige där jag då betalar skatt.

Jag vill göra rätt för mig, jag vill betala skatt för dessa pengar men har hört att det kan komma att bli så mycket som totalt 50% skatt på det jag tjänar och då känns det tungt.

Så min första fråga är, kan det stämma att det är 50% och hur redovisar man detta för skatteverket? Gör man det på sin årliga inkomstdeklaration eller ska man rapportera månadsvis?

Om jag struntar i att betala skatt och betalar det mesta från mitt Mastercard, mat, elektronik, överföra ett par tusen ibland till mitt svenska bankkonto, ta ut lite pengar i bankomater ibland. Hur stor är chansen att skatteverket får reda på detta? Jag är nämligen inte sugen på att vara orolig för att använda det och vad kan jag isåfall säga om de skulle ifrågesätta det?

Hoppas jag kan få hjälp! Tack.
Citera
2017-09-11, 13:23
  #2
Medlem
Jag tror att du inte behöver vara orolig att skattemyndigheten får reda på det.. De får garanterat reda på det. Som egen firma brukar jag iaf räkna med att få ut ungefär 42% av inkomsten. Så ca 58% i skatt. Kanske kan någon annan ge bättre siffror.
Citera
2017-09-11, 13:28
  #3
Medlem
Tack för svaret, det är så pass alltså.
Jag vill ju gärna betala skatt men när det rör sig om att skatta som du säger, ca hälften om inte mer så överväger man ju att helt lägga av då det isåfall lönar sig bättre att hitta ett vanligt jobb.



Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Jag tror att du inte behöver vara orolig att skattemyndigheten får reda på det.. De får garanterat reda på det. Som egen firma brukar jag iaf räkna med att få ut ungefär 42% av inkomsten. Så ca 58% i skatt. Kanske kan någon annan ge bättre siffror.
Citera
2017-09-11, 14:46
  #4
Medlem
Ska du göra det lagligt ska du starta eget företag sedan ta ut pengarna som lön, vilket blir runt 50% skatt med sociala avgifter.
Citera
2017-09-11, 15:05
  #5
Medlem
Ja det är väldigt mycket.
Okej så det är eget företag som gäller? Finns inga andra alternativ för att bara skatta ca 30% som man brukar göra som annstäld, lagligt?

Om man ska köra detta olagligt, vilket vore den bästa metoden?



Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Ska du göra det lagligt ska du starta eget företag sedan ta ut pengarna som lön, vilket blir runt 50% skatt med sociala avgifter.
__________________
Senast redigerad av kvnwpts 2017-09-11 kl. 15:08.
Citera
2017-09-11, 15:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpts
Ja det är väldigt mycket.
Okej så det är eget företag som gäller? Finns inga andra alternativ för att bara skatta ca 30% som man brukar göra som annstäld, lagligt?

Om man ska köra detta olagligt, vilket vore den bästa metoden?

Du betalar sociala avgifter även som anställd även om är företaget som betalar just för staten inte vill visa faktiska skatt du betalar.

Nej finns inget annat alternativ, enda hade varit ett AB isåfall sedan betalar 22% bolagsskatt sedan kan du ta ut 150k runt något för 20% skatt som utdelning.

Men blir ändå inte så mycket mindre.
Citera
2017-09-11, 15:43
  #7
Medlem
Tack för svaret.

Då vet jag i alla fall den lagliga metoden.
Ponera att man bara använder sitt Pre-Paid Mastercard för att köpa grejor i Sverige och över nätet.
Tänker då att man aldrig överför till sitt bankkonto. Pengarna går till köp av mat, elektronik, butiker, kläder osv, spa...
Är det stor chans att det kollas upp?


Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du betalar sociala avgifter även som anställd även om är företaget som betalar just för staten inte vill visa faktiska skatt du betalar.

Nej finns inget annat alternativ, enda hade varit ett AB isåfall sedan betalar 22% bolagsskatt sedan kan du ta ut 150k runt något för 20% skatt som utdelning.

Men blir ändå inte så mycket mindre.
Citera
2017-09-11, 15:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpts
Tack för svaret.

Då vet jag i alla fall den lagliga metoden.
Ponera att man bara använder sitt Pre-Paid Mastercard för att köpa grejor i Sverige och över nätet.
Tänker då att man aldrig överför till sitt bankkonto. Pengarna går till köp av mat, elektronik, butiker, kläder osv, spa...
Är det stor chans att det kollas upp?

Kortet har ditt namn och alla utländska kort i Sveriges loggas, och payoneer är ju kända av SKV. Om du har ett väldigt vanligt namn och bor i en storstad blir det lite jobbigare utredning för SKV men inte omöjlig ändå precis.

Det kommer garanterat ta tid innan dom får upp ögonen men när kort används tillräckligt länge och summan blivit tillräcklig hög blir det mer motiverande för dom börja utreda.
Citera
2017-09-11, 16:31
  #9
Medlem
Då får man tyvärr ta och betala skatt. Orkar inte oroa mig. Tack
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Kortet har ditt namn och alla utländska kort i Sveriges loggas, och payoneer är ju kända av SKV. Om du har ett väldigt vanligt namn och bor i en storstad blir det lite jobbigare utredning för SKV men inte omöjlig ändå precis.

Det kommer garanterat ta tid innan dom får upp ögonen men när kort används tillräckligt länge och summan blivit tillräcklig hög blir det mer motiverande för dom börja utreda.
Citera
2017-09-11, 17:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpts
Då får man tyvärr ta och betala skatt. Orkar inte oroa mig. Tack

Eller flytta till annat land eller få det utbetalt på annat sätt.
Citera
2017-09-11, 18:35
  #11
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Eller flytta till annat land eller få det utbetalt på annat sätt.

Grym skatt i Sverige, nu förstår man att invandringen är dyr, och det är vi som betalar den.
Citera
2017-09-12, 09:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvnwpts
Hej,

Jag har fått ett jobb som sker från min dator hemifrån som "kundservicemedarbetare".
Det är lagligt men har lite frågor angående skatt.

Företaget som jag jobbar för är antagligen registrerat i Malta och betalar ut min lön veckovis i Euro på ett Prepaid Mastercard från Payoneer som står i mitt namn.
Företaget upplyser inte skatteverket om något och då är det min skyldighet att rapportera detta.

Jag får omräknat ca 4500 svenska kronor i veckan (18 000 i månaden) vilket är mer än mitt vanliga jobb som deltidsanställd (9 000 efter skatt) i Sverige där jag då betalar skatt.

Jag vill göra rätt för mig, jag vill betala skatt för dessa pengar men har hört att det kan komma att bli så mycket som totalt 50% skatt på det jag tjänar och då känns det tungt.

Så min första fråga är, kan det stämma att det är 50% och hur redovisar man detta för skatteverket? Gör man det på sin årliga inkomstdeklaration eller ska man rapportera månadsvis?

Om jag struntar i att betala skatt och betalar det mesta från mitt Mastercard, mat, elektronik, överföra ett par tusen ibland till mitt svenska bankkonto, ta ut lite pengar i bankomater ibland. Hur stor är chansen att skatteverket får reda på detta? Jag är nämligen inte sugen på att vara orolig för att använda det och vad kan jag isåfall säga om de skulle ifrågesätta det?

Hoppas jag kan få hjälp! Tack.

Bara för att förtydliga det resonemang som tidigare har framförts så tänkte jag jämföra dina inkomster. Förenklat räknar vi på 30% skatt som du nämner.

9000 / 0,7 = 12857. Detta blir då din bruttolön på ditt deltidsjobb för att få ut 9 papp. Att lägga till detta har din arbetsgivare dessutom betalat in 31,42% i arbetsgivaravgift baserat på din lön.
12857 * 1,3142 = 16 897 kr.

Med andra ord, det skiljer bara i praktiken någon tusenlapp på den kostnad din svenska arbetsgivare har jämfört med den kostnad din maltesiska arbetsgivare har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback